|
|
|
|---|---|
|
jag var och provade en 320 idag och jag blev ganska förvånad över hur slö den kändes. det lät ju skönt och gick silkesmjukt men det var allt. jag drog i och försig inte den längre än 4000. tantan som ägde bilen var ju med man ville ju inte skrämma skiten ur henne :) är 318 is ett bättre alternativ eller skall man sattsa på en 325 direkt. jag vill inte ha för höga drift kosnader men är det någon som vet hur mycket det skiljer i driftkostnader på 318is, 320i och 325i så skriv Länk | |
|
Har tyvärr ej svar på din fråga, men tänkte bara säga en sak om 320'n. Visserligen är den inte allt för pigg, men trots allt så är det ju inte förrän vid 3500+ varv det är något att åka med! Testa att dra ur den ordentligt någon gång, så märker du att den inte är hur trött som helst iaf! Men visst, det är klar skillnad mot 325 och uppåt. Däremot undrar jag verkligen om 318is skulle hänga med då du varvar fullt ut... Beroende på hur gammal du är och var du bor kan det dock bli stor skillnad på försäkringen! Vidare så skiljer det knappast speciellt mycket på bränsleförbrukningen mellan 320 och 325 såvitt jag vet. Räkna dock med att ligga runt en liter/blandad på 320'n. // Björn |
|
|
Tjena! Ja har nyss inhandlat en 325 E36... grymt skön bil! Bos i Uppsala och pendlar ner till Västervik, ca 35mil... landsväg har ja kommit ner till 0,86l/mil runt 120-130km/h... ganska bra, däremot nästan 1,3l/mil stadskörning, me lagom tung högerfot för en BMW... som den ska köras vill säga... :) Försäkringen e ganska saftig dock, eftersom jag är skriven i Uppsala å inte kommit över 24 stolpar så ligger försäkringen på 14300kr/år på länsförsäkringar, de billigaste ja hittade... Jag provkörde själv en 320 innan ja köpte min, va ganska pigg för å va 320, men 325 e helt klart skönade drag i... men som sagt, varva så känner du själv... |
|
|
Relfor: 320 känns rätt pigg, eftersom den är annorlunda växlad än 325. Det medför tyvärr att den ligger på rätt höga varv vid höga hastigheter. Det gör inte så värst mycket, eftersom motorn går ganska tyst, men den drar ju tyvärr soppa därefter. Så vid långfärder blir det gärna inte mer än 90-100 knyck, om man inte känner för att dra på lite då... Det som saknas i 320, enligt mig, och det som gör att den inte kan ha samma utväxling som 325, är helt klart bottendraget! Det finns helt enkelt inte i 320. Alltså, skall man upp i fart snabbt så går det inte att feg-köra på 3'an, 4'an, utan det är 1'an upp till iaf 4,5000 varv, sen tvåan gärnet å trean osv... Den drar dock bra på alla växlar efter 3.500 varv (enligt mätaren) Tippar dock på att 325 är mera lättkörd i städer och köer, med tanke på bättre vrid = mindre växlingar! Själv är jag dock nöjd med pris/prestanda hos 320'n. Tycker helt klart att sexan är värd några tusen extra jämfört med 318. Tyvärr var försäkringen på en 325 på tok för dyr för min egen del. Skiljer inte mycket in inköp dock. Mer skillnad på årsmodeller och miltal. // Björn |
|
| höhö..ja en 320i är inte skitspännande under 3-3500 rpm.. det är efter där som den blir lite småförbannad ;) | |
Aldric |
<---- går bättre än en 320i ;) |
|
Just det, 320 är som att köra gammal Saab Turbo. Mycket ketchup efter 3500 rpm, men innan dess händer inte ett s--t. Vill man ha en räserbil ska man glömma 320, men det är en mysig vardagsbil med kapacitet för mycket snabba etapper på Autobahn. Den är förstås maxad för körning i das Vaterland och vaknar alltså vid cirka 150 blås, mellan 150 och 200 går den som ett troll eller två. Som 320 E36-ägare hade jag några fina stunder på tomma Autobahn bla. Berlin-Schwerin, 20 mil på lite knappt en timme. :-D My Bimmer is my mistress |
|
|
320 ar ju ingen raket, och det vet vi val alla. men pa autobahn funkar den mkt bra, ni som tycker att 320 ar slo sa tryck plattan i botten sa kommer allt sedan som en annan skrev, ketchupeffekt:-)). Sitter pa ett internet cafe sa jag har inte hela svenska alfabetet pa tangenbordet. |
|
|
haha, undrarde just var fan du skrev det där, Amet :) Jag tror dock att en 320 har ganska svårt att dra speciellt hårt vid t.ex. ett rödljus eller så, eftersom den måste upp i lite fart för att komma nån vart, så att säga... Men men, jag tycker den är himla trevlig att köra. Finns det en bra, kurvig väg med några fina rakor på är det riktigt skoj att rycka lite i växelspaken och trampa ner pedalen det som går.. Då är det kul att köra! har ju dock aldrig kört någon 325 eller värre, så jag kan inte uttala mig om någon skillnad där.. // Björn |
|
|
ja då kanske det inte är så illa alltså. men den bilen jag var och tittade på var en 93:a som gått 10200mil ingen utrustning och inte särskilt fräch. det var en gammal gubbe som hadde haft den sedan ny som hadde dött för ett år sedan så den hadde stått still i ett år. priset var 80000kr men jag värderade bilen till max 55000kr. funderar att åka och kolla på den här kan det va något kanske tipsa görna om ni hittar något Länk Länk |
|
schneberger |
320 i har sit maxvrid vid 4700 rpm |
|
Tips: ta det lugnt, det finns miljoners E36or som väntar på dig. Bilen du länkar till ser fin ut på bilderna, även om jag saknar Askens örnblick för detaljerna. Men den ser ut att sakna AC. Det är inte bra, det blir 800 grader i kupén på sommaren och bilen blir inte lättare att sälja när det är så dags. Mitt tips: ha is i magen och leta vidare. My Bimmer is my mistress |
|
| Jag provkörde en 325 e36a, jag varvade kanske upp till 3.500rpm max. men jag upplevde den med som att den var seg i botten. gäller detta 328orna oxå eller kan man på röttljus verkligen slira däcken med 328? | |
| Vill man ha bottendrag ska man satsa på en turbomaskin. Min 328 är också tom i botten jämfört med en turbo, men inte jämfört med de flesta andra sugisar. Den har ett märkbart bättre vrid än ex. en VR6. | |
|
jag är nog för van vid diesel vridet vid låga varv. jag skall försöka provköra mer. Länk |
|
Linus85 |
Till bmw_patricia Både 325an och 328an är väl inte så där ruskigt vrid starka under 3000 varv. Har en 325a själv och den börjar dra bra strax över 3500(men då drar den riktigt bra :) ). 328an ska tydligen ha en märkbar skillnad i vrid så den är väl lite snabbare på 0-100. Men nog kan du slira däck med både 325an och 328an om det är vad du är ute efter, se bara till att varva lite grann. Men bmw ska du ju ha för att ta kurvorna fint inte för att stå och vrål gasa vid rödljusen. Till nöjdet Håller med Tretretti ha is i magen då kan du hitta en riktig drömbil. Själv höll jag nästan på att köpa den första jag var och kollade på men jag lyckades hejda min köp iver, sen så sökte jag runt i ett par veckor och hittade mig en 325a som var riktigt bra utrustad och som också såldes till ett bra pris. Så ta det lugnt du kommer att bli betydligt mera nöjd då. Förresten 65k lät lite mycket för en 320, tycker jag iaf. MVH Linus |
|
Jag sålde min Gamla 320 Coupe - 93 för 49 och den var pedantskött. förvisso 19 000 på mätaren och vanliga 15" men kändes tungt att sälja den, för skicket var av det bästa. På tal om 320 så saknar jag nästan den lite. Kör 325 nu gillar den inte riktigt, inte på samma sätt. 320 var trevlig att köra o köra. Ingen Racer, men den gick bra efter att man börjat komma upp lite i fart. varvade ur på 5an så man får inte klaga. Ste |
|
|
Om man ska köpa 320 så tycker ivarjefall jag att man ska leta upp en med M52 motorn som jag tycker känns lite kvickare än M50. |
|
Bmw ludde |
Linus. Jag har ganska stora problem att få min att spinna, det greppar nog för bra. =) |
Linus85 |
Klart mina bakdäck har ju inte tillstymmelse till mönster kvar. Det är därför jag beställt två nya idag. :)) MVH Linus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.