AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.137

Måste man ha centrumring?

Tjena, har ett par fälgar som jag har fel centrumringar till. Passar en annan bilmodell. Hur viktigt är det att skaffa nya ringar som passar? Snackade med en granne och han påstod att det inte behövdes. Är ju koniska bultar så fälgen kan inte hamna fel. Har dock hört någon som påstått att de kan ge vibrationer om man inte har dessa. Men dessa plastringar borde ju inte ta någon direkt belastning för då skulle de spricka tycker man?

Vad tror ni? Onödigt att kasta bort 200:- på nya ringar eller?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dom är ganska nödvändiga om du vill ha fälgen helt centrerad på navet för att slippa vibrationer (och det vill du).
Centreringsringen tar inte upp några krafter, utan ser bara till att fälgen centrerar när du skruvar fast den. Rent teoretiskt skulle du kunna ta bort den när hjulbultarna väl är spända, men praktiskt går det ju inte...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Svärd
Jag hade inga centrumringar på mina sommardäck märkte jag när jag skulle byta i vintras, och de vibbrerade en aning i vissa hastigheter. När jag nu bytte i våras satte jag dit nya ringar och alla vibrationer är borta. Så det ska du nog köpa och sätta dit!! 200:- är ju småpengar om man kan få bort jobbiga vibrationer eller hur!!

//Martin
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Om inte annat så är ju 200:- för ett gäng centrerringar ganska billigt jämfört med att kanske få byta halva framvagnen med bussningar och spindelleder pga vibrationerna. För det är något som ganska säkert kommer med tiden om man kör med ocentrerade hjul...

Diesel-räsern
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.