|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu börjar jag få nog. Hur får man bort kofångaren fram på en E39:a. Jag har snart skruvat bort allt löst jag hittat men får inte bort den. Ska man separera plasten från aluminium balken eller ta bort allt som en enhet? Ser en mutter på ovan sidan av balken om man bänder upp plasten men kommer ju inte åt den! Nån som vet hur man ska gå till väga? El fläkten har gått sönder så jag måste byta ut den. Bilen ligger just nu i atomer så jag är tacksam för snabb hjälp =) Mvh //Swempa | |
|
Kolla om skruvarna sitter under bred listerna,eller om det finns två stycken långa skruvar som går rakt upp under och på sidan av reg plåten. Man tar av hela stötfångaren som en enhet. |
|
|
Hasso vet... Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gillar inte svordomar i rubriker !!! Men svarar ändå. Du börjar med att vrida hjulen, och lossa de 5-6 skruvar i nedre delen av innerskärmarna (framåt) underlättar om du ställer bilen på pallbockar. Sedan kikar du i de yttersta gallren, i ovankanten sitter det plastpluppar :)) två på varje galler. Peta ut låspinnen i mitten försiktigt och drag ur låsningarna 4st. ta bort gallren. Då kommer det fram 2 st torx 45 (tror jag) som du lossar och tar bort. Sedan drar du stötfångaren rakt ut, kopplar bort spolningen på höger sida samt dimljusen i via de lossade innerskärmarna. Proceduren tar ca 15-20 minuter. ta gärna nån till hjälp,den är inte tung men otymplig ock det är lät att göra repor. ///MVH Hasso Länk |
|
Måste ha vart värmen som fick hjärnan att stå still =) Efter att jag skrivit detta så satt jag mig ner och titta igen. Tog tag i det svarta plast gallret som sitter närmast dimjuset och vips så släppte det! Hade redan tagit bort dom fyra plast pluggarna som håller gallren på plats. Men tydligen inte tagit i hårt nog för att få bort dom. Sen var det hur enkelt som helst med galler bitarna borta på båda sidor var det bara att lossa de två torx bultarna under i från. Sen var kofångarn lös. Tror att jag hängde upp mig på hur den sitter fast på E34 och började riva i fel ända. Mvh //Swempa |
|
|
Tack Hasso!! Började skriva innan jag såg att du svarat. Förlåt för svordomen jag vet att man inte ska skriva så. Men jag var nog lite trött och frustrerad i går bara. Hade bara gallren släppt direkt så hade det inte varit några problem. Men man är ju rädd att ha sönder nått åxå när man inte är säker på hur det sitter i hop. Mvh //Swempa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.