AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
858

Knarrande kopplingspedal

Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Det knarrar när jag trycker ner min kopplingspedal.
Gör inte det varje gång men nästan.
Väldigt irriterande.
Vad kan det vara?
vad gör man åt det?

Pajo
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Smörj med t ex. 5-56
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Lite litiumfett el dyl uppe vid pedalstället brukar vara medicinen för det. Knarrar det under bilen så kommer det frn kopplingsarmen/änden på slavcylindern och kan då vara lite knepigare att komma åt.
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Det är bara att smörja alltså =)
Tackar

Pajo
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det sitter nå slags bussningar vid både pedalens upphängning och vid fjädern som drar i pedalen. Om dessa är nötta så börjar det gnirka. Man kan då smörja för att få bort oljudet. Men om bussningarna är dåliga så återkommer det säkert efter ett tag. Dessa bussningar kostar dock inte många kronor och är väldigt enkla att byta. men prova först med att smörja. Det är ju enklast.

På min förra e30 gnirkade det från fjädern pga dålig bussning. Jag smörjde in och vände budssningen med den hela sidan "rätt". Det funkade ett tag, men började sedan låta igen. Då tog jag helt enkelt bort hela fjädern. Det funkade lika bra ändå. Kopplingen blev bara lite lättare, dock inget slir. Den hade då gått 26 000 mil.

Föräldrarnas e36 gnirkar den med. Dom har också smörjt in, men det funkar bara ett tag. Nu ligger det en påse med nya bussningar hemma hos dem och väntar på att komma på plats. Den har dock gått 25 000 mil.

Hej hopp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.