|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Oakman |
Weeee jag klarade det! Äntligen körkort! Vrooom Vrooom :D ----- // Olof |
|
Måste man gratulera ju. De var inte så svårt eller hur ? Bobby |
|
|
ett STORT grattis till oakman "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Grattis Oakman! Men jag tycker nog inte det är löjligt att man blir underkänd för att man missat att en gata är enkelriktad! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Oakman |
Tackar tackar... Mjaaa Jesperado... kanske. Men jag tycker provaren får ha lite förståelse för att man kan göra små missar. Som idag: Jag körde i 90 och så säger provaren "nästa ska du svänga vänster", till saken hör att vägen svängde vänster i uppförsbacke med en jävla massa högt gräs.. så jag missade såklart att svänga, fick köra vidare och vända och sen köra tillbaka. Inga problem enligt provaren... ok nu e det ju skillnad på att missa en väg och att bryta mot trafikregler, men det e ändå lätt hänt när hjärnan jobbar på högvarv och pressen driver en till vansinne. Alltså så ansträngt som jag körde på min uppkörning skulle jag klara av att köra i typ max 1 timme, går fan inte att köra så koncentrerat och klanderfritt till vardags. Provaren blir ju galen om man kör i 50 i en cirkulationsplats fastän det e skitbra väglag, däck osv. Men men... skitsamma. nu är den stora utmaningen att försöka behålla kortet också :) ----- // Olof |
Oakman |
bobbby: Svårt och svårt. Det gällde framför allt att glo i speglarna hela tiden, vara uppmärksam och tydlig, ha bra inövad mjuk manövrering, speglar/döda vinkeln/blinka i rätt ordning osv. Skulle säga som med teoriprovet. Det är lätt om man kan det... även fast lite andra faktorer spelar in på uppkörningen. ----- // Olof |
|
Ett sätt att se på det är ju att uppkörningen är en extrem situation, klart man är extra nervös och pressad! Men man kan vända på tårtan också, om man inte ens klarar av att följa trafikreglerna under en timme, hur ska man klara det sen? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Oakman |
Äh, den tiden, den sorgen ;) Nä skämt åsido, ligger väl nåt i det du säger. Det finns för stränga provare och för slappa sådana. Tyvärr. Huvudsaken är att man har körkort och (förhoppningsvis) aldrig behöver göra uppkörning igen! :) ----- // Olof |
|
Håller med Jeppe. Missar man att det är en enkelriktad gata under uppkörningen så ska man bli underkänd. De där med stränga provare passar väl bra in i Lund vad man har hört. Som tur slapp man köra upp i Lund. Bobby |
|
|
En som jag känner gick en intensivkurs någonstans uppåt landet. På hennes uppkörning så stannade hon inte vid en stoppskylt. Uppkörningskillen frågade varför hon inte hade stannat, och hon viste inte ens vad stopskylten betöd... Hon trodde att det var samma sak som lämna företräde. Hon blev godkänd! Konstigt. Hej hopp! |
|
|
Vet man inte vad stoppskylten betyder hur kan man då få körtkortet?? Bobby |
|
| JaJsEn: Hur gick det denna gången?? | |
|
oakman: Det var nog för att du åkte förbi och vände som du klarade lappen! Gör du en vänstersväng på 90 väg med skymd sikt hade du nog åkt buss fortfarande. Automat är bekvämt |
|
|
de e rätt sjukt, denna gången så gjorde ja en sån jävla massa mer fel än första men nu så fick ja allt kortet, (klart mycke trevligara kontrolant oxå =) de värkar som om dom flästa här tror att ja körde mot enkelriktat (forsta gången) vilket ja inte gjorde utan ´ja skulle svänga vänster o låg för långt till höger enligt kontrilanten, när ja snacka me den andra kontrolanten om blinkningen i rondeller så rablade han upp 5 olika sätt att blinka i rondeller o sa att de va iprincip skit sam vilken man använde så länge man visade när man ska ut ur rondellen, men men, nu har ja ju kortet IAF, har la gårr ca 5 mm gummi =) (visserligen me en bil som dom flästa här på forumet kallar för v***o =) men den ska ju plågas =) mvh Erik (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Jag trodde inte att du körde mot enkelriktat, däremot att du missat att vägen var enkelriktad (annars hade ju en korrekt placering vid vänstersväng varit så långt till vänster som möjligt). Vilket är illa nog... Inte för att jag gillar att baka moralkakor, men den sista delen i ditt inlägg kanske tyder på att du inte riktigt var redo för körkortet än? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
vist man e la lita barnslig när man har nytaget körkort, ta inte illa upp nu men va du ett litet änglabarn när du fick ditt kort, tror inte att de e många motorintresserade unga killar som inte skulla ha kul när man äntligen får lappen, mvh Erik (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Absolut inte, jag var nog inte mycket bättre än du. Men nu i efterhand kan jag säga att jag absolut inte var mentalt mogen för att få körkortet när jag fick det. Ju bättre man blir på att köra bil, desto mer inser man hur mycket man egentligen har kvar att lära... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
ErikNilsson |
Skulle någon vilja hjälpa mig att få klarsida med en sak? För något år sedan så infördes en ändring vilket innebar att fotgängare skulle lämnas företräde vid obevakat övergångställe. Eftersom det blev mycket missförstånd så skrev vägverket ut på deras hemsida att detta enbart gällde för fotgängare och inte för cyklister, som räknas som fordon. Korsar cyklisten väg/övergångsställe från cykelbanan måste de stiga av cykeln för att få företräde. Jag kan inte hitta någonstans längre att detta endast skulle gälla fotgängare och med tanke på hur cyklisterna beter sig så är man minst sagt frågandes. Någon kunnig person som skulle vilja svara? Gäller denna lagändring idag både fotgängare och cyklister? |
|
ErikNilsson, Kan med 99% säkerhet säga att det du skriver i ditt inlägg är helt rätt. Cyklister ska inte lämnas företräde såvida det inte är en cykelbana du korsar. En cyklist får inte cykla på ett överGÅNGsställe, och du har inte skyldighet att lämna företräde. Var dock försiktig, det är inte många cyklister som känner till sina skyldigheter i trafiken! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Jag kan fylla i Kalles 1% osäkerhet. Cyklister på sin cykel har INTE företräde vid obevakade övergångsställe. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.