AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.507

Nav Fix för TV > 5 km/h?

Sida 1 av 2
Någon som har testat om detta verkligen fungerar för att ta bort spärren i navigatorn så man kan titta på TV i mer än 5 km/h? /RS2

Bei orginal BMW Navigation:

1. Zündung einschalten. (Stufe zwei)
2. Im Navigationssystem-Menü TV wählen.
3. Einstellungen wählen.
4. Kontrast wählen.
5. Wenn Kontrastbalken sichtbar, Drehcursor drücken und gedrückt halten.
6. Zündung aus.
7. 8-10 Sekunden warten.
8. Drehcursor nun loslassen.
9. Zündung wieder einschalten.

Anmerkung:
Je nach Stand der Software kann es unter Punkt 4 statt Kontrast auch Helligkeit oder Farbe sein. Bei den alten Modellen ist Kontrast für die TV-Abschaltung zuständig, Helligkeit für Videotext. Bei den neueren Modellen ist Helligkeit oder Farbe für die TV-Abschaltung zuständig. Sofern man alles richtig gemacht hat, kann man nun während der Fahrt TV sehen. Um die Abschaltung wieder zu aktivieren, einfach nochmals die oben beschriebenen Schritte durchführen.
an
5
anny
523 Touring - 99
Funkar kanon bra,

däremot blir bilden inte alltid på topp när man kör.

Kan man sätta in en bättre antenn?????

Lotus Samuel
Testade på min bil men fik inte det till att fungera. Ska man trycka på kontrast eller brightness i en M5:a -99 ???

Jag kan inte ett ord tyska dessutom. Är det ingen som kan översätta. Har för mig att jag såg det på engelska nånstans men hittar inte det nu.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
anny: Jag var i kontakt med Moni Melman borta i USA som håller på att bygga om sådana här grejor. Han hade konstruerat en egen antenn och det blev inte bättre motagning i den än BMWs orginal. Antenner/ sändningarna är inte gjorda för att fångas upp i rörelse tror jag. BMWs antenn funkar ju bra upp til 30 sen är det kört... Man kan ju kompensera med att sätta in en DVD istället:-)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
fd lotus: du ska använda brightness, du har MKII.

Lotus Samuel
Asken: tack för hjälpen. ska prova direkt. Mailade faxnummer också.

anny: angående bättre annten. jag vet att det är en svensk som har kommit på en ny sorts antenn som funkar. Men tror inte den går att köpa än för vad jag har hört så ville bmw, mercedes och någon mer köpa patentet för att ha original i sina bilar. Tror det har nåt med GPS att göra.
Beror inte enbart på antennen, utan snarare mest på att signalen kommer in dels direkt, dels reflekterad från hus, berg osv. Rejäl flervägsdistorsion (multipath) med andra ord. Tyvärr hjälper det nog inte med patenterade antenner, man får dras med problemen om man vill se på TV under rörelse.

FP
Lotus Samuel
Asken: funkade bättre nu när jag tryckte på brightness =). Däremot blev jag förvånad över hur dålig täckning det blir när man kör. I min andra bil så har jag en alpine tv med antenn i bakrutan och den funkar riktigt bra i jämförelse.

Folke: Visst kan det bli problem med radiovågor om man kör. Men man behöver ju inte använda sig av teknik från 1800-talet. Jämför NMT och GSM, NMT kan börja knastra och bli sämre täckning medans GSM låter lika bra ända tills det inte låter alls. Digital radio funkar ju inte likadant som vanlig tex.
Jag trodde det var TV-mottagningen som ni ville åt.
Den är ju tyvärr inte digital (i bilarnas mottagare än så länge).
Du får gärna utveckla vad det är för en antenn som avses. Om det "har nåt med GPS" att göra så är det ju navigation isf.

FP
Lotus Samuel
Kanske inte just GPS men funkar väl likadant. Jag menar, kan man ta emot massa information till gps:en så borde man ju kunna ta emot tvsignal så också men givetvis inte just nu. Men det är väl det som BMW och andra försöker vara först med nu. Därför borde man kunna köpa en sån låda till sin originaltv (snart) precis som en DAB-box till radion. Eller har jag fel nu igen =)
Varför ska man använda TV'n när man kör??

Lotus Samuel
För att man har massa brudar i bilen som är rastlösa :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
M5 samuel: Antennen till TVn sitter i bakrutan och antennen till GPS:en ligger under hatthyllan. du kan ju skruva i TFTskärmar i nackstöden och ansluta en DVD till alla skärmar, då kan dom titta på snyftfilmer och du blir aldrig av med dom från bilen:-)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
samuel: BMWs grejor är inte avpassade för BOXERbox, får koppla själv isåfall. Bilen är ju uppbyggd kring batteriet mer eller mindre, bara att fimpa reservhjulet och bygga DVD/ BOXERlåda:-)

Lotus:

Klarar du inte av att "underhålla" dem? :-)

Lotus Samuel
En eller två i taget kan man väl underhålla. Då kan ju resten kolla på tv sålänge =).
Får väl slänga i en DVD istället. Finns ju andå inget bra på tv nuförtiden. Skulle va bilannonserna på text-tv då.
Lite seriöst: Att överföra den bandbredd som TV kräver (analogt eller digitalt) skall inte jämföras med att ta emot data från GPS-satelliterna, eller digital radio (DAB), GSM-telefoni osv. Även marksänd digital-TV (Boxer) får spelet om du tar antennen och sätter på biltaket och kör omkring.
Visst, man KAN ta emot satellit-TV på t.ex kryssningsfartyg, men kolla på utrustningen...

FP
Wi
58
Wittel
750iL-96
På denna sida finns lite kul info ang TV.

Länk

Cedex
Lotus Samuel
Folke du har rätt men man kan ju aldrig veta vad uppfinnare kommer på. I japan springer dom ju omkring med sina 3G mobiler med tv och bredband i så går går det. Vi är i framtiden nu (I japan iallfall) Jag får väl köpa ett skrotat fartyg och plocka utrustningen från det. =)
Lite skillnad på 3G-telefoner med lågupplösta "rörliga" bilder som uppdateras kanske var tredje sekund, jämfört med riktig video/TV-överföring med 50 bilder/sek osv.
Det som vi kallar bredband i datorsammanhang är man inte i närheten av i ficktelefonsammanhang. Via kanske 5MB bandbredd och komprimering/omkodning kan man till nöds överföra video, men där är vi inte ännu i fickisarna, ens i Japan. Tyvärr...

FP
oh
11
ohrberg
535iA-00
Hej
Jag får inte det att fungera på min E39:a ´00? Har kört enl följande instruktion:

Bei orginal BMW Navigation:

1. Zündung einschalten. (Stufe zwei)
- slå på tändning - läge 2
2. Im Navigationssystem-Menü TV wählen.
- välj TV i navigator-menyn
3. Einstellungen wählen.
- välj inställning
4. brightness wählen.
- välj brightness
5. Wenn Kontrastbalken sichtbar, Drehcursor drücken und gedrückt halten.
- när baren för brightness syns, tryck in ratten och håll intryckt
6. Zündung aus.
- slå av tändningen
7. 8-10 Sekunden warten.
- vänta 8-10 sek
8. Drehcursor nun loslassen.
- släpp ratten på navigatorn
9. Zündung wieder einschalten.
- slå på tändningen igen
Kan någon korrigera där jag tolkat fel ? Ingen expert på tyska uppenbarligen....:-)

Mvh Pär
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.