AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.640

Klonk i bakvgnen på 328

PZ
1
PZ
BMW 328 -95
Har märkt ett klonkande ljud från bakvagnen när jag lägger i 1:an, 2:an. Ljudet hörs bara ibland, vad kan det vara?

PZ
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Har samma ljud i min 328, vet ej vad det är men låter oftast när bilen står stilla och jag lägger i ettan.

Pajo
hu
96
huggarn
BMW 328i -95 The Black Pearl
Piluttapajo: har precis samma fel, det är oftast när ja lägger i ettan... mysko.. det klonkar till liksom, ingen som har någon anning om vad detta kan vara??
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Silentblock, bussningen i framdelen av bärarmen bak? Eller bakaxel som er sliten pga en hardt kjørt bil?

Søk-tips: e36 AND "klonk*"
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hej. har samma fel på min 328i -95 låter lite då och då. både innan man lägger i 1:an och ibland när man släpper upp kopplingen. låter på alla växlar. upplever att det bli värre och värre nu när man inte kör så snällt alla dagar..

hittade en tråd för nån månad sen där det fanns bra förslag men hittar den inte nu. uppskattar svar eller länk till tråden jag pratar om. :)

BMW ownz
Visa användare
73
adde_malm
323i -96
Hej hej!

Jag har samma ljud i min 328:a och jag tror helt enkelt att det är spelet i diffen som låter. Även om man har kopplingen nertryckt så har du alltid lite drivning på ingående axel i växellådan och när man då lägger i ettan stillastående så rör sig alla delar i växellådan, vrider kardanen som i sin tur vrider diffen. Tror mer att det är ett "skönhetsfel" än något allvarligt. Visst, blir det ett jätte dunk och att det dunkar i varje växling jätte mycket så borde man kanske kolla över sin diff.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Okej. Va ute och gasade lite på byn och det lät mer än vanligt, då med sommardäck. När jag åkte hem tryckte jag på, och då small det till rätt hårt mellan 2:an till 3an, även när jag släppte upp. Spelade hög musik med bas och "donket" överröstade i alla fall..

Märkte idag som adde_malm säger, att det donkade till och bilen ryckte till framåt även med koppling helt nere.

Men hur kollar jag diffen då? och vad måste göras om jag ska byta den/delar? Hur ser det ut med mer?

Har alltid en känsla av att nått kommer snart rasa när man kör....

En sak till. Bilen diffar inte när man lägger ur ESP och leker runt.. Kanske ibland. (bara provat på vinterväglag)

BMW ownz
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
ffrla: vad menar du med inte diffar? alltså diff=diferential=olika, en 328 med antispinn har inte diffbroms eller diffspärr. utan en standard differential och därmed ska både hjulen inte bromas att drivas ungefär lilka mycke (eller 25% differentialspärr som bmw kör med ) gamla bmw gick inte fås med diffbroms kombinerat med antispinn, annars kollar du lätt det vid upphissning av bilen o snurrar på ett hjul. snurrar både hjul att samma håll samtidigt så har man diffbroms.

klonket som uppstår vid iläggning av 1a beror sannolikt på lite sliten diff, oftast hårt köra bilar. men kan va värt att kolla upp stödlager, hardyskiva. bussningarna brukar mest ge ifrån sig oväsen vid hård och ryckig körning eller på håliga vägar.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej. får ta och kolla upp de ganska snart. snön har försvunnit och marken är ganska torr nu fram till bryggan :)

skriver här om jag funderar över något under tiden jag kollar upp saker :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.