|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Om man tjänar ca 30 000:- i mån och bor i söderförort till Stockholm, har man råd att äga en M-modell då? Försäkringen e ju sjuk! Men resten av kostnader, Tack, | |
| 30 000:- FÖRE SKATT skall kanske tilläggas. | |
|
Ja det har man! Det handlar ju om att prioritera. /eFx |
|
|
Jontentomten: Allt hänger på vilka andra utgifter du har......Om man bara har bilen och hyra=2000kr lite mat då och då så är svaret ja men.. Hyra=3500 Lån=3000 Mat=3000 Nöjen=2500 Kläder=2500 Försäk:1200 Parkering=500 Amortering=500 Övriga utgifter=1500 Listan kan säkert göras längre...... |
|
| Mitt problem är att jag +sambo bor i en lägenhet med ganska hög kostnad, Hyra 5500:- + Lån. Och man vill ju inte bli tvungen att flytta!! | |
|
Om just DU har råd är det nog bara DU som vet. Vad gäller försäkring på en M-coupe så skiljer 2000:- / år jämfört med min 328:a. Skiljer ju säkert mellan bolagen iof.. Länk |
|
|
Jontentomten: Gör en lista på vilka utgifter du har nu/månad lägg sen till kostnaden för bilen. Sen är det bara att väga fördelar för resp sak Ander S.: Är den såld?? |
|
|
Yes. 2 minuter sen blev det klart. En kille från Finland som köpte den. Lite strul med transaktioner mellan bankerna men det funkade till slut... Länk |
|
|
Det är bara du vet. Eller ber du oss på BMWPower göra en budget som du ska leva efter? Bara du själv vet hur du sköter din ekonomi. Jag känner folk som bor i centrala göteborg, kör e39 m5 och tjänar 23.000 i månaden. Allt handlar om din levnadsvanor och vilka fasta kostnader du har. Hur mycket pengar du ska låna osv. Ska du låna 300k eller 100k? Ganska stor skillnad eller hur? |
|
| Går det inte att komma åt billigare försäkring på något sätt? Pratade med folksam, där får jag betala 42 000:- per år!! | |
|
Hur gammal är du, hur bor du? Vilken bil frågade du på ? Etc etc....... Ett tips: 1. Gå ner till banken och be dom hjälpa dig med en budget. 2. Kolla nu vilken bil du har råd att köpa. 3. Kolla om du har råd att också äga bilen, skatt, bensin, försäkring etc... Lycka till. |
|
|
Jag är 21, bor i Huddinge, frågade på en M-coupé -97 kostade 42226:- vid 1500 mil, inga skador. |
|
|
Fanns den -97 ? |
|
|
Jontentomten: Ring runt till alla bolag och lägg alla dina försäkringar i samma bolag det brukar få ner premien. För att betala 42K/år det är nästan orimligt även för en bmw:)) Jag är övertgad att du kan få ner premien till mera normla summor. Angående om man har råd eller inte lägg upp en kalkyl i exel på alla Era utgifter sen är det bara att räkna+- och fråga sig om det är värt pengarna som man lägger för att åka Bmw. |
|
|
Är det inte så att herr "Jontentomten" skämtar med oss? Jag har i alla fall mycket svårt att ta hans ursprungsinlägg på allvar... roadZter |
|
|
Danne; Håller med dig. Tjänar man 30000kr i månaden borde man vara smart nog att kunna budgetera sin egna ekonomi. Ni får ursäkta, men är detta inlägg på allvar så borde du be om en lönesänkning. /Johan |
|
Mr Hamann |
M-Coupén kom väl -98? Jag hade en 2.8 Roadster och sedan en 2.8 Coupé som jag köpte när jag jobbade. Nu har jag studerat i över 2 år, köpte M-Coupén förra året och det har funkat OK. Den står dock på morsan, annars hade jag inte haft råd att ha den. Det är som sagt prioriteringar. Jag jobbar extra och får det att gå runt för betydligt mindre än han som startade denna tråd. // Mr Hamann |
|
volatile: MÅSTE man vara smart för att tjäna mycket pengar? NEJ det måste man inte. för övrigt så skriver jag därför att jag UNDRAR vad bilen egentligen kostar att äga , utan att veta det kan jag ju knappast planera min ekonomi efter det. Tack, |
|
| Tips : flytta ut ur lägenheten, skaffa drag och liten husvagn ! | |
|
Jontentomten: Här kommer en grovt uppskattad kalkyl för en Z3M Coupé/Roadster. 1.200:-/mån Värdeminskning 1.200:-/mån Helförsäkring (varierar kraftigt!) 175:-/mån Skatt + besiktning 1.500:-/mån Bensin (vid ca 2.000 mil/år) 500:-/mån Service och reparationer på aukt. verkstad 100:-/mån Kapitalkostnad (räknat med bil för ca 200.000 kr) 250:-/mån Tvätt, däck, tillbehör etc 4.925:-/mån Totalkostnad (exkl. eventuellt billån) Tar du ett lån på 200.000 kr tillkommer 3.300 kr/månad i ränta och amortering (beräknad på ca 7% effektiv ränta och avbetalningstid på 5 år). Ju mindre summa lån du tar desto billigare blir månadskostnaden(detta tips är speciellt för dig "Jontentomten"). ;) Inklusive billån enligt exemplet ovan blir kostnaden drygt 8.000 skattade kronor varje månad. Billigt eller hur? =) I kalkylen har jag inte räknat med att bilen är avställd under vinterhalvåret (vilket är ganska vanligt för en roadster). Det är självklart en ganska stor besparing, men värdeminskning, kapitalkostnad, lån och amortering kommer man inte ifrån även om bilen är avställd. Har du 30.000 kr i månadslön får du väl ut ca 16.000 kr efter skatt, då har du drygt 9.000 kr över för alla andra utgifter (har alltså inte räknat med värdeminskning och kapitalkostnad eftersom det inte är en "utgift" varje månad). roadZter |
|
|
Bara en rättelse.. Har man 30k i månaden får man ut mer än 16. Snarare närmare 19. (källa: www.rsv.se skattetabell 32, inkomståret 2003) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.