AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.079

hur hålla ner laddtrycket utan Westgate?

Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Hej hej jag va och plockade bort en turbo från en volvolastbil i går och den hadde ingen westgate, hur gör man för att inte den ska ladde för mycket på en 325motor? måste ju gå att sätta ditt en typ tryckklocka som släpper ut laddtryck över 0,6bar. eller finns de nått annant smidigt sätt?

Men vad vet jag om saken igentligen?
bmwracing
Du köper en separat WASTEgate från tex. gik turboteknik.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Gör som man gjorde innan wastegaten fanns (åtminstone var den inte så vanlig)

Sätt en strypning före turbon! Det är ur olika synvinklar inte riktigt bra men det går!
Jag hade i mitten av 70-talet en SAAB 99 som jag själv satte turbo på. Jag hade flera olika strypbrickor som gav olika laddtryck. 0,7/1,1/1,6 bar.
Jag hade inga problem med det. Fast det var ju inte så långa stunder åt gången som man kunde hålla gasen i botten. Redan efter 20 sek gick det över 200 kph vid 1,6 bar.

Per L
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Bmwracing: vad kostar ett sådant då? dom lär ju va ganska duktiga på att ta betalt. ska bli ett snik snik bygge. ingen som har kommit på nått bra? måste ju finnas nått smidigt sätt.. någon slags klocka som man ställer på ett vist bar sedan släpper dom ut trycket över det. som en wast gate fast på tryckröret i stället???

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Absolut enklast är att köpa en separat wastegate.
Begagnad är de inte dyra.
Sök på säljes sidorna här och på Zatzy så hittar du nog flera, Vet om en här i stan som är till salu nu b.l.a.

/Per
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
jevlar: ok. hur mycket tycker du man ska ge för ett sånt då? hoppas de inte är så dyrt. är det svårt att "sätta" dit ett sånt?

bmwracing
Dom är svindyra nya! från ca 3000:- till 10000 hos gik... Knappast nå mycke billiga hos nån annan heller. Begat är nog den bästa lösningen. Inte så lätt att tillverka själv. Du skulle ju ju kunna ta en klocka från en turbo med integrerad waste och bygga en egen av den, men det krävs ändå nån form av värmetålig ventil. Typ avgasventil från ett biltopplock, + ett säte till den. eller göra som en del mc-åkare har gjort, en "swingvalve" direkt mot en plan rörände... men då får du raka rör när wasten öppnar!

/// racing
bmwracing
"måste ju gå att sätta ditt en typ tryckklocka som släpper ut laddtryck över 0,6bar. eller finns de nått annant smidigt sätt?"

Med risk för övervarv... hade inte 2002 turbo en sån lösning? Dvs. en återcirkulerande ventil som släppte ut luftöverskott... Men annars har audi 100 & 200 turbosar separat wastegate på grenröret. Är lite osäker på om själva sätet går att skruva loss från grenröret, men du kan ju kolla runt på skrotarna... brukar finnas gott om skrotade audi turbo!

mvh// bmwracing
du måste ha en extern Wastegate om du ska köra med lastbilsaggregat..du kommer att få skenande laddtryck annars :/
Länk säljer fina WG's

Länk

eller så satsar du på en Audi S2/RS2 Wg

//Kirre
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

På skroten kan du kolla efter Vilken Audi modell som helst med turbo femma, de har en separat wastegate som är klockren för ditt ändamål, har två kompisar som använder dem och jag har själv en som jag ska använda. Kolla på www.nordicaudi.com så finns det säkert en där med. Alla äldre S2 S4 Urquattro audi 100turbo osv har dem.
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
ok tackar för dom tipsen. då ska jag nog ta och ringa till alla skrotar och kålla om det fins någon gammal ådi där. det måste ju va det smidigaste och billigaste, men klarar den av trycket då? det måste ju bli ganska bra tryck med en lastbilsturbo ju.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Klarar den att åka 2 kilo med ett GT40? Japp! Utan bekymmer.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
lycka till med 2kilos laddtryck på ett "snik snik bygge" =)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ville bara säga att den klarar nog av att reglera det tryck han vill ha för sitt så kallade snik bygge;) !!
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Per L:

Lite offtopic kanske, men var blev din håriga röda E-21a av? Finns den i livet, uppgraderad eller vad? Kanske den första häftiga turbo-BMW jag sett.

jimpa
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
johankihl:
jag förstod det.... menade det (precis som du) med glimten i ögat =)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
AlpinaJimpa:
Du blandar nog ihop mig med någon annan! jag har aldrig haft någon E21:a!

Per L
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Ahh, sorry, trodde d va Per Larsson som skrev. Har för mig att han va här och skrev förr.

jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.