AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.192

Slipa rost, spacka och lacka...

Esquina
Tjena!

Min bil har rost nere på dörrarna nere på bakluckan och enstaka rostbildningar i skärmarna *trist* =/ Nu ska jag ta och fixa till den fula rosten men behöver lite hjälp...

Det jag är mest orolig är lacken... Vill inte börja slipa förräns det blir bra med både spackel och lack...

Därför behöver jag hjälp av er med vad jag behöver tänka på och hur ni gör, vad ni använder för medel (verktyg, slippapper, lack, spackeltyp), allt viktigt att veta.

Det bästa vore om det fanns en vänlig själ som kunde skriva en liten beskrivning hur jag gör från punkt till pricka.

Tackar på förhand!
Esquina
Har kikat igenom forumet och hittat lite nu... Men specifika märken för lack, spackel vore schysst att veta =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är mest en smaksak vilket märke man vill använda, alla de större märkena tillverkar bra och ganska likvärdiga produkter. När det gäller lack föredrar jag Sikkens, och ska man spackla är ju inte Plastic Padding fel...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Slipa rost blir aldrig rikitgt bra, man bör med fördel blästra plåtrent för att sen spackla slipa och grunda innan målning.
Asken
Esquina
Att handslipa fungerar väl bra det oxå eller? Tänkte mest att det skall hålla i MAX 2 år...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har rätt positiva erfarenheter med crc kallgalv/zinkfärg som grund färg (målade hela min alfa gtv med det). Bara tänk på att alltid ha färg närmast plåten!
Jag vet inte vad du har tillgång till men det du ska göra är att slipa eller blästra bort all rost sen ska du spackla med finnspackel (tänk på att du ska lägga på så mycket att du måste slipa ner det så att det känns bra) sen ska du använda flytspackel det ska du vattenslipa sen är det bara att köra på den nya lacken (att sprutlacka med färg är en konst men grunden är att man först sprutar ett tunt lager det kan man kalla häftlager sen ska du vänta en stund så att nästa lager får hjälp av första färgen

Om det är första gången du lackar så tycker jag att du ska träna på en gammal motorhuv eller liknande så att du ser att det blir bra

Angående slippapper och färg så fråga på din färgbutik så för du alla svar där du ska även använda grundfärg

lycka till
Esquina
Tackar för svaren =)
Esquina
Jag kollade nere på dörrarna utvändigt ser man inte mycket rost men öppnar man dörren så är det mkt längst hela vägen, man kan liksom bryta av den om man vill och då blir det hål igenom... Vad skall jag ta för att täcka hela det där så det blir bra? =/
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter inte som den dörren är så mycket att laga på, det är nog betydligt enklare att köpa en bättre begagnad dörr i det fallet. Då blir det ju "riktigt" gjort också, inget fusk!
Alternativet är ju att skära bort den dåliga plåten och svetsa på ny, sen spackla och slipa. Men detta innebär mycket jobb och är svårt att få bra som amatör...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Esquina
Biltema spackel är inte att rekommendera eller?
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
angående Askens inlägg så skulle jag även vilja lägga till någon typ av grund- eller rostskyddsfärg innan spacklingen oxå....
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
flytspackel/sprutspackel...*ryser*

Doger missade du mitt inägg?

Bilteama spackel, billigt men inget man bör annvända sig av....gör som jeppe säger kör med ett känt märke. Dom är bra och om man ska tex måla en hel bil så kör man samma märke på produkterna rakt igenom. Så slipper man obehagliga överaskiningar!!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
En liten Länk för er som är intresserade och har 5 minuter över...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
-->Pelle Persson..jag var nog lite för snabb där. Läste ner till Askens inlägg, skrev mitt inlägg och läste sen vidare och såg vad du skrivit....
Esquina
Tackar för alla svar =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.