|
|
|
|---|---|
|
skrev förut i ett inlägg att min bmw blir väldigt varm när ja kör lungt och när den står på tomgången!! och nu har det hänt igen... stog på tomgången i ca 5 min för att se om det blir samma sak, och det vart det! men den går inte ända till det röda... någon som har nå förslag? ? ? vore hemskt tacksam.... | |
| hur långt över mitten står temp.mätaren ungefär när du säger att den blir varm? | |
| det är lite olika ibland ca 3mm och iland är det till stecket före det röda.. ca 10cm, sen vet ja inte om den går längre om ja har bilen på, för det tänker ja inte testa heller =) | |
|
så långt ska den ju inte så,om den legat precis över mitten hade de vart fullt normalt... har du kolla nåt? termostat? vattenpump? tillräckligt me kylvatten? osv |
|
| inte 10c utan 1cm =) | |
| Lufta systemet om du inte gjort det.. Kan lösa det?? | |
| om inte det skulle hjälpa då? har ni några andra förslag ? | |
| gjort något av de ja skrev ovan?? | |
|
kylvatten är det enda ja har kollat.... hur kollar man termostaten och vattenpumpen då? |
|
|
Skulle tro att det är fläkten som inte funkar som den ska. Har samma problem själv o ska byta ut den så snart jag hinner. När du kör bilen kyls bilen av fartvinden, när du står still är det helt upp till fläkten, funkar inte den som den ska så blir det varmt. Fläkten styrs på elektromagnetisk väg, inte med remmar. Kolla så att fläkten snurrar som den ska när du står stilla. |
|
|
Jag för mig original vattenpump på dessa motorer har ett pumphjul i plast/nylon. Vad som kan inträffa är att pumphjulet spricker och släpper från axeln. Pumphjulet sitter bara påpressat utan någon form av kil. Enda sättet kontrollera är att ta lös pumpen så börja med de enkla kontrollerna som nämts ovan. Pirat vattenpumparna har dock pumphjul i metall ifall byte blir aktuellt och du hellre vill ha den konstruktionen. /G |
|
|
tackar så mycket för all hjälp.. ska börja undersökningen så fort ja får tid... MVH /Andreas Huggar |
|
| precis när jag köpte min 318 så var det samma. han hade stoppat in ny motor i den. den gick som en traktor och värmen var mer än över helften. luftade systemet sen gick den kanon. | |
|
en fråga... hur luftar man systemet? och vilket system är det? Huggar |
|
|
Kan det inte va fläktkopplingen då. Det va det på min kostade 1500 att byta men blev direkt bättre |
|
|
jo det skulle de också kunna vara... ska ta och kolla upp det där snart ja.. Huggar |
|
|
Hade samma problem när jag var i Tyskland nyligen, i en trafikstockning på autobahn utanför Hannover :o( Det var en kombination av trasig termostat och trasig topplockspackning. Avgaserna som tränger ut från cylindern skjuter undan vattnet på väg mot expansionskärlet, då går motorn upp i temp. Kostade 7500:- att fixa hos BMW i Hildesheim, då bytte dom iofs tändstift, termostat, kylvatten och en sjujävla massa packningar och bultar. Fixar man det själv kostar det väl 1000:- eller likn. Åk till en verkstad o mät avgashalten i kylvattnet, inte sådär jättetroligt men det var iaf vad jag råkade ut för. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.