AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
468

lossa ryggstödet för byte av stötdämpare?

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
Hej!
Ska senare under dagen byta stötdämpare och fjädrar bak och undrar om man måste lossa ryggdynan för det..
har fått lite olika bud ang. detta...
rensade allt löst i skuffen och såg att det var lite tajt i överkant, kommer man åt bättre inne i kupén????

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Japp, du måste lossa ryggstödet för att kunna lossa stötdämparen från stötdämparfästet. OBS! Kolla stötdämparfästet/lagringen där noga! De brukar ofta vara slut på E34 och E32!
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
oki...tackar för det...
dämparna är sååååå slut att det får bli byte iafl...får väl byta stötdämparfästet senare...

Frazze

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Ja då får du riva igen vid ett annat tillfälle. Det är ju inte säkert att stötdämparfästet är slut heller, men undersök det så vet du. Min 525:a är i behov av en rejäl renovering av bakvagn. Stötdämparna, fjädrarna, stötdämparlagringarna och silentblocken är helt slut! De har suttit på i 23000 mil och snart 14 år! Snacka om kvalitet! Jag ska byta rubbet, dock ej BMW original. Jag köper på Mekonomen.
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
nu är det klappat o klart...nya sachsdämpare och nya fjädrar...dom sänkte inget mot tidigare men det vart MYCKET stabilare..känns inte som om man ska tippa över när man svänger...dämparna var helt slut som sagt var...
ska byta casterstagen på¨måndag...
stötdämparfästena var jättefina...troligen bytt nån gång tidigare då det satt monroe gasomatic bak...
bytte silenblocken för några månader sedan och det var som att byta bil..innan var det som om man fick kast på bilen...fick parera efter tex en omkörning...
det tog totalt 3 timmar och tio minuter att byta fjädrar och dämpare bak men större delen av tiden gick åt att lossa ryggdynan...:)

Frazze

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Förstår att bilen vart som ny! Vad skönt att det gick bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.