AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.269

Har man råd att äga en M-Coupé / Roadster

Sida 2 av 2
DanneZeta:

Bra jobbat))

Dock borde brutto 30K ge mera i lön än 16K netto annars full pott

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag betalar 8530:- helår helförsäkring 3000 självrisk och max 1000 mil hos länsförsäkringar, då har jag visserligen "allt" hos dom, huset, dom andra bilarna, fonder och pension.

Bor dock "ute på landet" med bilen stående i en låst ladugård.

Mvh
PG
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Dan, förstår inte hur man kan engagera sig så mycket i något som man dessutom inte tror på. Kanske dags att skaffa ett liv som ger input genom annat än att vara sarkastisk och elak där så ges möjlighet. Du verkar inte riktigt i balans gubben.

MVH
Robert
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Vill bara tillägga att alla utgifter inte kommer månadsvis som någon räknade ut även om den totala utgiften blir den samma.
Lån (ränta och amortering) samt försökring kommer månadsvis, vilken man bör kunna betala om man inte vill att kronofogden ska komma.
Garage är också en bra månadsinvestering, ställ inte denna bil ute på gatan allt för länge, det finns allt för många som inte kan skilja på ett klotter plank och en sportbil eller på mitt och ditt.
Skatten betalar man ju en gång på per år och den är ju inte mycket dyrare än på en vanlig bil.
Sen har man ju service och reservdelar vilka man bör ha pengar till när det är dags. Jag har ägt min M coupe i snart ett halv år utan några av de senaste kostnaderna (ok däck för 10.000kr). Servicarna på dessa bilar är ju inte billiga (beror kanske på om man jämför med en vanlig eller en prestanda mässigt jämförbar bil i och för sig!). Olje servicen går väl på några tusen, sen har man inspection 1 och 2 vilka går på mellan 5-10.000kr förutsatt att inget behöver bytas/är trasigt.
Bensin är ju också något som kostar på dessa bilar, ju roligare man har ju mer kostar det, dock vill jag inte påstå att de är så jätte törstiga om man kör BMW-normalt!

Min gissning är att bilen kostar ca 2500-6500kr/månad i fasta kostander, beroende på hur mycket du måste ta i lån. Sen är det ju aldrig fel att ha ca 10.000kr på ett konto för ev. service/rep. utgifter.

När man köper bil tycker inte jag att man ska räkna för mycket på värdeminskningar, en bil är alltid en dålig investering oavsett märke och modell. (OK några veteranbilar kan om möjligt vara lönsamma att samla på!).

En sak som kan vara värt att tänka på är att du skaffar dig ett fint exemplar, låt Motormännen kolla upp bilen, kan löna sig. Läs på forumet om vanosproblem och hur man kontrollerar det.

Slutkomentar, M coupen är en mycket rolig bil att köra om man gillar att köra bil, vill man bara glida runt och glänsa mjukt och bekvämt så är säkert någon annan bil/model ett bättre alternativ.

Har du tid så kom ut till Brostugan i kväll så kan vi prata mer. BMW klubben har måndagsträff där i dag från runt 18 eller är det 19:00!?? Vi finns hur som helst där ett par timmar i alla fall.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3mpower:

18.00
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Kanske 19:00 jag ska tvätta bilen i dag innan jag åker dit.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3mpower:

Tar det 3h:))
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Starre:
Är man noga tar det tid! Nu blev det väl bara ca 2 timmar, fastnade på BMW i solna i deras M3CSL. As läcker bil!
Så det blev bara tvätt under, motorn och utanpå (fälgarna tar tid!) och utan vaxning. Inte kör väl du maskintvätt! eller?

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
z3mpower:

nix har tvättmöjlighet på jobbet dvs man kan tvätta på arbetstid, dock varbilen ren från smuts men efter att en viss M3gt kom så var det kört:)))
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

7500:- helår, helförsäkring, 1500 kr självrisk. Det är vad jag pyntar. Men då har jag ju de andra kärrorna försäkrade där också. Annars är inte M roadstern så dyr att äga överhuvudtaget, jämför med tex porsche så får du fan så mycket mer för pengarna om du åker M roadster tycker jag. Sen skadar det ju inte att man kan axa i från porscharna heller ....... :-)
kj
72
kjelle23
Z3 roadster-98
320 touring-89
Ringde länsförsäkringar och kollade deras priser!
De klassar alla Z3 lika oavsett om det är en 1,8 elller M.
22 år
98a
bor på landet
eget garage
1000 mil\år 12244kr
1500 mil\år 13302kr

MVH
Kjelle
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jontetomten > Kanske lite sent, men betalar under 10k / år för Z3 M Roadster i försäkring. If är snälla om man samlar försäkringarna.

BMW Orginal ville dock ha 29k för samma bil då de räknar antal år man haft körkort efter senaste indragningen, så det kan löna sig mycket att ringa runt.

Tyvärr kan man inte lita helt på Motorännens test. M'en var testad med toppbetyg, men kostade > 30k att fixa, sätena hade dåliga fästen och åkte framåt vid inbromsning = 6k styck (har samma problem på 2,8an så det verkar vara vanligt), slutväxeln lät lite konstigt ibland = 22k. Så är pengar en trång sektor, kolla både 3 och 4 gånger på bilen och se till att Du får provköra ordentligt.

z3mpower > Har Ni träffarna varje måndag, eller var det specifikt den dagen??

Casper:

Träff på brostugan jämna veckor(måndagar) på brostugan från 18.00 brukar komma ca:10-20bilar. Detta anordnas av Bmw club Sweden sektion stockholm
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Hej,

Ett alternativ för att få ner kostnaden rejält är att ta entusiastbilsförsäkring. Jag betalar ca 1800:- helår helförsäkring på min M-roadster.

Men,,

Får endast köra 500mil per år.
Måste ha: Brandsläckare/märkta rutor/Huvudströmbrytare/rattkrycka/Bilen alltid inlåst i godkänt garage/Larm, och hus/hem försäkrat hos LF (kanske något till krav som jag har missat?)

Men ovan krav passar perfekt för mig som bara "glider" då och då så 500mil räcker gott.

MVH ATG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.