AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
715

byt försäkrings bolag, sicka lf i sopsäcken

m5
13
m5slayer
en ombyggd e28 528i -82 ombyggd till touring
och en
totalt kvaddad
M5 3,6 -91
för ett tag sedan blev min pärla stulen en m5.
någon hittade bilen dumpad i sjön. motor var trasig bilen plockad på div.
länsförsäkringar sickar en polis anmälan om bedrägri på mig, polisen utreder kommer inte fram till något, det blir ner lagt.
nu fick jag ett brev av lf att dom inte betalar ut något.
så nu står jag med lång näsa utan bil skulder på en bil som är totalt kvadad. hur kul är det.
bojkota LF, eller gå över till trafik försäkring, hel försäkringen är inte ett dyft värt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har du inte fällts för bedrägeri kan försäkringsbolaget inte "välja" att inte betala ut pengarna.
Du får gå vidare genom Allmänna reklamationsnämnden, handelskammaren eller genom att helt enkelt göra en egen polisanmälan!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Att höra av sig till diverse dagstidningar om händelsen kanske också kan vara till hjälp.
Har en kompis som råkade ut för exakt samma sak med Trygg Hansa. enda sättat för honom att få sina pengar var att gå till domstol, tyvärr så hade han inte råd att förlora så han avstod.

/T.P.
Länk
M5slayer:verkligen trist!
Om jag vore Du: rannsaka samvetet- 100% rent? Om ja- ring Expressen eller Aftonbladet och träd fram i en artikel. De stora "drakarna" brukar vara intresserade av att publicera OM man vågar visa upp sig. Med lite tryck bakom kanske bolaget backar. Ett av de stora problemen är att Du som drabbad har bevisbördan. Du måste göra troligt att Du gjort allt som på Dig ankommer för att skadan ej skulle uppstå.
Stå på Dig och i sista undantag kanske Sveker på plus kan hjälpa Dig- han skickar nog försäkringsbolaget i soptunnan!
Good luck!

Det finns ju rättshjälp....
Det finns organisationer som bildats för sånt här har inga namn men sök på nätet,,,

Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken....
Shady
f*n va trist...verkar som enda gången man är värd nått hos försäkringsbolagen är när man tecknar försäkring

dom skulle nog låta en apa täckna försäkring på sig själv..

men f*n när det nån gång råkar bli tillfälle att utnyttja försäkringen då ska dom bråka

förresten hur har dom kommit fram till att du skulle ha dumpat bilen och försökt lura dom?...måste dom inte ha nån sorts bevis innan dom börjar anklaga dig för sånt?...e ju rätt allvarliga anklagelser

håller med resten av folket i tråden anmäl dom och försök få pengarna samtidigt som du snackar med tidningarna...dålig publicitet brukar ju få dom att backa
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Killen som blivit av med bilen är inte skyldig att bevisa någonting. Har försäkringsbolaget gjort en polisanmälan gällande bedrägeri och inte kommit någon vart med det har det haft sin chans.
Betalar dom inte ut pengarna tycker jag att du istället ska anmäla dom för bedrägeri (för att de låter folk teckna försäkringar som inte gäller) och förtal för att de anklagar dig för bedrägeri!
Vad du än gör så ge INTE upp!

Jeppe

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Jesperado:

Ett försäkringsbolag har ingen skyldighet alls att betala ut någon ersättning för en skada som DE anser är ett bedrägeri. Att de sedan gjort en polisanmälan hör väl till rutinerna vid misstanke om brott. Detta har hänt ett flertal ggr, bl a folk som fått sina hus nedbrända som samtidigt varit till salu. Detta har även varit uppe ett flertal ggr hos Aftonbladet, Expressen mm.

m5slayer:

De som läser rubriken får uppfattningen att detta gäller If och inte Länsförsäkringar...

Men kan inte annat än beklaga. Tror inte du kan göra så mkt, men eftersom du har hemförsäkring kan du alltid utnyttja rättshjälp.

Länsförsäkringar tänker nog såhär: VARFÖR dumpa en trasig bil i sjön. Varför lägga ner jobb på att forsla en trasig bil till en sjö när man kan lämna denna på plats? Nu kanske vi inte ska börja diskutera detta, utan koncentrera oss på din skada...

/Edvard
BMW CS # 4503
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett försäkringsbolag har inte rätt att "anse" att något är bedrägeri! Antingen är det ett bedrägeri, och då ska detta bevisas, eller ska en utbetalning ske.
Anledningen att försäkringsbolagen kan ta sig större och större friheter med folks pengar är att de flesta bara accepterar det...

Jeppe

Shady
är det inte försäkringsbolagets skyldighet att bevisa ett eventuellt brott?

försäkringsbolagen kan väl inte välja vilka dom vill betala ut åt genom att påstå att dom tror att det är ett bedrägeri

det vore väl som att jag skulle anklaga någon för att ha slagit sönder min bil...det måste väl bevisas innan han/hon åker dit...polisen lär nog inte komma och hämta killen bara för att jag säger det
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Jag säger det väl igen;

Försäkringsbolagen har ingen skyldighet alls att att bevisa att försäkringstagaren gjort något olagligt utan om DE anser att detta är bedrägeri så kan de neka ersättning vilket de även gjort ett antal gånger.

Jag vet att det låter sjukt, men så är det.

/Edvard
BMW CS # 4503
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Så länge man har en advokat så vinner man i rätten....

----
Min FEMMA Länk
----
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Det ligger till så här. För att få ut ersättning vid skada vid stöld
när det gäller konsumentförsäkring så åligger det försäkringstagaren att i vart fall göra det antagligt att ett försäkringsgill händelse inträffat. I ditt fall att bilen har blivit stulen.

Försäkringsbolaget vill väl inte betala för att man anser att det
finns misstankar på att bilen inte blivit stulen utan dumpad. Visst kan det tyckas märkligt att en tjuv dumpat bilen
i en sjö och att bilen har skador som annars inte skulle vara ersättningsgilla (trasig motor).

Så har du alla nycklar och kan lämna en bra redovisning om hur
bilen blev stulen skall det inte vara några problem att få ut
ersättning. Stäm dom och använd rättsskyddsförsäkringen du har
dels enligt bilförsäkringen dels enligt hemförsäkringen.

Annars kan du alltid först pröva med ARN. Kom ihåg att man måste begära prövning hos ARN inom 6 månader från det att
FB slutligt avvisade ditt krav. Likaså måste du stämma dom
inom 3 år (räkna med skadedatum) annars blir fordran preskiberad.

Försäkringsbolagen har en hård attityd och vägrar betala så fort
det finns varje skäl till misstanke i förhoppning att om försäkringstagaren försökt bluffa så vågar/orkar han inte
gå vidare till domstol.

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
För länge sedan hade jag en tvist med ett försäkringsbolag i en ersättningsfråga. Fick då hjälp av en organisation som jag tror hette "Försäkringstagarnas rättshjälpsbyrå". Den finansieras av alla försäkringsbolag genom att en pyttedel av den premie du betalar går till dem. Om du inte hittar något på nätet så hör med ditt försäkringsbolag, de vet, men kommer knappast frivilligt att upplysa om denna möjlighet. Hur som helst så sitter det både jurister och kapital på denna instans som är avsedda för att hjälpa konsumenter som hamnat i tvist med sitt bolag.
Hoppas verkligen att det löser sig. Jag höll själv på i tre månader innan jag fick min ersättning och det tog mycket energi.

MVH
Robert
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mitt råd är också att inte ge upp, Alexander o Copy har nog sagt allt annat!
GE DIG INTE!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.