AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
939

Open-Air/Direct-Flow filter på en 3.0:a?

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Någon som har någon erfarnhet av detta?

Har ringt runt till diverse firmor och surfat en del på nätet, min motor är ju en kanska ovanlig typ så det verkar inte finnas nånstans. Hittar för 2.8:an och M:en, och det är tydligen inte samma (?).

Någon som vet något om detta?

Vill ha ut lite råare ljud ;). Tänkte börja med att sätta dit ett open-air filter, för att senare byta avgassystem. Men börjar somsagt med filtret.

Tacksam för synpunkter.

/Johan
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Ingen som har någon idé på detta?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vad jag hört så ger inte öppna filer någon direkt effektökning, vilket många tror. Nu var ju i och för sig du ute efter mer ljud.

Jag har en M coupe och i min luftburk satt en strypning, denna tog jag helt enkelt bort. Om det gav någon dir. effekt ökning vet jag inte men man vill ju tro det i alla fall, samt att det låter ju lite mer ut, även om M coupen låter väldigt lite ut.
Nu vet inte jag om du också har en strypning i din luftbox, men det kan vara färt att kolla. Den sitter som en liten rörstump i väggen där luftslangen kommer in, alltså som förlängning på luftslangen och in i luftburken.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Hej

Jag har sökt en del efter färdiga kit till 3,0 motorn och inte heller hittat något färdigt att köpa. Jag var primärt ute efter råare insugsljud vilket man får med den typ av filter. "Tyvärr" är det dock så att man får passa sig så att man inte tappar effekt om man sätter på ett dåligt hemmasnickrat paket. Jag har snackat med flera personer som är duktiga fackmän inom trimning och dessa menar att Bmw egen luftburk är ganska effektiv och att de ibland märkt av försämringar med andar lösningar. Men struntar man i det och bara vill ha fräckare ljud så kan man klart montera ett "open" air. Diametern på insuget är om jag inte minns fel 92 mm. Hittar du något kit eller om du tänker ta fram ett själv med riktigt bra avskärmingar mm så meddela mig gärna.

Mvh Johan
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men kan man ha för stora open air kitt??? Annars borde väl ett M-kit fungera, antingen till M3,0 eller M3,2 motorn.

Jag känner en kille (Dick) på Kalmar Bildesign och han har bra luftfilter och med många olika anslutningar, både färdiga kit och lösa filter i flera olika dimensioner, ring och kolla med honom. Han har ganska bra priser också!, Vilket aldrig är fel!.
Tel: 0480-20239
Hälsa från Richard med den svarta M coupen i Stockholm.

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Har sett att det finns KN57 till 3.0 M54 motor numera.

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Z3c 4 ever,

Alltså, ett helt open air kit? Inte bara ett sportfilter då?..
Var har du sett detta?

3.0 M54 är alltså den motorbeteckning jag har?

/Vol
eF
900
eFx
520d Touring -09
z3mpower; sitter strypningen direkt i luftburken? Hur ser strypningen ut?

/eFx
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det är ett rör ca 7cm i diam och ca 10cm långt, det är runt i ena ändan och ovalt i andra. Ja det sitter i luftburken. Om man följer luftslangen från spoilern så fäster den i strypningen precis innan den går in i luftburken. Men för att lossa strypningen måste man lossa luftburken mot värmeplåten och mot hjulhuset.
Ända nackdelen efter att man tagit bort strypningen är att det blir en liten glipa mellan luftslangen och luftburken, vill man så kan man sätta dit en förlängningsslang (själv har jag inte gjort det).

Som jag skrev ovan så kan jag inte lova att det blev någon effekt ökning, men man vill ju gärna tro det och då känns det ju så. Jag fick i alla fall rekomendationen av en kille som skruvar BMW M motorer.

eFx: kommer du till Norrtälje den 4:e?? Jag tänkte åka dit.

/Richard
eF
900
eFx
520d Touring -09
Ok ska kolla lite!

Norrtälje? Menar du inte Uppsala? eller är jag vilse? =)

/eFx
Jag har gjort ett hål i min luftburk, på rätt sida filtret då. Låter gottigottgott vid gaspådrag. OA filter har en förmåga att släppa in väldigt mycket skit i motorn, inte bra.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
eFx: det är nog jag som är lite vilse, Uppsala ska det vara. Det är inte lätt för ett betongbarn. Så fort man passerar U-väsby börjar man känna fjälluften, allt blir annurlunda, burgarhaken heter Max i stället för McD. det dyker upp dalahästar, och liftsystem, sen har ni de där gröna fluffiga sakerna på bruna stolpar och stora oasfalterade gröna P-platserna och långt mellan husen som för det andra bara har några våningar och inte luktar luften något heller eller har någon färg!???.
Nu förstår du hur svårt det är för mig att orientera mig i norrland = Uppsala eller var det nu var. :-) (Fullt så illa är det inte!).

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Bättre sent den aldrig!?

Nu har KN ett färdigt 57i kit till Z3 3,0:an.
Min bil var med om en sista "fittest" i förra veckan hos G partner i Karlstad.
Enligt medföljande instruktioner kommer satsen att få följande part nummer 57-0518.
Allt har funkat bra och ljudet blev lite råare enligt önskemål.
Kolla bifogad länk hur det blev, inte så tokigt!?

//Thomas

th
18
thham001
Z3Roadster 3.0 -01
Hur bifogar man en länk med bilden?
Kan annars maila till er som har intresse!

//Thomas

Infoga helt enkelt URL:en inkl Länk i textfältet.
Ops, nu blev det en länk när jag skrev http osv.
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Trevligt Joon

Är du nöjd?! Hur blev ljudet? Maila gärna bilder :) Bara att trycka på mitt namn...

vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Thomas menar jag såklart, inte Joon...

Förvirrad :)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Völkommen tillbaka volatile, det var inte igår. Hur gick det till sist med dina fälgproblem?

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
vo
141
volatile
BMW Z3 Coupé 3.0 -2002
Tack Caspar!

Jadu, vad ska man säga, dom "hittade" ett fel på servicen och bytte en styrväxel, den kostade 20 lax. Dom bjöd på det såklart, men ska jag vara ärlig märkte jag ingen skillnad när jag väl fick bilen. Dom gjorde utöver bytet en fyrhjulsinställning (den 5:e jag gör tror jag) :). Styrväxeln "glappade" enligt BMW.

Alltså, den är fortfarande grymt spårig med 18" breyton vision fälgar på, och Dunlop SP Sport 9000 däck.

Nu är bilen avställd för vintern, så har lagt allt på hyllan. Mitt absolut sista hopp är nu däckbyte som jag står inför, har nämligen kört slut på DunLop däcken och måste byta alla 4 däck... Kanske kan jag hitta en däcktyp som påverkar, och kanske kan det även påverka om jag slänger på 255or eller tom 265or bak. Som jag kör nu är det lite tunt bak (245) på en såpass bred fälg. Detta gör att däcket "vinklas" in lite, och kanske kan det göra att den är extra spårkänslig? Vem vet, inte jag och inte däckfirmorna, och inte BMW iaf.

Det blir sista försöket, jag ska prata med min däckhandlare och se om han kan få fram ett däck som är speciellt känt för att inte vara spårkänsligt. Funkar inte det så åker 18"'arna bort en gång för alla.

/Vol

PS. Jag hittar inte KN filtret på KN's hemsida, inte ens part NR existerar.
DS.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Skillnaden mellan framdäck bredd 205 eller 225 är enorm. Huruvida bakdäckens bredd påverkar vete fasen. En polare körde 18" Dunlop SP9000 på sin E46 328C och han led inte mer än mig av spårig väg: 225 fram och 255 bak. Visst rycker det lite i ratten när vägen är kass, men som sagt, breda framdäck gör ju så.

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.