|
|
|
|---|---|
|
Finns det något sätt man kan utläsa från (det svenska) registreringsnumret att bilen är importerad? /Olle | |
|
Ett tips är om man ser en "gammal" bil med "nytt" reg.nr. Tex en E36:a med T som första bokstav. Men någon speciell bokstav för alla importerade finns inte. Däremot kan du ju ringa bilregistrets bilsvar och knappa in reg.nr så får du fordonsuppgifter i faxen. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Riktigt gamal import bilar har PAX-XXX annars som ovan "nytt" nummer på gammal bil MEN det förekommer även äldre så jag gör en snabb koll så här: för "nytt reg nummer", kolla datumet på skylten( dock inte helt 100% då man kan ha bytt skyltar) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Regskyltar som börjar med R,S,T & U och sitter på en gammal bil är garanterat importerad. Detta eftersom dessa bokstäver inte använts förr. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
jag har j och farsan har b Mvh/ Daniel Länk |
|
|
Jag har t ex PAM och min bil är en 88:a. Medan P började användas först 1992 på nyregistrerade bilar i Sverige. |
|
|
Privatimporterade bilar, importerade fram till -91, börjar alltid med PA PB PC PD och P-et lär stå för import och A B C D för vilken hamn den tagits in via.....detta är vad jag fått sagt mig, sant eller inte....men det låter ok. Peo |
|
|
Inte sant! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hmmm, lägger mig i diskussionen också, min brors importerade bmw tåååring har d som första bokstav. vet ej vilket år den togs in. 1997 tog farsan in en mb coupe som fick reg.nr PER xxx två år efteråt tog han hem en mb amg som fick PWY xxx i tullen, när han senare regbesiktigade den fick han RJJ xxx, hur gick detta till? |
|
|
Bmwlover: Mina högst egna teorier men jag inbillar mig att bilar som togs in under mitten av nittiotalet ofta fick PW PX PY PR osv osv. Innan R tog över... Men det är bara spekulationer!! Finns det ingenstans det står vad som gäller! Orkar inte grubbla längre över denna världssak!! |
|
|
Prylen är ju den att de släpper vissa bokstäver till nyregistrerade bilar - såväl importerade som sprillans. Jag har tex. TMW på min nyimporterade, samtidigt som vi har TNR på alla nya Toyota på jobbet, så nuförtiden kan man inte se på bokstaven. Däremot kan man ju ana att det är en importerad om man har en "ny" första bokstav på en gammal bil. Så om du ser en TAC på en -88:a så är det sannolikt (men inte säkert) att den är importerad. // CLiFF |
|
|
Registreringsnummer delas ut i nummerserier, alltså slumpvis men ändå i ordning. Bilar som registrerats precis efter varandra får alltså nummer precis efter varandra. När en nummerserie är slut väljer Vägverket en ny serie och fortsätter på denna. Bmwlover: Numret han fick i tullen var ett interimsnummer, detta gäller bara tills bilen är registreringsbesiktad, då får den ett eget nummer! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tillägg till Jesperados inlägg. Numera återanvänds regnummer i allt större utsträckning vilket innebär att nyregistrerade bilar kan även få både P & R som begynnelsebokstav . |
|
|
andreas_lofgren> Och diverse andra bokstäver, för den delen. Våran gamla Opel (LSM ***) är numer en husvagn av 2003 års modell, Opeln gick ur tiden för ett par-tre år sedan. Hoppas inte den rostar lika förbannat :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Faktum är som som "pesk" skriver så var ett stort antal importerade bilar försedd med bokstaven P som första bokstav, långt innan P kom med i registreringsnumret, varför... kanske då för att markera importerade bilar. I dag får den bil som registreras det nummer som ligger "närmast" på tur oavsett import eller ej. En serie då var avsedd för importbilar, dock ej nu. Ingen viste då vad som skulle komma decenium efter, vad gällde privatimport. // Tommy NoFear |
|
|
Jeppe: mb cupen fick samma regnummer i tullen som efter regbesikningen, men inte amg:n, kan det ha gått för lång tid innan vi reggade den så att PWYxxx tillföll nån annan? "Brings Me Womens" (Hur det ska gå till?) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
P registeringen var tidigare vikt för importbilar, men togs bort för en 4-5 år sedan nått med diskriminering bla annat , folk hade klagat på att det syntes på utsidan att bilen var en import. Sedan nådde man ju upp till P med den "vanliga" registreringen och då beslöts att P skulle användas till alla bilar oavestt import eller ej.Det är vad jag kommer ihåg av de skriverier som var då. ///MVH Hasso Länk |
|
Min är importerad -98 och regnr börjar på G, innan så ägde jag en 855 T5 -95 ej import och regnr började på A,det är nog lite utav slumpen som avgör. Polkapojken Det är alltid grönare på andra sidan |
|
|
De är intressant de där med att "P" skulle vara märkning på import bilar under tidigt 90 tal. Jag själv och andra inom familjen har haft bilar som tagits in från tyskland from 1987-1999 (ca 20-30 olika bilar) & inte ens alla bilar som importerades i början av förra decenniet hade P som begynnelse bokstav. Har för mig att N va ganska vanligt kring 89-90 !? Om man nu är nyfiken på om bilen är importerad kolla regbeviset eller ring VV. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.