AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
577

M50?

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Vad är det som skiljer 2 litern från 2.5 litern? Är slaget samma, men borrningen anorlunda?
Skiljer det nåt i toppen samt insuget?
Om inte borde det väl vara ganska lätt att konv. till 2.5L (förutsatt att blocket är i gjutjärn).

//Anders Gustavsson
2 liters:
Borr 80mm, slag 66mm

2,5 liters:
Borr 84mm, slag 75mm

Både borr och slag skiljer alltså, vilket innebär att förutom borrning av blocket så måste vevaxel, stakar och kolvar bytas. Dessutom skulle det förvåna mig extremt mycket om toppen är samma. Mitt förslag är alltså att Du glömmer detta. Blir garanterat billigare, enklare och bättre att byta hela motorn mot en bättre begagnad 2,5 från en krockad bil.
MVH Fredrik
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jo, det blir väl det när slaget inte är det samma. Hade dock varit lite skillnad mot om bara borrningen skiljde. Får utveckla den jag har lite istället. Byter man motor mot 325:an måste säkert låda också bytas och det känns onödigt eftersom allt jag har är bra.
OK, så att inte ens med ett komplett 2.5-liters-block skulle man klara sig (och köra med 2-liters-topp)... nån som vet mer?
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
AndersG:

Låda och bakaxel håller bra med en 2.8 M52, så det lär inte vara några problem med 2.5 M50...

Mvh

//Rickard
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
En liten notering bara, det hadde fodrats en borrning på nästan 10mm för att komma upp i 2500cc.
Och det finns det nog inget motorblock som klarar, möjligen någon gammal USA motor.
På moderna motor finns det inte några större marginaler i cylinderväggarna.

Gerhard//
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har hört att man skall kunna borra 3,5 liters motorn i 635CSi 88-89 ända till 4,0 liter. Kan detta stämma?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.........

Intressant läsning med borr O slag.... Någon som vet borr O slag på

1. 2,8L motorn

2. 3,0L

3. 3,2

?????????????

Någon som vet hur det går att kombinera ihop de olika delarna från de olika blocken???? För att få en vettigt stark/stor bottendel för rimliga pengar??

//Jesper
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E30 325iX (under renovering)
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Jesper_w: För slag och borr kan det löna sig att kolla

Länk

Där finns relativt bra fakta... vissa underligheter iofs i tabellen, men hoppas det hjälper iallafall :-)

\\ kajje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.