|
|
|
|---|---|
|
Idag upptäckte jag att en säkring (30A) märkt "züsatzlüfter 6-cyl" var trasig. Någon som vet vad den är till för? Det gäller M3:an... "Lüfter" betyder exhaust på engelska men "züsatz" hittar jag inte. /Fredrik | |
|
Det var iofs ett tag sen man läste tyska men jag gör ett försök, antar att det betyder: tillsats. Vidare skulle jag ha gissat på att hela ordets betydelse är: tillsatsluftare, men som sagt jag är ingen expert på tyska. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Det är "hjälpfläkten" som sitter framför kylaren. Används bland annat av AC-systemet i bilen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, tack. Då förklarar det varför jag har tyckt att kliman inte har kylt som den borde de senaste dagarna. Kan kliman ta skada av att "hjälpfläkten" inte fungerar? Färddatorn borde väl ha varnat om det var en väldigt viktig säkring? /Fredrik |
|
|
Nu har jag pratat med BMW och de sa att motortemperaturen kan gå upp något om "AC-fläkten" inte fungerar. AC:n ska kopplas ur automatiskt om tempen går upp så det kan kanske vara förklaringen till att den inte har kylt ordentligt...? Jag har dock inte sett att motortempen har varit onormalt hög så det borde inte vara någon fara. Jaja, skönt att veta vad det är för säkring som man har bytt =) /Fredrik |
|
| Billigt fel för en gångs skull ;-) | |
|
Japp, 3 kr =) Tänk om alla fel kunde vara så billiga... /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.