|
|
|
|---|---|
|
Hejsan... Om det jag tänker fråga redan finns i en annan tråd får ni ursäkta.. jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig i sökfunktionen. Iaf. Jag har några problem med min pärla.. Ett av dem är att bilen åstadkommer ett underligt ljud vid växelbyte på maxvarv. Det är ganska svårt att förklara ljudet, de är ganska kort å typ vinande(skrikande) ljud. Det verkar komma någonstans ifrån växellådan och framåt. Det uppstår som sagt när jag varvar ut till max och skiftar växel snabbt(växlar snabbt, släpper koppling snabbt och maxgas).. tror det har med kopplingen att göra. Eller? Har hört teorier om att det kan vara uttrampningslagret.. kan det stämma? Ett annat problem är att det exsisterar ett missljud från motorn vid tomgång..ljudet var inte lika kraftigt som nu och uppstod inte alltid.. men nu finns det där hela tiden och uppstår i samband med(vad jag har för mig) vidrationer fråm motorn.. vilket förövrigt är ett annat problem.. motorn vibrerar myckt kraftigt vid tomgång.. hela ekipaget skakar liksom till... Ljudet låter liksom som ett svagt knackande eller rasslande typ...svårt att förklara.. men jag tror inte det är kamkejda, hade den inne på insp.2 för 4 månader sen. Och ljudet kommer inte från själva motorblocket , mer typ underifrån.. så jag tror inte det handlar om kamaxel heller. Det sista problemet jag vill ha uträtt är även det som stör mig mest på..det handlar även nu om ett missljud. Men detta ljud har jag jättesvårt att förklara., men jag ska försöka så gott det går. Det är såhär.. att om jag lägger i backen.. och börjar rulla jättesakta bakåt... och sen snabbt trycker ner kopplingen igen.. uppstår ett typ.. vibrerande ljud som låter ungerför som: "tumtumtumtumtum" .. snabbt.. som om något skakar.. har ej kunnat se om motorn rör sig märkvärdigt mycket.. detta upptår även om jag gör samma procedur fast framåt... så länge de är på låga varv .. när kopplingen tycks in igen kommer det fram... Jag har misstankar om att detta kan vara relaterat till nått av ovanstående prob. Jag skulle jättegärna uppskatta hjälp mot dessa prob. Och jag har ingen mek. vana så jag uppskattar utförligare förklaringar :) tack så mycket på förhand //Jac | |
| kul att någon vill hjälpa mig,, | |
| Du frågar nog den här frågan i fel forum. Det här forumet berör trimning, prova i 3-serien forumet istället så kanske du får bättre respons! | |
| Som det här forumet heter och jag verkar vara alldeles för trött för att skriva någonting vettigt, så lyssna inte på vad jag säger och ursäkta mig för felklivet ;) | |
| hehe... visst... men det hade varit trevligt om nån kom med några förslag...lite trist att man behövr vara utan några svar i fetta såkallade "forum" där folk frågar om hjälp....antar att folk är minde hjälpsamma än vad jag trodde.. :( | |
|
antar att dinte e ngn som kan ämnet som ha läst d än... sök inlägg på oljud o fråga igen. du e på rätt "sajt" i alla fall! ja tror alla fått mycke hjälp här... lycka t! M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
bmwracing |
Det första skulle ju kunna vara urtrampningslagret som du säger, för det får ju snurra på rätt snabbt vid fullgasväxlingar...det sista kan vara stödlagret på mellanaxeln. vibrationerna på tomgång vet ja ej, men är tomgången lägre än normalt eller? brukar kunna skaka mer då. men vad vet jag...jag har inte riktigt vaknat än=) har förresten ett ganska knepigt missljud själv på min 320. låter som ett "gurglande" från växellåda/mellanaxel vid låg belastning i stadskörning. men de e ju en annan femma! mvh/ racing |
|
Tack för förslagen "bmwracing"... njae,, tomgången ligger ganska stabilt... och den varierar inte märkbart,,. men som sagt hela ekipaget vibrerar till kraftigt lite då och då... hmm sen tror jag(är inte helt säker ) att växellådan(asså knoppen man håller i) små vibrerar dem med,.. detta har jag inte kollat innan..kan ha varit så tidigare men jag tror inte det. Eum,. hur fixar man till stödlagret på mellanaxeln då?(ganska okunnig i mekar biten) 300+.. någon borde rimligtvis ha någon teori eller något förslag till mina prob. Iaf nått av dem.. |
|
|
Jac - Jag har ingen lösning, men jag tror jag har samma jävla fel som du beskriver på min! Alltså, då motorn står på tomgång vibrerar den, lätt i mitt fall. Det låter även som nånting rasslar i motorn. Kommer dock inte från övre delen av motorn, utan det hörs bäst underifrån eller snett bakifrån. Visst tickar den även lite, men det ljudet är lätt att lokalisera. Är väl lyftarna som lever om lite, right? Det är dock det där rasslande ljudet, som ändå inte låter som kamkedjan, utan som något annat, som jag blir galen på! Kan inte begripa vad det kommer ifrån! Jag ska ha in min bil på BMW på onsdag för att byta bussningar bak, så då skall jag be någon kille där lyssna lite snabbt, och höra om han känner igen felet. Får jag reda på något då återkommer jag i din tråd, Jac! // Björn |
|
| alien - tack det låter bra.. hade varit bra ifall jag kunde lösa ett av felen iaf :) | |
| hmmm... ingen som har fler förslag till mina problem? | |
|
Hej Jac! Bad som sagt en BMW-mek lyssna på min motor idag. Han hade lite svårt att isolera ljudet, men till slut kunde han iaf till 99% utesluta kamkedjan. Däremot kunde han inte utesluta något lager till t.ex. svänghjulet/vevaxeln. Dock trodde han mer på att det kunde vara något/några lager i generatorn som gett upp. Skall testa i helgen genom att koppla av fläktremmen och köra motorn nån minut. Låter det då ligger felet i själva motorn, annars är det någon av följande: Generator, servopump, vattenpump, spännrullar. Dock har jag nyligen bytt rem, spännrullar och vattenpump på min motor. Däremot hittade han ett annat mindre problem, nämligen ett stag till avgasröret som hade rostat av, vilket troligen ådstakommer ett mindre tickande/knackande ljud. I varje fall låter det rätt illa då man backar sakta eller kör framåt sakta, så att motorvarvet går ner under tomgången = vibrationer. Skall byta denna så fort dom får in reservdelen, så får vi se sedan om det blir någe tystare! Jag återkommer som sagt.. // Björn |
|
|
hmm det var nått att tänka på där... ska undersöka de olika alternativen så fort jag ska in på inspek. vilket är ganska snart.. Tack så mycket för din hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.