AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
637

En stereo fråga

Äger en importerad 523i -00. Tyskarna har imponerat stort genom att installera en bandare istället för cd. Tyvärr föredrar jag cd, så därför undrar jag om någon klok kunde hjälpa mig hur jag ska göra för att få cd i bilen?

stereon och bandaren är av märket reverse så jag vet att inte pioneerväxlaren passar. Vad göra?

Tack på förhand
/ Anders
För det första vill jag bara påpeka att märket förmodligen inte är reverse, det är engelska och står för automatisk tillbakaspolning (auto reverse).
Det du behöver göra för att få cd, är helt enkelt att byta ut bandspelaren mot en cdspelare, svårare än så är det inte, och det är inte så svårt.

Mvh
Som orientering skall tilläggas att bandaren/stereon heter reverse. De sitter ihop. Det är alltså inte som på business att man kan byta en del.
Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
BMW Williams FW23 1:24
Kolla om det finns kontakt för CD-vxl bakom stereon. Sitter vid kontakten för ström och högtalare. Om så är fallet så finns det CD-vxl paket anpassat för BMW att köpa. BMW Sverige tar 6000:- om jag minns rätt för en BMW org CD. Sedan finns det lösning för att montera dit en vanlig CD, men här så försvinner då radiodelen, samt att det inte ser så bra ut enligt mig och säkert många andra.

///Coasthunter
Reverse är BMW:s beteckning på ljudanläggningen, stammar väl från autoreverse (vänder bandets riktning), inte återspolning (rewind). Tillverkaren är Philips eller Blaupunkt, möjligen även Becker. Osäker på om BMW har CD-modell för utbyte, bäst är att höra med dom, kostar isf runt 5000 tror jag. Även på Business är stereon (radion) sammanbyggd med bandaren eller CD:n, displaydelen (MID) är "bara" manöverdelen.
Jag har sett en 523 -96 eller -97 utan MID men med CD uppe under luckan.

FP
Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
Folke Jag har business. Men min är delbar. Visst de siter ihop när allt är monterat och ditskruvat, men om man släpper på skruven bakom volymratten så ska cd lossna. Om den ine gör det får man bända lite.

///Coasthunter
Då har du inte MID eller?
Volymratten sitter ju på MID-panelen, denna lossas för sig, men här finns ingen CD eller radiodel, denna sitter ett steg högre upp under luckan som öppnas. Hit går även alla högtalarkablar, antennkabel osv.

FP
Co
115
Coasthunter
BMW 528iA Touring -97
BMW Z3 1.9i -97
Japp det stämmer!! Var lite trött igår!! ;-)

///Coasthunter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.