AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
471

"Förspänningen" på vindrutetorkaren...

PE
630
PESK
740iA e32
Märkte idag när jag tvättade bilen att "förspänningen" på
vindrutetorkaren ej släpper när jag stängt av bilen. Någon
som vet vad som kan ha hänt?? Det enda jag märkt var nu
idagarna när det var så varmt, att det "tjöt" lite mer om motorn
när den spännde upp torkaren....
Tacksam för alla svar
Peo
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag hade återkommande problem med denna funktion på min 535:a. Hade säkert isär "förspänningsmotorn" 5 ggr. Men kom aldrig till klarhet med felet. (sålde bilen i samma veva, så intresset för att fixa det, avtog). Funktionen är ialla fall så här:
I centrum på torkararmen sitten en stålpinne som trycks ut ca 10mm och förspänner torkararmens fjäder då bilen rullar fortare än 10km/h. Det som hände mig var (precis som i ditt fall) att den inte gick tillbaka då tändningen slogs av. I stället ville den gå ut ytterligare 10 mm nästa gång bilen startades och självklart blir fjäderkraften då ett stort motstånd för motorn, därav tjutet.
Motorn driver en nylonskruv med hög stigning som trycker ut stålpinnen. Genom att vrida locket på motorn, (fungerar som mutter för skruven), kan en grundhöjd ställas in för pinnen.
Efter många försök att hitta tillbaka, insåg jag att något var glappt, för ibland ville inte motor vrida ut pinnen och ibland inte tillbaka. Vet fortfarande inte om det var ett elektronikfel eller om det var dålig kontakt på någon släpsko i motorn. (det elektriska ser ut ungefär som i en torkarmotor). Jag valde tillslut att koppla bort kabaget och "stel-operera" förspänningen till hälften.

750 -En riktig dussinbil?
-Ett dussin under huven!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.