|
|
|
|---|---|
|
Vilka tändstift är att rekommendera till 3,8:an? Har planer att sätta i turbocenters chip. Om man nu behöver andra stift pga av det? Tacksam för svar! BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! | |
|
Viktigt att M5an inte får andra stift än orginal Bosch....Y..(kommer inte ihåg betäckningen nu) kan göra mycket mer skada än nytta. Om motorn är kraftigt modifierad typ turbokonvertarad så är det ju en annan femma dock..... "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Jo... Det är jag medveten om... Kör själv turbo-konverterad M535:a... Jag var hos den lokale bildels handlaren i förrgår och kollade stift... Enligt lista så var det NGK bla bla nånting. Men det jag blev tveksam på var att dom endast kostade 43 kr st... Verkar vara några riktiga skit-stift om dom inte kostar mer... BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
|
Sorry kollade inte så noga på din signatur.....Jag vet att NGK ska göra ett stift som skall motsvara Bosch´s orginalstift men har både läst och hört att det ska funka sisådär, och 43kr låter ju som sagt lite lite när Bosch kostar dryga hundralappen..... "One for economy and One for the fun of it" |
|
| jag gorde inspection 1 för 2 vecor sedan och då satte dom dit Bosch Y 6 DC och dom kostade 110 :-+ moms/st ( tror jag ). | |
|
Varning....... sätt inte NGK tändstift i bilen alltså om du vill någon gång kunna byta tänstift i framtiden. På min M5 satt NGK och det var den sämsta som jag har varit med när jag ville byta tändstift.. Varför??? ja det är att diameter på den håll som tänstiften sitter i m5 motorer är gjörda för original tändstift alltså Bosch. NGK tändstift har ett större diameter på tänstift typ 19 milimeter hylsa så du kan vält tänka dig hur kan man få bort eller sätta i en tändstift när hålen i M5 motorer är gjort för att använda 16 millimeter hylsa.. någon pucko likades sätta i dem i min m5 med nån hemtillverkat hylsa men han glömde sätta i den i bilen när han sålde den till mig, så jag gjörde en egen hylsa för att kunna få loss dem kul vad???? M.V.H Mauricio Villasmil |
|
|
>>> ///Peter Det e lungt! Man kan inte ha ögonen med sig hela tiden... =) Ja, NGK e nog ingen höjdare... Verkar juh onekligen lite skumt när dom e såpass billiga... >>> 400 Nm Funkade dom bra? Inga misständnigar eller så? Vad kostade inspektionen föresten? >>> Maurixt Man kan lätt bli förbannad när inte tidigare ägare bryr sig mer om ekonomin än värdet på bilen... BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
| " Spiralkinder " 7.500 :- kostade inspektionen . Men jag har frågat vid olika tillfällen och fått lite olika prisupp gifter ?? .jag tycker att det är ( blev ) låg tommgång 600 rpm ........ | |
|
>>> 400 Nm Oki... Vet du hur mycket det skiljer upp till insp 2? Jag har kanska låg tomgång redan nu (700 rpm) så det gör inget för mig... Vet inte vad det sitter för stift i nu. Har inte orkat kolla än. Har inte haft M5:an så länge... Ruskigt trevlig bil e det iaf! =) BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
| " Spiralkinder " det försa priset jag fick på inspectionerna var runt 4.500 :- och 2an 8-9.000 :- men dom kunde inte säga ett fast pris ........ tror det var 3.000 :- för jobbet och runt 3.000 :- + moms . så det KAN nog bli ganska dyrt med servis ..... . Hur lånt har din m5 gått ?? ps jag köpte min i fjolvåras ds | |
|
>>> 400 Nm Min har gått ca 21.000 mil men dom är ärliga och kollade på BMW... Går kanon i drivlina och är tight o fin i chassiet. Jag har till o med kört ifrån M5:or med betydligt lägre miltal... (enligt mätarn) Är du nöjd med bilen annars då? BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
Robert V |
vad ingår i inspection 1 resp 2 ... jag skulle behöva kolla genom ventilglapp o kamaxel inst.... vilket e det ? måste man göra 1 för att ta 2:an ? |
| " Robert V " vilken gorde du senast ?? jag gorde 1 nu och gör nog 2 nästa år beroend på hur mycke jag kommer att köra ( ska ställa av den i vinter ) . ( killen på bmw sa att man gorde servisen i en viss ordning ...... När bilen var ny så blev det först en oileservis , inspec 1 , olijeservis igen , inspec 2 , oilje servis, inspec 1 , och så rular det på ) . | |
|
Tror absolut inte att NGK-stift är sämre. Men det tråkiga är ju att det bara verkar vara Bosch som tillverkar stift som passar till 3,8:an! Inga andra verkar passa! Att de är dyra kan ju vara för att det är ädelmetallstift som har lite längre hållbarhet och för att de är lite av en "uddamodell" som bara sitter på den bilen. Bara för att ett stift kostar 40spänn så behöver det inte betyda att det inte är det bästa alternativet för motortypen. Alla stiftmodeller brukar ju finnas i 2 olika klasser, med ädelmetallelektråd eller utan! Skillnaden är ju bara att bytesintervallen är längre med ädelmetallen. 30-40:- mot 100-150spänn brukar det skilja i pris. M.V.H. |
|
|
Andreas Plars >>> Det e bara o tacka o buga för informationen... Men även om det nu går o få dit NGK så satsar jag hellre ca 150 kronor per stift och köper orginal grejer. Tror det lönar sig i längden... BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!! |
|
|
Blir lite orolig när manläser vissa inlägg om stifft.. Detta gäller dock inte Andreas som gjorde ett försök att förklara. Visste inte att det var priset som avgjorde vilket som passade bäst till bilen. I min Z3 M Coupe skall det var NGK PKR 7A alltså ett NGK stifft och i och med detta värdelöst. Men de kostar 228:- styck på BMW så då måste det vara mycket bättre än ett Bosch för 150:-. Och köper jag samma NGK stifft på Micro så vill de ha 270:- styck för dem. Då blir ju stifftet ännu bättre enligt vissa individer. Men innebär detta att Bosch blir ännu sämre? För den bil som det stifftet är anpassat för? Alltid undrat över hur folk som åker runt i raggarbilar tänker men efter detta så verkar det som det räcker att man får en V8 under huven så får man svårt med logiken ;-). |
|
| Anders Olsson >>> Jag har aldrig påstått att ett billigt stift är sämre... Missförstå mig inte... Men man blir juh onekligen lite fundersam om ett stift kostar 43 kr till en prestanda bil som M5:an... Rätta mig gärna om jag har fel... Dessoutom så rekommenderar juh BMW Bosch på M5:an... | |
| till mig sa dom att Platina stift skulle funka bäst...? en del säger det sitter såna i orginal...? | |
|
Spiralkinder : japp jag är nöjd bara lite dyr försäkring och bensin förbrukningen ( men det är nog själv förvållat .... ) . Jag menar BMW är kör glädje ...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.