AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.873

har uppkörningen nu på tisdag, några tips?

Sida 3 av 3
ErikNilsson
Wendtan: Detta följs naturligtvis till punkt och pricka i Lund kan jag tänka mig? Körde i den staden en gång och höll på att få fnatt på alla kamikaze-cyklister.

Så man alltså lugnt hålla foten på gaspedalen och handen på tutan? Naturligtvis ska man hinna bromsa eller väja ifall någon inte stannar men det är lika enerverande varje gång när bilar framför tycker det är smart att tvärnita inuti en rondell för där kommer en kamikaze på cykel.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag bekräftar och rättar lite. Endast fotgängare har företräde vid övergångsställen, en cyklist måste alltså stiga av för att få företräde. Däremot är det faktiskt fullt tillåtet att cykla över på övergångsstället, men då har man inget företräde...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jeppe,

där fyllde du i den sista procenten :)

Lund ja.....livsfarligt att vara fotgängare i den staden, risken att bli påkörd av en cyklist är MYCKET stor. Att vara bilist där är nog mest farligt för cyklisterna, samt för det egna humöret. USCH!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Att köra i Lund är en vanesak. :)
Jesperado, jag skrev cyklister PÅ sina cyklar har inte företräde.... tyckte det var tydligt nog.

Om vi ska vara riktigt noga så ska du skiva obevakade övergångs ställen ovan...

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Syftet med inlägget var inte att rätta eller förtydliga ditt inlägg wendtan, jag tycker precis som du att det var tydligt nog. Jag ville bara ha sagt att det är tillåtet att cykla på ett övergångsställe...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado: Ahh då e jag med.
Att cyklister i Lund tar sig friheter såsom att i princip bryta mot majoriteten trafikregler har man börjat vänja sig vid :)

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
NOLL7NOLL
Cyklister är ett omak i trafiken, och fattar inte själva att de kan dö på grund av sin ignorans inför annan trafik. Mitt tips: Kör på dem, det gör jag. Inte med bmw:n såklart men med saaben.

Blev omcyklad på götgatan i stockholm av ett cykelbud på insidan vid ett övergångställe när jag skulle parkera. han sket i det och skulle om ändå så han fick sig en tur upp i uteserveringen på medis. Kanske han lär sig men troligen inte.
Shady
hehe...helt rätt NOLL7NOLL hoppas han lärde sig att man inte ska försöka preja en bil..

endå konstigt att inte fler cyklister dör som man ser en del cykla ibland
Det är ju roligt att bli omringad av cyklister vid en korsning mitt i stan, jag ska svänga höger o har två st på höger sida, sedan har jag en bakom mig och tre på vänster sida (som tydligen ska frammåt) Det blir grönt för mig och jag åker långsamt, första cykleln på höger sida ska samma håll som mig och accar på så att han nästan åker in i gående som har fått grönt. Killen vinglar o har sig för att sedan stanna och backa pga att han märkt att han står mitt ivägen för gående. Han backar nästan in i mig och ja tutar förstås när han är 1cm från min bil och killen vänder sig om och ger en arg blick. Den andra killen om höger struntar så klart i de gående o cyklar upp på trottoaren o far iväg genom folkmassan, jag flinar svagt. Nu finns det ju en cyklist bakom oxå som är efter mig väldigt nära ( börjar bli iriterad o längtar tills det blir rött för gående) . Tillslut blir det rött o jag drar iväg och andas ut, klarade mig från cyklist skador den här gången igen. =)) Blickar snabbt bak i backspegeln när jag hör någon annan tuta, klart att man får syn på en annan cyklist stanna mitt ivägen pga nåt hade fastnat typ byxan i ekrerna el nåt... ler återigen och suckar .=) Måste dom ställa sig en cm ifrån bilen på sidorna o inte bakom? Lite vingel och vips så är lacken sabbad. Det är ju samma sak som om jag skulle vika undan backspeglarna och pressa in mig själv brevid en annan bil på vilken bredare en-filig väg som helst.

Mvh/Soki

Länk

Oakman
Äh så farligt är det inte att köra i Lund. Visst, det är ett helvete men nog går det ;) Gäller bara att köra offensivt och visa cyklisterna vem som bestämmer ;D
Det värsta är nog stadsbussarna...

-----
// Olof
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.