|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan hjälpa mig med följande problem? Jag beklagar att det blev en halv uppsats, men jag blev orolig för min kära bil. Bilen är en -98 328 E46 manuell. Var ute och körde en sväng i kväll och kom in på en liten väg/stig med två spår & en sträng i mitten. Jag insåg att vägen inte var den bästa för bilen och vände för att köra tillbaka. Då tändes Kylarvätskelampan, jag stannade bilen och kollade under och såg då att det droppade från motorn. Jag kollade vätskan som verkade vara vatten. Jag stängde av AC’n – hoppades att det kanske var den som droppade och körde till närmsta bensinmack. På vägen dit så slocknade lampan för att senare tändas igen för att sen slockna för gott. Oljetempen var stabil på "kl. 12". När jag kom till macken hade det slutat droppa. När jag kollade nivån på kylarvätskan så var flottören i botten men när jag fyllde på en knapp liter så kom den upp på Max. (eller snarare en cm över max) Sedan körde jag ca. 10 min för att komma hem. Jag kollade då på nytt nivån som då hade sjunkit något (ner till max). Jag märkte också ett smattrande ljud som jag inte hört förut. Det verkar komma från AC’n – om jag slår på och av den så smattrar det. Jag kunde inte kolla så noggrant under bilen nu på kvällen, men jag kan se att det har droppat något tidigare för det ligger vätska på stagen under. I morgon skall jag kolla under igen – jag har lagt lite papper där det verkade droppa förut för att se vad det är. Vad kan orsaka smattret? Kan det vara kompressorn till AC’n – kan det finnas ett samband med kylarnivån? Kan något ha slagits sönder i kylsystemet som fått det att läcka, men borde det inte i så fall fortsatt att läcka efter jag fyllt på? Tacksam för de ledtrådar jag kan få! EC. | |
|
Efter att ha kollat lite mer noggrannt på bilen på morgonen tror/hoppas jag kunna mig utesluta kylarläckage. Förmodligen var "läckaget" bara kondens från AC'n trots att det droppade ordentligt. Däremot verkar något ha hänt med AC'n. Efter att ha slagit på & av den ett par ggr, så kommer ett smattrande ljud ung. varannan gång. Det verkar dock som den kyler normalt och inget missljud hörs när AC'n väl är igång. Min gissning(!) nu är att det är kompressorn eller något lager som håller på att packa ihop. Vågar man köra med fläkten på utan AC? Vad kostar det om man måste byta hela kompressorn - och var gör man det isf bäst och billigast i Sthlm/Uppsala området? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.