AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.385

De dör när de ser min Z3 !?

Sida 1 av 2
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
En liten sommarkrönika så här nar jag lämnar Z:an i garaget en vecka och tar V70 + familj till Gotland. Jag har ägt min Z3 nu i tre veckor, och jag måste säga att det är flera dimensioner av nya upplevelser. Jag är en lugn och sansad förare, som hellre kör med hjärnan än högerfoten. Redan har tre bakomvarande bilar snudd på kört ihjäl sig, men varför ?

Exempel 1 : Bakomvarande Peugeot 205 gasar ivrigt första kvällen jag är ute och känner på Z:an. När filen blir två gasar han nästan ihjäl sig genom gamla stan. Brud satt bredvid, troligen knappast impad (av sin kavaljer).

Exempel 2 : enfilig 70 väg, jag ligger i 80 bakom två andra, BMW 525 ca 90:a ligger en dm bakom i 30 sek, blåser sedan om hela karavanen, tvekar sedan att ta en refug på fel sida, en dec från reguf/stolpe, kör nästan i diket. Troligen bakis förare som ville impa på polaren bredvid.

Exempel 3 : (Idag) Dopad Camaro ligger bakom vid rödljus före Sveatunneln och mullrar. Jag skuttar iväg på 1:an, 2:an, sedan in in till höger för att släppa förbi jänkarn. Han drar på i kurvan och får 45 grader ställ i ca 130, jag är tvärsäker på att han skall krossas mot tunnelväggen, men han rätar upp skutan och kommer hel upp på Sveavägen. Läckte lustgasen in i kupén ? Tur att jag inte låg jämsides i tunneln, då hade min Z blivit smal.

Fråga : Ser våra Z:or så jäkla provocerande ut ? Eller är det mina feta 18 tums split som får testosteronet att bubbla hos andra ?

Själv tycker jag bara att Z:an är liten och go, med sköna vältänkta linjer. Bredvid en Porche eller Corvette ser Z ut som en frökenräser, och det är liksom det jag gillar. Inte alls provocerande.

Men OK, vi får väl ta alla dessa galningars beteenden som en komplimang. Men de behöver ju inte uttryckligen dö när de ser en Z.

Ha en skön glidarsommar !

Så alla dessa exempel skulle inte kunna inträffa om du körde en Volvo t.ex istället? Och dina 18" split syns nog inte så tydligt bakirfån heller. ;)

/Manray/
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Tråkigt att en del till och med här inte kan uppföra sig är det avundsjuka tro??

nåja, senast igår råkade jag ut för en Audi cab dom tyckte att han skulle vara något. Lite tråkigt för honom då hans motor lät kraftigt överansträngd och fortfarande låg bakom mig.

Så Ironman, det är nog bara bilen i störta allmänhet som retar andra,

//J

"Löjliga brott kräver löjliga straff"
Aldric
Jag tror att du personligen retat upp alla dessa människor vid ett eller annat tillfälle i ditt liv.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Z3 sticker ut i mängden, mer än t ex en E46 - så är det bara. Efter att själv ha ägt en Z3'a så kan jag bara hålla med "Ironman". Nu när jag kör Mazda så försöker jag köra om varenda Z3'a jag ser!!! :P :P :P

roadZter
defiant; syftar du på mig?

/Manray/
Varför om en volvo? jo för segern är säker....

Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken....
Volvo var bara ett exempel. Som även olycklig volvo ägare kan jag säga att det är minst lika många som ställer upp till race eller kommer och nosar bakirfrån, som med BMW:n. :)
Vad jag syftade på var att det inte behöver vara Ironmans BMW som framkallar galningarnas dödsbenägna beteende, utan att det är något han har fått för sig för bara för att han kör en Bayerisk vagn?!

/Manray/
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Manray: inte på dig då du inte har använt fult språk som en del andra gör..

"Löjliga brott kräver löjliga straff"
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
hmm.. själv tycker jag det är väldigt sällan är någon som vill race:a faktiskt.

He makes the sign of a Z

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
räcker med att jag är ute och visar min bil så är det direkt någon som vill rejsa. Var lugn för att det är Z3:ans sportiga utseende som provocerar folk till att försöka köra om. Helt enkelt VILL de komma om för att vis för sig själva att de åtminstone på något sätt har en "bättre" bil, om de nu lyckas. Än så länge har jag faktiskt rejsat ifrån de tafatta försök som hitills gjorts, även om en Saab 95 Aero hängde med länge och väl sent igårnatt...

Därutöver är jag helt säker på att vissa motormedvetna människor vet om att flertalet Z3 på våra vägar är försedda med motorer som en ordinär personbil klarar av att följa med (tyvärr). Därför tar de säkert varje chans de för för att försöka förnedra den vackra Z3:an

Första veckan med Z3'an ville större delen av områdets pojkägda trimmade vagnar gasa ikapp. I början struntade jag i dem, fast sent en kväll kunde jag inte låta bli att tvåla till en fläktstressad 940. Efter det blev det väldigt lugnt, var tydligen rätt kille att åka ifrån för det måste ha spridit sig snabbt att den lille röde flyttar på sig rätt hyffsat. =)

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
BoZton Grodan
Krokodil*
Förstår att det inte är så många som retar upp sig på dig vid en omkörning, samma säger en del "kompisar som åker Miata, Barchetta, och MG...*s*....va bara tvungen det får du bjuda på*

Visst kan vi konstatera att det är värt att putsa & gno för att få bort flugorna.......iallafall är övertygelsen total i det ögonblick som nedväxling sker*

// BoZton Grodan
Dufvis
Är det bara mot mig eller får man mindre hjälp vid filbyte och liknande?
kebabtralle
Joda. Man merker jo at andre blir mer agressive i trafikken. Jeg blir omkjørt mye oftere når jeg kjører Z3en en det jeg gjør når jeg kjører firmabilen (Volvo V70) selv om jeg kjører akkurat like fort og stort sett på de samme tidene/plassene (for jeg bruker jo selvfølgelig Z3en i jobb når det er fint vær :-D

På lik linje merker jeg også at man får mindre "hjelp" ja. Men. Det får så være. En liten pris å betale :-D
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Hm konstigt det där, jag upplever det som tvärtom, folk flyttar på sig och ingen vill rejsa. om det beror på att z4 är ny och inte så många känner till motoralternativen , (eller kanske är det just det dom gör) eller möjligen att jag ser så hård ut *s* med taket nere, kan man bara spekulera i ..

:-)

He makes the sign of a Z

eF
900
eFx
520d Touring -09
Håller med Krokodilen, nästill aldrig någon som vill rejsa..

/eFx
Håller med er. De som vill raca (ett fåtal) brukar dra sig ur efter några sekunder pga förlust. F ö tycker jag även Z3M:arna brukar mesa sig, kanske för jag har en sketen 2.8a på ~150kw, men men ;)
kebabtralle
Krokodil: Joda. Men du kjører jo Z4 og den ligner jo mer på en Volvo ;-)
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
*skratt* hm eller huur?

faktum är att jag tror det är dom motorsvaga alternativen på Z3 som får svensson att vilja sätta dem på plats. jag hoppas det inte blir någon 2,2 till z4:an

/K

He makes the sign of a Z

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Krokodil: Håller inte med för "Svensson" ser ingen skillnad mellan en Z3 M och en Z3 1.8. Däremot håller jag med om att det inte bör tillverkas en Z4 med 2.2l-motor, hellre en Z4 M! =)

roadZter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.