|
|
|
|---|---|
MIRRE75 |
Kan någon säga varför min motor sliter ramlagren (alla) på bara ca 200 mil ? Vev lagren ser helt OK ut! Jag kör med ställbart sprut , laddar 1,3 bar, 480cc spridare, och mobil 1 20/50 olja med original 325 olje kylare , men som sagt så äter den ramlagren snabbt! Obs : Har bytat vevaxel också men med samma resultat ! |
|
Hej Hur har du det med belastningen på dina vevstakar? Har du mätt vilket mottryck du har vid 1,3 bar laddtryck?, det är det trycket som dina vevstakar resp vevaxel belastats med. Vid montering av vevaxeln, har du då mätt upp spelet på ramlagerna, eller har du bara bultat fast veven? Montera alltid lagren, mät upp, räkna ut spelet, och SEDAN montera axeln. Vet att det slarvas enormt med detta, men du har ett problem som du måste lösa, du löser det inte genom att montera ny lager igen. Kanske den går snett, så du måste linjehona ramlagerlägena? Vevaxelns axialspel? Axialbrickor eller integrerat med mellersta ramlagret? Koppling, för hård tryckplatta? Detta var mina tips för dagen MVH Göran Dieselmeken Lindgren |
|
MIRRE75 |
Ok! problemet är att dom övre lagren slits och byter färg men mycke lite på dom undre ??????? |
|
Har du mätt som jag skrev? Låter som om axeln ligger i kläm lite. Linehoning av ramlagerläget är nog var du behöver. Passa på att kolla så axeln är rak samtidigt. Detta gör en motorrenoverare åt dig. Länk MVH Göran |
|
| M20 har ju olika ramlager. När jag köpte mina på BMW så behövde dom veta färgen på dom. Det finns en färgklick på sidan av lagret. Köpte piratlager först, men dom passade inte alls bra. | |
|
Man kan säga att det finns 2 olika modeller.Dom med eller utan "helspår". Alltså ett spår i mitten på båda lagerhalvorna. Hade ett hellvette då jag köpte mina för att dom var slut...fanns ej i sverige. Tänkte att jag då skulle beställ original...då stämde inte färgerna. Men då hade dom just fått hem till sverige så då tog jag pirat. MIRRE75: Vad är det för årsmodell på din motor? Antar att du har en 2.5l Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
MIRRE75 |
ck3: Ja de e en m20,b25 -87 (ix motor). Jag har inga spår i mitten av lagret, är det bättre med dom med spår i? mc-fox: Mina lager kommer ifrån Motor Nord (std lager) |
|
Bättre skulle ja väl inte tro.....utan det beror på årsmodellen. Tror att det blev släta nån gång under -88. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
Det bästa var om du hade kvar orginal-lagrena från just den motorn, så du kan kolla upp art.numret på dom. För det finns som sagt olika modeller. Mina pirat lager köpte jag från motornord. Säkert inget fel på dom, men dom passade inte i just min motor. Det är olika lager uppe och nere har jag för mig. |
|
|
Mirre75: Offtopic, men körde inte du med 2 liter eller har du gått ifrån det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.