|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett missljud på min E38 senaste dagarna som jag inte lyckats att hitta boven till. Ett högt klonk, dov duns hörs från vänster bak. Låter som om man slår en gummiklubba mot underredet (eller när man backar loss låsta handbromsbackar). Detta ljud kommer oberoende av vägtyp typen jag färdas på. Fjädern ser ut att vara hel på vä.bak och inget sitter löst. Den är också nyligen besiktigad UA. Någon som har haft liknande fel ? Mvh. Patric Min E32/38:a Länk | |
|
Hej Jag har också något som dunkar där bak + att det låter när jag svänger vänster. BMW sa på förbesiktning att det var ett kulbult högerbak som var kass. Är det någon som vet var kulbulten sitter. MVH Daniel ~~~~ Länk |
|
|
Hejsan. Det kan vara så att det går trögt imellan fjädern och fjäderskålen bara. Där ska ligga något i fjäderskålen som ska förhindra dessa ljuden men den brukar att gåsönder. Det kan också vara som Daniel säger;en kulbult men det är svårt att säga vilken för jag tror att där sitter mer än en. Vill man så kan man köpa teflon spray och spraya dels i fjäderskålen och dels under damaskerna på kulbultarna, Det är kanske inte en permanentlösning men då får man iallafall reda på vad det är som skapar oljud. Lycka till Patrik A Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Har du provat hissa upp bilen och rucka lite var stans? På min gick det att rubba ena bakhjulet säkert en centimeter inåt-utåt i nederkant, och då var det något som BMW kallar för "trådrullar", en slags bussning tror jag. |
|
|
Nja..:Det kan jag inte säga att jag gjort men om hjulet rör sig innåt-uttåt så är det nog dax att göra något drastiskt. Du lär inte ta bilen genom besiktningen på det viset. Be BMW förklara vad trådrullar är förnågot. Lycka till Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Alltså det är fixade jag det första jag gjorde.. ville ju inte nöta däcken snett. Det är tydligen vanligt på modellen... Kulled står det på kvittot samt annan benämning hjulhållare/styrspindlar/trådrullar. Kärt barn har många namn =). |
|
|
Hej Har kollat kulleden höger bak Det var glapp precis som BMW så så det blir till att byta den. Är det någon som bytt den själv och vet priset på den ? MVH Daniel ~~~~ Länk |
|
|
Kulleden kostar 490:- / st. Byt på båda sidor samtidigt, för är en slut är nog den andra det snart. Dessutom behöver man göra en elektronisk chassi inställning efter jobbet som för mig kostade ca 1400:-. (Om du då ska byta kulleden på andra sidan ett år senare måste ju chassi inställningen göras om. Därför kan det även vara smart att kontrollera så inget annat galppar, både fram och bak) Jobbet med själva bytet gick på ca 800:- |
|
| Givetvis menar jag en elektronisk chassi MÄTNING, och en mekanisk INSTÄLLNING... =) | |
|
Tack Johan_s Det var ju inte så dyrt så det blir att köpa båda sidor på en gång. och med tanke på BMWs pris på att montera dem så verkar det inte vara så avancerat. Det går väl att bara göra en bakvagns inställning? eller man måsta göra en fullständig hjulinställning? MVH Daniel ~~~~ Länk |
|
|
Nej, jag tror inte det är så svårt.. man ska inte vara onödigt rädd för dessa bilar.. Man märker när man skruvar att dom är väl genomtänkta och lätta att förstå. Jag tror det går att göra bara en bakvagnsinställning, men jag vet inte.. fråga BMW. Dom rekommenderar dock att göra både fram och bak samtidigt. Kanske för att dom tjänar mer pengar, kanske för att det är bra av någon anledning =). |
|
|
Såja nu har jag en ny kulled. Det tog bara en 5timmar att montera en kulled. Roligare jobb har man gjort.Men nu vet jag att det är ordentligt gjort allafall.Jag får nog vänta ett tag med den andra sidan så jag hinner glömma hur jävligt det var :-) Några kronor sparade jag i allafall. MVH Daniel ~~~~ Länk |
|
|
Har hittat var ljudet kommer ifrån och det är inte vad jag tänkte mig. Vänster tankhalva sugs ibland ihop och ploppar sedan ut. Ljudet kommer oftare när tanken går mot tom, och det kanske ter sig som självklart. Följdfrågan är varför detta uppstår? Undertryck är ju en faktor men.... Kan det vara stopp i något bränslefiler filter/returledning, eller mellan tankhalvorna. Någon som har varit med om något liknande ? Mvh. Patric BMWCS #4598 Min E32/38:a Länk |
|
|
Hej! Det där tror jag är ett vanligt fel på e38'orna. Kommer inte ihåg vad det beror på, men jag vet att min tank är utbytt sedan länge redan i tyskland. Hör med din BMW verkstad, jag har nästan för mig att det kan gå på någon slags garanti eller goodwill. Dom borde känna till problemet iaf. |
|
|
Tack för info. Johan ! Skall kolla med BMW på måndag. Startar nog upp en ny tråd ang. tankproblemet så att jag får lite mer input på goodwill grejen. Mvh. Patric BMWCS #4598 Min E32/38:a Länk |
|
| Hej! Den där kulleden, såg delen ut som typ en bomerang- lite böjd och svart plåt ca 25 cm lång? Hjulet glappar när man håller det "tio över åtta" och juckar på det? /Janne | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.