AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
600

Premie på rätt reg.nummer men fel modell.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har fått mitt försäkringsbrev efter nytecknande av försäkring på min E38. I det står att läsa att det avser fordonet med reg. nummer ABC 123, BMW 728iA (är en 740iAL). Vad kan hända vid ev. skada. Kan de neka mig ersättning fast de själva har klantat sig med modellbeteckningen och därav troligen gett mig fel premie. Eller skall man hålla käft och vara glad. Reg. numret stämmer ju på brevet och borde ju vara det som gäller som indentitet och inte modellen, eller vad tror Ni ?

Mvh. Patric

Min E32/38:a Länk

Ett försäkringsbolag försöker alltid att komma undan så billigt som möjligt.
Det finns säkert i det finstilta att det är ditt ansvar att kolla sådan annars gäller inte försäkringen, jag skulle aldrig våga hålla tyst.

Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Jag kan inte säga vad som är korrekt men personligen hade jag kontaktat bolaget och sagt att registreringsnumret är korrekt men att dom skall ändra beteckningen (inte premien). Jag skulle inte ta risken att hoppas att försäkringsboilaget inte märker något vid eventuell skada. Då är det nog bättre att teckna en trafikförsäkring och hoppas på att man inte råkar ut för något med sin bil... Ett tips kan ju vara att ringa ett annat försäkringsbolag och fråga hur dom hade uppfattat saken, sen om det är vägledande eller ej är en annan fråga.

roadZter
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Försäkringsbolaget får väl modellbeteckningen från bilregistret vilket i så fall tyder på att någon missade vid regbesiktningen?

Hur står det i reg.beviset?
Om det står rätt där, men fel hos försäkringsbolaget så skulle jag nog hålla mig lugn ett tag.
Om det står fel där med så skulle det kännas värt att få det tillrättat eftersom då försäkringsbolaget inte gjort fel utan bara litat på bilregistret.

..och försök få bilregistret att betala upp ev. minskad ersättning vid en framtida skada...

Lycka till och meddela gärna status. Alltid kul att höra hur saker och ting löser sig.

// CLiFF

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Modellbeteckningen är rätt i reg. beviset, dvs BMW 740iAL.
Premien som jag fick är 10% billigare än vad som lovades veckan innan. Jag påpekade även det för killen som tecknade premien (ärlig som man är;), och frågade om de hade dagsaktuella priser, och om han ansåg att det var bättre köpläge i slutet av veckan. Med ett skratt så verifierade han att försäkringen nu var gällande. Kul att få ta del av Era synpunkter ivf. Jag skall fundera på det :/

Mvh. Patric

magmo
Vad betalar du per år i premie?

Magmo maniac
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

9600:-/år.
Förutsättningar: Man 35 år, boende i villa södra Stockholm med eget låst garage, full bonus och 18 skadefria år.

Mvh. Patric
BMWCS #4598

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.