AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.298

m3 e30 misständer

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Den misständer lite vid motorbroms och precis när jag ger gas efter motorbroms samt lite ryckigt vid jämn gas på lägre varv.
Den går bra vid högre varv och jag kan inte känna någon prestanda försämring.

Några idéer om vad som kan vara fel.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Har du kollat skicket på tändstift, rotor, fördelarlock och tändkablar?

Om inte stiften är gamla/dåliga skulle jag kolla skicket på fördelarlock och rotor.

Du vet väl om att dessa motorer hatar kortkörningar. De har lätt för sota igen stiften om fullständigt om inte motorn får gå så pass länge att stiften uppnår självrensningstemperatur. Det är inte helt ovanligt att dessa bilar börjar gå på tre cylindrar vid verkstadsbesök just pga av korta starter för verkstaden flyttar bilen.

/G
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Det är nya tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift.
Första gången jag märkte att den misstände var efter jag hade bytt avgassystem, det hördes mycket tydligare med det nya.

Men ca en vecka före det bytte jag tändstift till bosch x5dtc tror du att det kan vara dom som ställer till det, har bara kört ca 50 mil på dom, har tänkt på att prova byta stift till NGK D7EA.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jag tror inte det beror på stiften, Bosch X5DTC är trots allt originalstiftet. Okej, du kan ha otur och fått ett dåligt stift.
Jag använder dem utan några problem, förra ägaren provade med NGK-stiften. Nog gick bilen bra men livslängden på stiften var inte mycket att tala om.

Dock har jag märkt att man kan känna på gången i maskinen när stiften uppnår självrensningstemperatur, den blir jämnare.

Är bilen chippad? Prova och sätt i originalchippet.

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Har inte chippat den...än.
Var ute och körde ca 10mil, men kunde inte märka någon förbättring.

Ska kolla tändkablar,rotor,fördelarlock och tändstift igen.
Rotor och fördelarlock är inte orginal om nu det kan göra någon skillnad, köpt av motornord.
208
nöjdet
530d Touring-99
insugspackningen kan det nog vara. det skall vara ett vanligt fel på s14 motorn. då går den lite ojömnt på lägre varv sammt att det blir lite avgassmällar.

Länk
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Bytte insugspackningarna för 2 månader sen.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Dessutom blir ju väl tomgången hög om det är dåliga insugspackningar, det var så jag upptäckte att dom var dåliga när jag bytte dom.

Jag har inga problem med hög tomgång, ligger på ca
850-900 rpm vid varm motor.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Bytte stiften igen idag men ingen förbättring.
Ingen som vet vad som kan vara fel???,

Skulle luftmassemätaren kunna orsaka dettta fel???
Grusse
Det är inte så att du växlat kontakterna på torpedväggen som kommer från givarna på sprängkåpan? När jag gjorde det så misstände den lite, samt lite ryckig gång.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Nej det tror jag inte, har aldrig haft loss dom. Var sitter dom här kontakterna.
Grusse
Innanför den svarta plastkåpan på torpedväggen, i höjd med vindrutetorkar mekanismen.
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Hej..

Min M3:a lider av samma syntom.. jag har samma förutsättningar som du Bempa.. nya stift, fördelare, kablar.. mm.. motorn är nyrenoverad.

har du fått ordning på din??

"It´s nice to be important but it´s more important to be nice..." - Scooter!
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Ja, jag har fått ordning på den men jag vet inte vad som var fel.

Jag provade allt, tillslut så lämnade jag in den på BMW men dom hittade inga fel, alla värden var perfekta, den drog inte tjufluft någonstans, insprutningen funkade perfekt, det var inget fel på bilen enligt dom.

Ganska missnöjd åker jag till BMW för att hämta bilen, på vägen hem känns bilen precis som vanligt igen mycket mer tight och den har slutat rycka, samt att före så kunde man ibland provocera fram avgassmällar det går inte längre. Ringer till verkstad och frågar om dom inte gjort något åt den men det har dom inte, så jag har ingen aning om vad som var fel, tyvärr.

Har du provat alla tips som jag fick, startgas runt insuget, kollat så att alla vacuumslangar är hela, kollat kontakterna som Grusse tipsade om. Hoppas du hittar vad det är eftersom det är väldigt irriterande att inte veta vad som var fel, hör av dig om du hittar något och lycka till.
//
87
///M3 E30
BMW M3 E30
Dom här givarna som sitter i sprängkåpan.. Kan man testa dom o se att dom är hela??

Någon som vet hur kontakterna SKA sitta?

"It´s nice to be important but it´s more important to be nice..." - Scooter!
Grusse
Givarna går att mäta upp, har förklarat det i länken hur man går till väga: Länk

Kontakterna brukar vara märkta med en röd & grå buntbang runt kabeln.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.