|
|
|
|---|---|
|
Problem1: Jag kände igår när jag var ute och körde att min S38B38 motor har börjat "rycka" och blurra lite på låga varv 1000-1700 ca. Om du ligger och segkör utan att ge den gas så smårycker den. När du ger den gas så går den jämmt och fint hela vägen (har inte provat högre än 5000rpm) den har 1 grön plutt kvar till service. Jag har aldrig kännt detta förut. Problem2: Om du ger den full gas så kan det kännas som att den "gungar" sig fram, inte myket men jagh som kör den ofta känner av det. Man känner det tydligare om man "segar" sig upp genom varvtalet (inte gasar så mycket men tillräclkigt för att den ska öka). Naturligtvis är AC:n avstängd när jag provade båda problemen, annars så känns ju ac:n gaska tydligt. Är det vanliga problem?? Vad kan man göra?? -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk | |
|
Hej hopp....Både problem 1 och 2 är någorlunda "orginal" på M5orna vissa ex lider mer av detta än andra exemplar. problem 2 märker inte så många dock bara vi bilhypokondriker som lyssnar efter misstänksamma ljud och andra lustigheter till förbannelse ;) Detta saxat från ett inlägg jag gjorde angående chip i en annan tråd... Endast ett chip ger ju inte så mycket effekt kanske mellan 5-10hk (snarare 10hk med 98 oktan) på M5an men 0hk är väl lite väl pessimistiskt. På M5an är orginalmappen lite lustig, tror det beror på avgaskrav osv för du kanske har märkt om du ligger och pressar lite på fyran eller femman så trycker det på rätt bra efter 4500rpm sen strax efter 5500rpm så tröttar den ner sig lite för att sedan återkomma vid 6600+rpm (har märkt av detta på alla M5or med orginalmapp jag kört både 3.6 och 3.8) Den är även lite ryckig på låga varv. Jag har endast erfarenhet av ett chip och det är Turbocenter/JWR som gjort sitt M5 chip tillsammans. Med det chippet försvinner lågvarvsryckningar och jämnar ut effektkurvan, drar jämt och fint enda till varvstopp, förbättrar motorkaraktären helt enkelt. Det chippet fetar på bra med soppa också uppe nära toppeffekt där många, främst 3,8or går lent (magert) med orginalmappen med brända kolvar som följd. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Problem 2 har funnits hela dom 500 mil jag har haft bilen men problem 2 kom igår. Dock när tjejen körde bilen så kände hon inget men jag kännde minsta lilla tveksamhet från motorn. Kankse kan vara att det är så nära service och stiften börjar hälsa hem?? -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
|
jag menar ju: Problem 2 har funnits hela dom 500 mil jag har haft bilen men problem 1! kom igår. -=$¤CimmenpoweR¤$=- Att skriva är silver, att "söka" är guld! Länk |
|
Robert V |
jag har åxå börjat höra lite misstänksamma ljus senaste veckan ... fast på tomgång bara ... ca 5-600 varv ( e det kanske för lågt ?) vet dock inte om det e samma ljud då ... men den kan smårycka lite ... känns lite att den går inte lika jänmt. Hur som helst så försvinner detta missljud när jag trycker ner kopplingen eller nuddar gaspedalen (7-900varv ) ska kolla hur kopplingen ser ut. Känns som det e dax att kolla tändstiften åxå ... e det jobbigt att komma åt de ? ( S38 ) inte kollat än ... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.