AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.318

OLJEPÅFYLLNING VID SLUTVÄXEL

widing
Hej på min bmw 525-94 droppar det olja från slutväxeln, det är väl någon packning som pajat!!

Ska på semester nu och har inte tid eller råd att lämna in den nu, så kan man fylla på olja någonstans så inte allt rinner ut???

525
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har ingen egen erf. av 525 men som i de flesta BMW så finns möjlighet att byta ut/fylla på olja i bakaxeln...Mest troligt så är det en 10mm insexnyckel som du behöver för att öppna påfyllnadsbulten i bakaxeln...

Troligen så har du defekt packbox till en drivaxel(ganska vanligt fel)...Kostar väl ca 1500kr att fixa på V-stad skulle jag tro.

Mvh Janne.
To
49
Tomas Nilsson
530iA Touring -94
En mek sa till mig att denna olja är så stabil att den inte avdunstar. Därför finns det ofta en droppe olja kvar och "hänger" som aldrig har dunstat. Enligt honom tror många att de har läckage när de ser denna droppe.

Mvh

Tomas
Ja
760
JanF
530i-93
Min dropppar lite, tänkte jaha nu har packboxen till drivaxeln gett upp. Kikade under igår, det var inte packboxen utan vid pluggen, och det droppar helt säkert.

Ska också på semester och vill inte riskera paja bakaxeln så jag ska fylla/byta packningen i veckan, det är två pluggar, en avtappning(den som droppar) och en nivåplugg.

Packningen kostar 10kr på BMW. Nu undrar jag bara, är det 14 mm insexnyckel i bulten, mätte igår kväll och det verkade var 14 mm, ska iväg och köpa en insexhylsa idag.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, det är 14mm på nyare modeller. Däremot på min -90 sitter det en 10mm! Den sitter som F**! Blir spännande och se om jag får bort den... Kan bli jobbigt...
widing
OK!!

VAD ÄR DET FÖR OLJA MAN SKA ANVÄNDA?? VAD HETER DEN??

//ERIK.

525
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
widing: Vet ej vad det är för olja. Åk till BMW så ger dom dig den exakta sorten!

Jag ska också ut på långresa men mina insex på klumpen sitter som F-N! Får ej loss. Oljan byttes där för 3000 mil sedan men jag har ej kollat nivån. Tror inte det läcker nåt speciellt. Man ser några små fläckar bara. Men det ska väl inte vara någon fara??

mvh
Ja
760
JanF
530i-93
Har köpt en 14 mm krafthylsa idag, ska ut och fylla på nu ikväll. Jag har Castrols syntetiska olja för bakaxlar SAF-XO 75W/90.

Får se om man får loss pluggarna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har ni bara ett rejält förlängningsskaft av lämplig dim så är det inga problem...Jag brukar använda mig av en insexnyckel av god kvalitet + att som förlängare använda mig av garagedomkraftens rör...No problema :)

Mvh Janne.
widing
Jag har tittat under bilen nu, och hålet man fyller på sitter ju på sidan, (längst bak) är det inte svårt att få i oljan där?? eller använder man någon slang & sätter på olje flaskan???

och hur vet man hur mycket man ska trycka i ?? är det någon typ av sticka som sitter fast i påfyllnings pluggen??

525
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej det är påfyllningspluggen du har hittat, den sitter på sidan. Man fyller olja tills det rinner över i hålet. Då är det rätt nivå. Urtappningspluggen sitter baktill på bakaxelväxeln, trångt till så du måste använda en "avkapad" insexnyckel eller liknande för att kunna lossa den.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nej det är påfyllningspluggen du har hittat, den sitter på sidan. Man fyller olja tills det rinner över i hålet. Då är det rätt nivå. Urtappningspluggen sitter baktill på bakaxelväxeln, trångt till så du måste använda en "avkapad" insexnyckel eller liknande för att kunna lossa den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan behöva någon form av pump för att komma åt att fylla. Själv har jag använt en "bensinpumpsblåsa" till en utombordstank och vanlig PVC-slang. Finns hos Biltema för en rimlig peng (30kr).
Vissa oljeflaskor till transmission har en inbyggd slang i öppningen som gör att det kan gå utan pump.

Man fyller både växellåda och bakaxel tills det börjar rinna ut olja ur påfyllningshålet, då är det fullt. Tänk bara på att bilen måste stå plant när du fyller (inte vara upphissad bara där bak t ex)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sitter ofta en "pip" på oljeflaskan på t.ex Castrol=lätt att fylla på med.
Annars så får du investera i en lämplig flaska/påf.pip med lite längre slang.

Sitter ingen sticka,utan du fyller på tills det rinner ut...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Oj,vad alla var på "hugget" ;)

Mvh Janne.
widing
om jag har förstått detta rätt så sitter påfyllningshålet längst bak, mot bagaget, för den är ju högre upp än den som sitter på sidan, där det droppar olja, för den som sitter längst ner måste ju vara avtappningen, eller?

525
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja det är naturligtvis så, du har hittat rätt då WIDING. Då har du en annan bakaxel än min brors 525i -93, då sitter urtappningspluggen baktill och påfyllningspluggen på sidan. Men då är det annorlunda på 94:orna...
Ja
760
JanF
530i-93
På min 530-93 sitter påfyllning längst bak och avtappning på högersidan.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Äh fel av mig! Det är lika på alla 525 oavsett årsmodell... Ni har rätt. Urtappningspluggen sitter på sidan och påfyllningspluggen sitter bak. Jag måste ha fått för lite kaffe idag.... :)
Ma
10
Marvin
540i Touring -95 (6vxl)
Obs! Beträffande olja, så har jag för mig att det är olika oljor till "klumpen" om den har differentialbroms eller inte, så kolla det först om du inte vet det redan!
Ja
760
JanF
530i-93
Äntligen klart, aluminiumpackningen på avtappningspluggen hade korroderat så den börjat läcka.

Köpte en 14 insex krafthylsa, fick slipa ned längden med vinkleslip innan jag kom åt påfyllnadspluggen. Gjorde en egen slang till oljeflaskan och "tryckte" upp oljan.

Jag har inte diffbroms så jag behövde inte LSD olja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.