AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.872

har uppkörningen nu på tisdag, några tips?

Sida 1 av 3
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
tja tja, nu så va ju teorin avklarad, (tack för alla bra o komiska tips) men nu så har man ju uppkörningen kvar oxå, nån som har några bra tips till den?

mvh en Erik som snart (förhoppningsvis) har körkort =)

(O==00==O)

02 rullar fetast
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Tjena! När har du uppkörning?
Kolla mycket i backspeglarna, vrid på skallen överdrivert mycket, se till att inte missa fotgängare vid övergångsställen osv.
Se till att stanna helt vid stopplikt, jag fick en anmärkning på att bilen aldrig stod helt still, jag rullade jättesakta framåt, så nära stillastående man kan komma (dock blev jag godkänd ändå!).
Det ska nog gå bra ska du se, jag antar att du har köpt några körlektioner, tänk på allt som lärarna klagar på!

Lycka till!

__
Killar med kvalitet kör BMW!
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
minns den dagen som om det var igår:)
missade en cyklist på uppkörningen...skulle ju ha släppt förbi honom men missade honom helt o hållet...trodde att det var kört men när vi parkerade så sade uppkörningsmannen att han inte sett honom heller för att cyklisten kom i jäkla fart men att det var det som var bilkörning....
som Nisse säger...kan inte kolla för mycket i speglarna...
fick beröm för mitt lugna körsätt????....:)...han skulle se mig idag..:)

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
hu
96
huggarn
BMW 328i -95 The Black Pearl
håller med, kör mjukt och fint, kolla väldigt mycket omkring dej, låt han se att du ser skyltar osv...

lycka till....
är trevlig med gubben, skämta litegrann osv, gjorde jag, missade ett par grejer i säkerhetskontrollen, backade nästan över ett staket när jag backade runt ett hörn +ett par andra smågrejer, men jag sneglade i protokollet hanses när jag körde och såg att han kryssat godkänt i alla rutor!!!

"Brings Me Womens" (Hur det ska gå till?)
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
ja ska köra upp nu på tisdag 11:00 (aldelens för tidigt på en sommarlovsdag enligt mej =)

tyvär så har ja så jävla kasst ställt att ja inte har kunnat ta en enda körlektion, men ja hoppas att de ska gå vägen IAF.

OK lungt o fint, men storbrorsan höll på att kugga för att han körde så lungt, o pularen kuggade för samma sak.

ska man kolla bromsljus o liknande innan mna kör iväg eller e de överdrivet, de står ju i teoriboken att man ska kolla sånna saker innan varge körning,

mvh Erik

(O==00==O)

02 rullar fetast
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Du kommer åka på någon form av "säkerhetskontroll", dvs du ska kunna visa var man fyller på alla vätskor och oljor i motorrummet, kolla batteriet, kolla att däcken är OK (jämnt slitage, lufttryck osv), veta hur all belysning fungerar, hel- och halvljus, blinkers, backljus osv, jag ska rota fram alla mina gamla papper senare om du vill, så kan jag kolla lite mer exakt vad kontrollen innehöll.
Du kommer inte få kolla ALLT det jag nämnde, det hinns inte med, men eftersom du inte vet vad du får kolla så är det bra att veta allt!
På min uppkörning fick jag peka på var man fyller på spolarvätska och motorolja (tror jag, det var bara två saker iaf!).
Vet du vad det är för bil du får köra upp med?

__
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tror man att man blivit kuggad för att man kört för lugnt har man förmodligen missuppfattat. Det man antagligen missat är att tydligt visa sina avsikter med en hastighetssänkning, t.ex. för att passera en skymd utfart eller liknande. När faran är passerad ska man alltså återuppta lämplig hastighet, vanligtvis runt högsta tillåtna hastighet på vägsträckan. Fortsätter man krypa efter att faran är passerad kan man inte avgöra om hastigheten sänktes för att avvärja faran, eller om man helt enkelt kör långsamt.
Hela receptet är att vara tydlig, gärna övertydlig!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Viktigaste är att du tar det lugnt bara, håll god uppsikt och om uppkörningsfarbrorn frågar om varför du gör på ett visst sätt så förklara enkelt. Anpassa körningen till trafiken men se till att alltid hålla dig på rätt sida av hastighetsbegränsingen. ;) Ta tid på dig vid manövrar som backning och parkering, det kan de aldrig klaga på.

Angående inre eller yttre säkerhetskontroll så får du göra antingen eller, det ingår i uppkörningen. Kolla i din teoribok om du känner dig osäker på vad som ingår i dem.

Sammanfattningsvis, ta det lugnt bara så kommer det att gå bra.

Lycka till.
Speglarna, speglarna och speglarna får du inte glömma att kolla överdrivet mycket i. Om du kör "i stan" med bilar parkerade längs vägen, glöm inte att hålla avstånd "ifall en dörr skulle åka upp" typ.
Jag ska också köra upp ganska snart. Vet att jag ska köra upp i en Mazda 626 (årsmodell okänd, men antagligen nyare.) Jag har inte övningskört i Mazdan förut, hur är de att köra, något speciellt att tänka på?? Eller är de ganska "basic"??

Tacksam för svar.
Hej,

titta mer i speglarna än på själva vägen ;o) skämt åsido ta d bara lungt.
Själv råkade jag missa en avfart på uppkörningen och tänkte "hte nu har jag sabbat allt" men fick godkänt pga att jag tog det "moget" och redde ut misstaget så få inte panik.

Lycka till!!

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Det är mycket snack om speglarna, kolla i dem, men inte BARA dem!!
Tex vid hö-sväng, kolla i högerspegeln OCH vrid huvudet åt höger! Och det INNAN du blinkar åt höger! Vet inte hur många gånger min körlärare sade åt mig att göra det i rätt ordning!!

1
Vä blinkers
halvljus
dimljus fram + bak
backljus
skyltbelysning

2
hö blinkers
helljus

3
varningsblinkers
parkeringsljus

4
bromsljus (be någon kolla medan du bromsar)

Lycka till igen!

__
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
-->frazzeribba..det var nog tur för uppkörningen att du missade cyklisten ;o)
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
hehe...finns alldeles för många galna cyklister i Studentstaden Linköping så en mer eller mindre hade nog inte märkts...så kunde han lika gärna ha sagt för det var det diskussionen handlade om senare...:)...
Lycka till med uppkörningen....

Frazze

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Nå, hur gick det nu då? Hoppas hoppas hoppas...

__
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
förhoppningsvis så har han inte tid att sitta framför burken...är väl ute på vägen...antingen som ledsen cyklist eller som galen bilförare....:)

Frazze

De har raderat vissa inlägg från tråden. Dessvärre kuggade han.
Bättre lycka nåsta gång! :)

/Manray/
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
som sagt, ja kugga,

för står varför vissa löper amok på kontrolanterna, surare o petigare gubbe får man no leta efter!

men men, fick ny tid 1:a agusti =)

mit medelande raderades för att dom tyckt att ja skrev lite väl taskiga saker om kontorlanten =) (hadde ´precis kommit tillbaks från körningen)

hadde två missar,

1: blinkade fel i två rondeller (man ska tydligen blinka som om de vore en vanligt 4 vägs korse, idiotiskt o inte så säkert enligt mej, men men)

2:låg (enligt den sura o petiga kontrolanten) förlångt till höger vid vänster sväng på enkelriktad väg, hehehe missade typ att de va enkelriktat =)

men men, får la hoppas att de går bättre nästa gång, nån som har några tips om hur man ska köra i uddevalla?

mvh en inte så bakfull erik, (mådde inte alls bra igår, o fan inte bättre i tisdags =)

(O==00==O)

02 rullar fetast
Shady
blinkar du fel i 2 rondeller och missar enkelriktat ska du nog skylla på dig själv istället för på kontrollanten

(iofs vet säkert inte 50% av dagens trafikanter hur man ska köra i en rondell eftersom reglerna ändras så ofta)
Oakman
Rondellerna kan jag ha förståelse för men det andra var ju bara löjligt... har f ö själv uppkörning imorgon, fy fan vad det e flugor i magen nu... denna jävla press :(

-----
// Olof
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.