AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
596

Vad tänka på inför köp av 750ial-91 ?

Hej
Har varit och provkört en 750ial-v12.

Bilen har gått 19000mil. full service
och importerad 1994.
Bromsarna verkade vara slut.
Det skakade vid kraftig inbromsning.
Är det en dyr rep ?

Denna modell hade antislir funktion.
Men jag testade aldrig denna.
Däremot lyste ASC på instrumentpanelen (tror den hette så)under hela färden. Mitt på instrumentpanelen bakom ratten.
e det ett tecken på att antislir inte fungerar?

Övrigt med bilen var att den laddade ur batteriet när
bilen står stilla. Ett par dagar eller så.
Säljaren har inte koll på vad det beror på.

Förarsätets elinställningsapparatur funkade inte.
Motorn var OK.

Vad betyder de olika lägena (E M S) till automatlådan ?
Kan man byta läge under gång?

Är det inställbara dämpare på bilen eller ställs de
in beroende på hur mycket man lastar bilen ?

När man vred nycklen ytterligar ett hack i låset till dörren
så sätts larmet igång tror jag. eller ?
Fjärrkontrollen till centralås/larm funkade inte.
Säljaren menade att larmet har satts på ofrivilligt
mitt i natten när bilen har varit larmad.
Vad övrigt skall man tänka på vid köp av en sådan
här monsterbil ?

Ja det blev en del frågor det här men
jag är på förhand tacksam för alla svar.
Långa som korta.

hälsningar
Arnold

Hej Arnold! Lägena på automaten står för: E= ekonomi, M= motorbroms och S= sport. Du kan byta läge när som helst. Fjärrkontrollen till larmet kan vara så enkelt som ett batteribyte. När mitt batteri i fjärren var dåligt så larma den av sig själv. Att ASC= antislir lyste kan innebära att antingen är den trasig eller bara urkopplad med knappen. Mvh Danne
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Bromsarna; beror ju på om du måste byta skivorna eller om det bara är beläggen som är slut?

ASC = lyser konstant om funktionen är inkopplad.

Laddar ur batteriet; ett djävulens verk som är omöjligt att komma tillrätta med i de flesta fall. Farsan lade ut några tusen på auktoriserad BMW verkstad utan att de lyckades lokalisera felet någonsin.

EMS = Ekonomi, manuell och sportläge, kan ändras under färd.

I övrigt skall du tänka på allt som är teoretiskt möjligt att tänka på. Oljetrågspackningarna kan läcka olja, stötdämparna är svindyra, särskilt om de är av olje/elektriskt modell. Katalysator och avgassystem kostar skjortan och det gör bilen i stort också om den inte är mycket välservad med god dokumentation om detta.

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
Jag skulle aldrig köpa bilen om jag inte visste varför den drog ur batteriet, elsysteme på en 750 är inte att leka med! Angående ASC, på min 535 är ASC aktivt från start tills man stänger av det. Jag antar att det är samma på 7 serien? Isf borde det inte lysa när bilen är startad om man inte tryckt av på ASC knappen, ASC kanske inte fungerar?
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
såg en bmw 850 på mobile.de för 50000.-
Paap Reeder
Hej!

Läget är enkelt --> köper Du en bil med fel (typ de Du har relaterat och förmodat) och inte själv mäktar med dem kommer det att kosta bilens inköpspris x 2.

Detta är en djävulens formel....... men ju "farligare" dessto roligare är det.

Till detta skall läggas att det börjar bli ytterst glest med mekar som verkligen "kan" en E 32 / M 70.

Drar ur batteriet ...... ?? det är visst mer än 10 km elkabel i bilen + över 300 st förbrukare. Är förbrukarna dessutom intermittent "sura" ..... då är det som ngn ovan skrev ..... köp inte.

Som ngn annan sagt "bilen har ett el- och datasystem som ett kärnkraftverk....... men också energi som ett sådant.

Lycka till!
MVH /// Paap R

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du säger att bromsen pulserar + batteriurladdning?

Hade en AUDI som laddade ur jämt och en Mitsubishi Galant som pulserade ordentligt vid inbromsning från 70+Km/h.

Båda var KROCKADE, Audin ganska lätt rakt bakifrån...

Jag tror att din 750iAL har blivit duktigt mosad nån gång, jag skulle ALDRIG våga köpa den bilen...

Bromsskivorna är hursomhelst skeva och antagligen behövs alla bytas + beläggen ~4-9000:-?!?
Har hört att 750 kan få riktigt grova problem med elektroniken...

Köp en 740 istället är mitt råd, i princip jämnt skägg!
Kolla in www.teknikensvarld.com, de har riktigt bra begtester.

Köp från någon seriös bilförsäljare, eller ta med dig nån med erfarenhet då privatköp är garantilösa...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Visst kittlar det att köpa en 750, men det här exemplaret skulle jag nog avstå ifrån om du inte känner dig säker på att du själv kan fixa felen och priset är rejält lågt. Att köpa en 750 från en firma är inget som bogar för en bra affär utan kan ge lika fin baksmälla som en privataffär. Skulle vilja se den handlaren som gav dig 3 mån. garanti på en 12år gammal 750. Ta dig tid att leta bland de bilar som säjs här på BMWPOWER eller på BMWCS salu sida Länk . Där hittar du ivf. säkert något fint och välskött exemplar.
Är du däremot sugen på en 740 så kommer jag att sälja min E32:a om en till två veckor.

Mvh. Patric

Min E32/38:a Länk

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Är bilen i ett allmänt bra skick (rost, läder osv.) kan den helt klart vara värd att köpas om man kan skruva lite och är beredd på att lägga ner lite tid. Bromsvibbar behöver inte alls innebära att bilen har varit krockad, det är ju ett mycket vanligt fel på både E32 och E34. Skivorna eller casterstagen behöver bytas. Skivorna fram kostar ca 1000 kr styck, beläggen 6-700 kr, casterstagen vet jag ej men det är en fråga om några tusenlappar. Asc lampan skall inte lysa förrän man slår av den på knappen, så förmodligen är något galet där.

Att batteriet drar ur sig kan som sagt bero på många olika saker, det kan säkert innebära mycket jobb innan det problemet är ur världen.

Allt är ju en fråga om pris, detta låter inte som en bil att betala 45-50.000 kr för med de felen, men kan man få den till rätt pris så kan det ju vara intressant ändå.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Vill du bli utfattig och riva ditt hår och tillbringa mer tid i garaget/verkstaden än på vägen?

Köp då en risig och dåligt underhållen 750 som redan vid köpet har massor av fel!
svardska
flest fel hade dom ju som nya om jag förstått saken rätt!
Mitt tips är att köpa en långmilare från Tyskland, där alla reparationer redan är gjorda...
Jag tackar för alla svar och synpunkter.
Jag köpte aldrig bilen.
Visst den var dögod och köra mm. men det blidde ingen affär
Avgörandet var att den laddade ur. Det hade jag nog inte rätt ut.
Även om jag meckat med en del bilar innan.

Jag funderar nog nu mera åt hållet 535...
det lär vara en bra bil. Bra kräm i motorn
samt inte fullt så komplicerad motor (jmfrt med v12:an)

Man kan aldrig ha för bråttom när man köper bil, speciellt inte en 7a. ;o)

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.