AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.517

Tuggar rotorer på rullande band vad e galet?

Sida 1 av 2
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Har en 318i-83 cab som jag har problem med att bilen misständer o sedan så blåser den bort rotor och rensar ibland fördelarlocket,

har bytt tändspole, fördelare + lock och ett ex antal rotorer...och även vissa tänkablar...

Har någon en vettig förklaring till vad som kan ha hänt?
svintoleffe
har kollat så att stången som rotor sitter på är rak.
För är den krokig då kan du nog få en sån symtom.
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Ja jag har ju bytt förelare.....o allt e rakt...d e precis när man gasar på som den smäller till o sedan blir det soprent...*suck*
svintoleffe
Uräskta jag jag såg att du hade byt rotor nu, lästa igenom igen.
För trött bara i värmen.
Har du kollat så tändningen står rätt , för s¨år den inte rätt.
Då kan man kanske få bakslag på allt, och då pajar man den.
Tror at dte kan vara så.
Hur ser prylarna ut när dte har hänt, låter som om det blir för mycket ström, eller något tar i något.
För man behöver inte höra det, när man står på tomgång.
Undrar bara
Har du rätt ordningsföljd på tändkablarna.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Fördelaren var bytt sa du, med friskt lager så inte axeln kastar och rotorn tar i locket? Verkar som något är felmonterat i fördelaren, centrifugalregulatorn kanske.
Även om tändning, tändföljd osv står fel så borde det inte hända nåt i fördelaren. Ett långsökt fel är packboxen på axeln, har väl förbindelse med vevhuset? Det kommer inte upp nån oljig gas eller så i fördelaren? Det har förekommit att motorer skjuter med vevhusexplosion som följd, men det lär du ju ha märkt tycker man.

FP
Ledsen att säga det men en kompis hade en 240 med exakt samma sympton.... han fick ingen ordning på det.... Jävla sjukt fel!

12 tums ratt e MANLIGT :)
Problem menar jag...

12 tums ratt e MANLIGT :)
sudden
hade ett liknande problem på en (suck) saab turbo då var det främre motor fäste som var löst så att varje gång man gasade på så slet tänd kabeln från tändspolen till fördelar locket och det blev rent hus i fördelaren.Kolla motor kuddarna så dom inte har spruckit av för motorn kan vris ganska fint när man gasar.Bara ett litet tips

Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Ja du jag vet inte..menar d har hänt samma sak med 2st föredelare...chansen att bägge e pajj måste ju vara minimal...

d e skumt som faan iaf..men saken är ju den att dom slås sönder...en rotor gick av på mitten..o dom andra har "klacken" flygit på..

jag blir tokig snart...
Det måste väl nästan var nån obalans eller kraftiga överslag??
Eller så kanske axeln är lite rörlig i höjdled?
Överslag är det iofs hela tiden mellan rotorn och de fasta kontakterna, bör inte kunna orsaka problemen.
Är det verkligen inget löst i fördelaren, eller felaktig typ av rotor alt. lock?

FP
Tj
21
Tjabo4
328i Års 97
Du har säkert en motorkudde som behöver bytas! jag har haft detta problem sjelv!!
Sitter fördelaren så till att motorns rörelser kan göra att den kommer imot nånting annat? Isf verkar det mycket troligt med trasig motorkudde.

FP
Vad händer om du har fördelarlocket av och låter någon dra runt startmotorn. Snurar rotorn snällt och fint utan någon tendens till obalans? Detta med motorkudde tycker jag också låter troligt.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
ser att du ska sälja bilen har du inte klarat ut felet !?

Mvh/ Daniel

Länk
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
wendtan: Snurar rotorn snällt och fint utan någon tendens till obalans?

Joo..den snurrar snällt och fint...

Har faktist inte kollat det där med motorkuddarna...måste kolla upp det...märkligaste fel jag har varit med om iaf...

Ja bilen e på annons om nån känner sig manad....
Säljes lite billigare vid snabb affär...

Länk
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
det är ett överslags fel alltså allstrar motorn för mycket ström. Kolla upp motståndet i kablarna som går till och från de förbrukande delarna
Hur menar du då? Tändspolen alstrar sin högspänning, även om du kortsluter utgången helt så händer ingenting, var skulle överslaget ske någonstans? Motståndet i tändkablarna är för att
minska radiostörningarna men kan inte i sig orsaka någon överbelastning eller liknande. Eller menar du några andra kablar?

FP
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Kan ju säga så här iaf...bilen baktände förra veckan så ljuddämparen smalla av..lr den fläktes upp...kärringen i jordgubbs ståndet fick nog traska hem o dra på sig nya byxor..;)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Vision79!
Är du seriös eller skojar du med oss!
Enligt din beskrivning har du ett extremt ovanligt fel!
Fördelarlock sprängs inte bort!
Mitt förslag lämna in bilen på en bra verkstad! Skriv sedan och berätta vad som var felet!
Din sist beskrivena baktändning tyder på helt fel ställd tändning!
mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.