|
|
|
|---|---|
| Någon här som haft en V8 som tar tjuvluft? | |
| Glömde och skriva att när an drar på så låter det som om man har en kompressormatad v8. Det tjuter/viner liksom vid varvtal över 3000 rpm | |
|
Sök på membran så kommer du att ha läsning lääänge. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
Är det inte nåt annat tjafs då för är det membranet så går hon ju taskigt, framförallt på tomgång. Vattenpump, lager i spännrullarna till remmarna, servopumpen, lagret i AC-pumpen ? Mvh Pontus N. |
|
|
Packning grenrör kanske.. Sparar till en.... Länk |
|
|
Kanske samma. Länk Sparar till en.... Länk |
|
| Hon går inte taskigt på tomgång eller några andra varvtal. Tjutet kommer först vid ca 3000 varv och uppåt. Däremot inbillar jag mig att den tappat musten, dvs tycker den går tungt om ni förstår vad jag menar. | |
|
540 T: Jag tror jag har precis samma problem som du! Har ett tjutande/väsande ljud som uppstår vid gaspådrag. Kan liknas med ljudet från en supermegafläkt som slår till (eller industridammsugare, som nämndes i det länkade meddelandet). Förbaskat irriterande! Min bil går för övrigt helt klockrent, vilket gör att jag uteslutit membranet som orsak. Tycker precis som du att bilen också känns en aning "svagare" när detta uppstår, men det kan också vara fråga om en inbillad känsla eftersom det låter så förbannat ansträngt.... Det som skiljer med min är att detta ljud inte alltid finns där utan bara kommer ibland och oftast vid accelaration från låga varv i låg hastighet (typ på 1:an och 2:an från stillastående), vilket ju förbryllar en del.... Det hade varit lättare (antar jag) om felet var konstant. Har inte sett något samband mellan på resp avslagen AC - samma fenomen uppstår oavsett. Ljudet kommer aldrig heller när motorn är kall utan endast då den är genomvarm, och oftast när man kört ett ganska bra tag.... Tror som Pontus att det kan vara vatten- eller servopump, spännrullar eller liknande. Bilen ska in på verkstad den 7/8 för felsökning. Får se då vad domen blir.... Mvh /Pewe |
|
| Kan det inte vara motorfläkten som följer vartalet upp till ca 50-60 km/h, det är ju rätt varmt nu. | |
|
Min kompis som har en M5a 3.8 har precis samma "symptom" som Pewe beskriver. Kommer 3500-4000 och uppåt, ett tjutande läte mest på 1,2 och gradviv lägre på högre växlar. Låter ej om man bara varvar upp utan växel i. Som sagt ljudet finns oftast där men ibland är det helt borta och återkommer inte förren man startar om bilen. Bilen går förövrigt som sagt klockrent. Om någon har någon aning eller om någon verkstad kommer på något så posta gärna inlägget! "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Uppföljning: Har idag hämtat ut bilen från verkstaden där jag bl.a. bett dem kolla just denna sak. Verkstaden trodde dock (som ahlstedt är inne på) att det handlar om ett helt naturligt ljud som uppstår då kylfläkten drar igång ordentligt, vilket den ju bara gör då det verkligen behövs ("det är ju extra varmt nu och så...") Hmmm, ljudet fanns i alla fall inte där förra sommaren, och då var det också ganska varmt.... Bytte bl.a. ut en vattenpump som höll på att haverera, vilket enligt verkstaden eventuellt också kunde ha varit en bidragande orsak till ljudet. Jag kan dock bara efter den första provturen konstatera att ljudet fortfarande finns där... Arrrggg! Hatar! Vet inte vad nästa teori om felkälla kan bli... Mvh /Pewe |
|
mange540 |
Det kan väl inte va en så skitsak att generatorljudet går ut i högtalarna;) |
Fau-Acht |
Teorin om motorfläkten är helt riktig. Eftersom BMW använder sig av en fläkt med viskokoppling, driven av vattenpumpsdrevet, istället för elfäkt så tar det ett tag för själva fläkten att nå samma varvtal som motorn vid en hastig uppvarvning. Speciellt märks detta när det är varmt ute och körning i låg hastighet. Då blir motorn (och oljan i viskokopplingen) varm och fläkten ska då hålla samma varvtal som motorn. Tips: När detta ljud hörs, stanna och lägg i neutralen. Varva upp motorn till ca 3000 varv, nu ylar fläktkopplingen troligen men efter ett tag när motorvarv och fläktvarv är desamma så upphör det. Tvärtom, när motorn är helt kall, kan du faktiskt stoppa fläkten med bara fingrarna. Då är oljan i kopplingen kall och ska inte driva fläkten. Kan hålla med om att detta ljud är lite "Scania-mässigt" och tycker personligen att BMW ska göra som alla andra och använda elfläkt. /En gång V8 - alltid V8 |
|
Jag har råkat ut för det här ett par gånger på sistone. Fläkten följer motorvarvet och det blir ett himla liv i motorrummet. Känns ju onekligen lite oroande.. men kanske inget att bry sig om då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.