AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.363

Värdera min E39 528i M-paket + Läder + Navi + 18

Sida 2 av 2
Simon_en> man förvånas alltid över dina otroligt låga värderingar. Jämföra med bilar helt utan utrustning på mobile osv, hua. För mig betyder skicket mycket vid bilaffär och det är svårt att få en blick över såhär men jag personligen betalar gärna 20000kr mer för en pärla än en bil med småskavanker som andra kanske inte ens skulle se..

BMW528M> Tycker ditt pris verkar vettigt, marknaden är kall men rätt köpare dyker nog upp..

Mvh
John
johnjohn,

jag värderar inte för att vara snäll eller elak.
Tänker inte gå till personligt angrepp som du gör utan för att ta åt mig av din kritik vill jag att du motbevisar mig först kan du inte det är kritiken inget annat än luft i mina ögon.

Mina värderingar grundar sig på de prisindikationer jag får från olika håll på olika bilar. Ofta brukar jag träffa ganska rätt, men ibland är de för höga(!) och ibland för låga.

/Simon
johnjohn,

antar att du ska gå till angrepp mot alla dem som värderar lika lågt och lägre än mig nu?

/Simon
Personligt angrepp.... haha.

Nej det är just dina värderingar som jag har lagt märke till ofta i mitt tycke är för låga så jag tänker inte nämna fler namn. Jag tänker heller inte lägga tid på att leta exempel och ber om ursäkt för dessa "personangrepp" som du tog så illa vid dig av....

Mvh
John

johnjohn,

dessutom påstår du att jag jämför med bilar utan utrustning, det är ren lögn, jag försöker att hitta motsvarande importbilar gällande utrustning/mil/kaross och metallic/ej metallic.

Det roliga med mina "låga" värderingar är att de är ganska pricksäkra.....!

/Simon
Tvivlar duktigt på det...
Du får tro vad du vill. I framtiden förväntar jag mig av dig att ha grund för de påståenden du kommer med gällande mina inlägg. Kritik är helt ok,MEN den ska vara saklig och kunna motoveras. Detta forum har en hög nivå och liknande anklagelser utan grund riskerar att forumet till slut självdör, vill undvika det själv.

Därför förväntar jag mig att:

uttryck som "Simon_en> man förvånas alltid över dina otroligt låga värderingar."

Detta är inte sant, det finns flera om värderar liknande t ex GM, Marin, Nofx16 etc.

Jämföra med bilar helt utan utrustning på mobile osv, hua.

När har jag gjort det, ren lögn! Ser "hua" som ett rent påhopp.

För mig betyder skicket mycket vid bilaffär och det är svårt att få en blick över såhär men jag personligen betalar gärna 20000kr mer för en pärla än en bil med småskavanker som andra kanske inte ens skulle se..

Hur motiverar detta att mina värderingar skulle vara fel?

/Simon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
De flesta som ska sälja sin bil och ställer frågan här blir besviken när bilen värderas lågt i deras ögon. Vissa tar åt sig personligt och blir förbannade. Dessa återkommer aldrig med vad bilen till slut blev såld för - men det är inte ovanligt att annonsens finns kvar länge på bmwpower. Vad folk inte förstår är att priserna som anges i forumet är för såld bil och inget annat. Den faktiska summan som gör att man kan sälja bilen. Det händer då och då att vi på värderingsforumet får skäll i stil med "haha jag fick 120 för min bil fast ni bara värderade den till 100".
Grattis! Ingen här är ute efter att sänka någons bil eller liknande, visst händer det att bilar går för mer, men även mindre pengar.

Att värdera en bil är ingen exakt vetenskap utan kommer med erfarenhet och lite tur samt ett intresse för då bmw bilar.

Jag vet själv att jag brukar ligga lite högre än just simon i de flesta fall i min bedömning men det skiljer sällan många tusenlappar - och faktiskt så brukar vi vara hyffsade på att pricka rätt i våra gissningar.

Varje bil är individuell och utan att se / prova bilen så är det omöjligt att ge en exakt siffra. Testa att ringa till en bilhandlare och få bilen värderad över telefon - inte lätt.
simon_en> detta var tydligen känsligt för dig. Kalla det för personangrepp och anklagelser tycker jag bara är komiskt :)

Jag måste ju kunna uttala mig om att jag tycker du värderar bilar för lågt utan att din värld skall raseras? Jag säljer och köper bilar oftare än vad jag borde men min prisbild som oftast står högre än din kanske baseras på att jag inte slänger iväg bilarna till första bästa och kan uttrycka mig väl i annonser mm... inte vet jag. Mitt påstådende om jämförelse med mobile baserade jag på ditt inlägg i denna tråd då du jämför med en kombi (som höjer priset) men med en helt annan utrustning. En sådan jämförelse säger absolut ingenting.

Dina priser stämmer säkert i många fall... men du är galet ute i många fall också om nu bilarna är fina och säljaren inta är i ekonomisk nöd...

Nog om detta, ledsen att du blir så himla upprörd över att vi inte har samma åsikt om prisbilden på svenska begagnatmarknaden. Vi säljer nog bilar på olika sätt till olika köpare du och jag :)

johnjohn,

din ton i det du skriver är ogenerat raljerande helt klart som jag uppfattar det därav att jag reagerar. Vill dessutom att kritik som jag får ska vara saklig och inte endast syfta till någons behov att få uttrycka sin missbelåtenhet över att jag värderat för lågt. Mitt syfte är inte att vara snäll/elak.

Jag har t ex inte anklagat dig för "han värderar hel tokigt, tror han verkligen att de ska bli av med bilarna!?" Det är under min värdighet.

Håller inte med om att man inte kan jämföra med en kombi, den är dessutom dyrare, den hade navigator om jag minns rätt vilket matchar efterfrågat objekt bra. Dock är det nästintill omöjligt att hitta en exakt matchande bil naturligtvis. Gällande mobile.de generellt så är det min egen uppfattning när jag sålt och köpt bilar och mina vänner och andra kontakter att priserna på de bilar som importerats som beg sätts i hög utsträckning efter de kanske 20-30 billigaste MOTSVARARDE på mobile.de

Jag aspirerar inte på att ha 100% rätt, det händer faktiskt ganska ofta att jag gissar för högt. T ex värderade jag en 525 95:a i 55-60 som köparen fick för 48' så det kan slå fel.

Intressat i framtiden är att försöka att värdera korrekt och få saklig kritik, då kan forumet få ännu högre precision och trovärdighet eller hur?

/Simon
Jag drar mig ur denna tråd nu då den har glidit iväg från vår väns 528.

Simon_en> No hard feelings. Vi ser marknadspriserna lite olika bara.

Mvh
John
trött och just hemkommen från en helrecond av 523-00
Hej,
Jag ville bara tacka för all hjälp jag har fått här, för Er som är intresserade så är bilen såld nu, jag fick 227 000:- för bilen,

bilen hämtas imorgon :(

Få se vad det blir härnäst nu....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.