|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att det har skrivits spaltmeter om det här, men jag frågar igen. Är det billigare att köpa ett motstånd på Elfa, eller ska man gå förbi hos den lokala BMW handlaren och köpa ett motstånd? Vilka motstånd kan man sätta på en e32 om det går med ELFA. Jag pratar om fläkten frame vid kylaren. | |
|
BMW pris: 425 SEK.. Någon som vet ifall det går att ersätta skiten med något från ELFA? |
|
|
Det går säkert om man kan ta reda på motståndsvärdet. Brukar ligga i regionen 0,5-1 ohm kanske, Elfa har t.ex 50W motstånd som skruvas fast på metallunderlag för kylning, kostar runt 40:- FP |
|
svardska |
Vad händer om motståndet är trasigt? Går säkringen då eller? Det är alltså inte tempgivaren ni talar om, den som säger när fläkten ska starta?! |
|
Nej.. det är tal om den lilla keramik grejen bredvid aC fläkten. Symptomen på min är att den inte snurrar på halvfart.. (oändlig resistans) Om säkringen brinner upp så ska du nog kolla om motorn klara att snurra överhuvudtaget. JAg köpte ett 1 ohms motstånd, 50W och kopplade in på prov. Kostade ca 45 kr. Det snurrade på friskt och motståndet blev inte varmt på något sätt. Körde den ifs bara 15-20 sec.. men man hade nog känt om det utvecklades extrem hetta. Ska montera kittet när jag får tid över.. Rena rånet med 425 pikadoller för en sådan skitsak. |
|
|
OK. Kanske det borde vara ngt högre resistans, 1,5-2 ohm då om fläkten snurrade "friskt", eller är det ett en bit kvar till fullvarv, dvs om du kortsluter motståndet? Iofs gör det väl inte så mycket om fläkten snurrar lite för fort i lågfartsläget. FP |
|
|
Svårt att avgöra fullfart eller inte, men det var inte långt därifrån. Jag tror inte det spelar någon roll ifall den går nästan med fullf art, det är bara att den låter mera..men det kan man ta till en början. Ville inte upprepa förra sommarens problem med bil som börjar bli mega varm så fort man fick lite mindre fartvind.(trasig säkring till fläkten) |
|
|
Ingen som har ett orginalmotstånd i närheten som de kan mäta och posta på forumet? Lite surt att ringa bmw och fråga vad det är för motstånd. Det står bara bosh nummer på den i bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.