AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.312

Fel på bensinmätaren

Zi
10
Zidane
Z 3, 2.8, -97
Jag har en z3-97, 2.8.
Plötsligt slutade bensinmätaren att funka. Den står på halva reserven trots det är full tank. Kan det vara givaren? Är det svårt att komma åt denna? Eller finns det någon som har tips och ideér är jag mycket tacksam.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Låter ju rimligt att det kan vara givaren. Men ring till en BMW verkstad och kolla vad det skulle kunna kosta, dom brukar ofta kunna säga vad det är då dom har lite mer erfarenheter/modell och så får du nog ett ca. pris samtidigt.

"Löjliga brott kräver löjliga straff"
eF
900
eFx
520d Touring -09
Zidane; Löste det sig? Fick samma problem för första gången på vägen hem igår, precis efter tankning.. så det är ju intressant att veta vad som kan vara fel.. :)

/eFx
Visa användare
41
Kenneta
Z3 Roadster -97
540i -98
Min bensinmätare har en tendens att visa "noll" när tanken är helt full och efter en stund visa som den ska. När jag kört några mil så funkar mätaren åter som den ska. Skumt va...

Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag har _precis_ samma fel, nålen hoppar några gånger mellan full och tom när tanken är full, men löser sig när man kört upp typ 10 liter..

BMW trodde det var givaren, lär inte göra något åt det förrens det blir dags för service, verkar onödigt att lämna in för en sådan grejj.

Intressant att du har samma fel Kenneta!

/eFx
Visa användare
41
Kenneta
Z3 Roadster -97
540i -98
Hittade detta om bensinmätaren: Länk

Länk
eF
900
eFx
520d Touring -09
Klockrent! Undra om det måhända är lättare att byta ut den på en Coupé, eller om dom måste in där å gräva på den också.. hursomhellst känns det föga akut att göra något åt just nu, tack! :)

/eFx
Zi
10
Zidane
Z 3, 2.8, -97
Plötsligt funkade bensinmätaren igen. Verkade som att givaren hade "hängt" sig.
Tack för alla tips.
Visa användare
27
stgu2305
BMW Z3 1,9 -96
Tjena, jag har samma problem som ni, visar tom när man tankat fullt. På BMW i jönköping säger dom att man måste byta hela bränslepumpen för givare och pump sitter samman. Pumpen kostar ca 1300 kr plus 1-2 timmars jobb. Men som sagt efter ett par mil har nålen korrigerat sig.

MBA
(muy bien aptado)
undrar bara om inte bränslepumpen bytts ut vid inspektion 2? Du som har en 96:a, hade du redan din inspektion2 ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
eF
900
eFx
520d Touring -09
Näe det tror jag inte dom gör vid insp. 2? Eller?

/eFx
Enligt Asken så är det en av delarna som inte håller i längden och den ska absolut byttas ut innan eventuell kompressor installation...därför utgick jag ifrån att den kanske bytts ut i smaband med någon av inspektionerna...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Detta problem verkar vara standard. Hände för mig för första gången efter ca 1 års ägande. Tankmätaren visade samma läge fast jag nyss fyllt fullt i tanken. detta läge hade den sen hela tiden tills jag fyllde fullt igen. sedan dess har det fungerat klanderfritt......peppar peppar.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.