AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.252

Lätt begagnad Z4 redan billig?

Sida 1 av 3
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Tittade lite på lätt begagnade Z4'or på mobile.de. Blev lite förvånad att priserna redan är nere på runt 300.000 kr för en 2.5 och ca 50.000 kr mer för en 3.0 (det finns redan över 600 begagnade Z4'or till salu). Ganska kraftigt värdetapp med tanke på hur ny och "het" bilen är samt de låga miltalen. Jämfört med det svenska nybilspriset som är 355.000 kr i standardutförande är väl värdetappet ca 80.000 kr om man lägger på lite extrautrustning (t ex läder är inte standard!). Det är en kostnad på 80 kr/mil om bilen gått 1.000 mil (OBS! endast värdeminskning inräknad).

Här kommer ett exempel av många:
Länk

Bilen i länken ovan har extrautrustning enligt följande: Xenon, metallic, sportchassie, läder, velourmattor, CD-spelare, avbländbar innerbackspegel. Bara detta kostar enligt svenska prislistan ca 31.000 kr.

Är det köpläge måntro? =) Någon som vet vad nybilspriset är i Tyskland?

roadZter
Objektet raderat ;(
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
det är inte så att det står att dom redovisar moms??? då får du lägga på moms ozzå.. och det kan då bli lite mer...

"Löjliga brott kräver löjliga straff"
Danne: trött på Mazdan eller.......

Akta er för hojar som kommer i 200 runt kröken....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Betydligt mer prisvärda i tyskland än i Sverige helt klart. Ett ganska fint värdetapp, ska bli mycket roligt att se var priserna kommer ligga på i december-januari.

Det intressanta är att bilarna är i stort sett lika billiga om man söker på ett mer seriöst ställe så som bmw.de.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
carsdata: Det stämmer, lustigt att just det exemplet jag valde blev raderat så fort. Kanske går dom åt som smör i solsken... I vilket fall som helst så var inte poängen att titta just på detta exemplar. Det finns ytterligare ca 50 st Z4'or som ligger runt 300' kr.

defiant: Nej, inte så vitt jag kan se... (kolla själv)

kilen: Nej, faktiskt inte. Mazdan är ju en bruksbil och kan inte riktigt jämföras med Z4'an. Skulle jag inhandla en sportbil/cab skulle Mazdan få stanna (tjänstebil vet du).

acey: Förstår att du gillar värdetappet än så länge. Länk ;) Runt årsskiftet lär priserna vara ännu lägre, tror inte det blir några större skillnader mot nu dock... Intressant att priserna ligger som dom gör även på bmw.de. Jämför man med den billigaste Z4'an på bytbil.com så får man hosta upp ca 100.000 kr jämfört med "importpriset" (i och för sig mycket litet utbud i Sverige än så länge).

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, Sverige är inte direkt prioritet för dessa vagnar. Dels när det gäller tilldelning och introduktion. Jag har tjatat på BMW Sverige / GROUP GBG för att att dom ska skaka fram en 3.0 med nya SMG låda för provkörning men tydligen så kommer det dröja innan dom får in en sådan bil i huvudtaget. Medans det i flera månaders tid funnits att tillgå i england, belgien, holland, tyskland osv.

Ja värdetappet är ganska fint, blir ingen ny sådan. Men fatta klippet. Du kommer kunna få en fullutrustad 3.0a med hardtop för run 320-350k lagom till nästa säsong och en bil som rullat under 1000 mil... Boxster S prestanda i en snyggare förpackning och modernare bil till mindre pengar! Javol!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Drygt 20% i värdetapp på några få månader får väl räknas som normalt, eller hur?

Dessutom kan man väl förvänta sig att z4 sjunker snabbare än normal-bmw:n eftersom kundkretsen är mindre.

Nya modeller verkar vara extremt mycket mer prisvärda i DE än hemma. Beggade E65or ligger fortfarande 100-150 kilobopp högre i Sverige än där. Obergripligt, tycker jag.

Och de första använda E60-bilarna har börjat dyka upp på bmw.de :-)

My Bimmer is my mistress
Leta bland Z4:or på Mobile. Helt klart kommer det ut massor av "Jahreswagen", många av bilarna verkar vara sådana. Normalt sett ett "drömköp" att slå till på en sådan. Den anställde vet från början att han bara skall ha bilen i ett halvt år och sedan sälja. Minsta lilla repa eller skada innebär stora problem vid försäljningen. Tror att "jahreswagen" har en klart negativ påverkan på andrahandsvärdet. Nu kan man givetvis invända att ägarna till "jahreswagen" inte alls är rädda om bilen- den skall ju ändå säljas inom 6 månader, men en BMW tål ju att köras hårt- eller hur..

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dekewi: Har du någon personlig erfarenhet av dessa Jahreswagen? Jag har själv sett lite på dom som tjänstebilar har i Sverige. Fast det är klart plockar man ut dessa i syfte att sälja med vinst så kanske man ska sköta om dom?

Tretretti: Japps helt klart är det så, och generellt också desto dyrar modell ju mer vinner man på att hämta hem bilen i tyskland.

Dock förlorar man vagnskada och 3 års fri service om man köper en importerad bil vilke man får slå på i kalkylen. När det gäller försäkring kan det kosta ganska mycket.
acey: har flera bekant som köpt jahreswagen från MB och Audi. De har varit supernöjda. En bekant som köpte en SLK sa att han aldrig mer skulle köpa en ny bil när jahreswagen finns. Normalt sett brukar man ha bilen i ett år, men har noteerat att man antalgligen ändrat lite så nu finns många "halbjahreswagen" till salu. Sex månader gamla bilar i nyskick. Man måste dock tänka på att bilen måste rullat minst 6000 km vid köpet annnars skall Skattekontoret ha 25 % i moms..
Skulle gärna själv köpa en jahreswagen- men börsen får nog stiga lite till om det skall bli en verklighet..

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dekewi: haha den kan bli aktuellt att skruva mätaren då, framåt! ;)

Låter bra, för det är som du säger, grymt många jahreswagen till salu just nu.
ad
2
ad
Z4 3.0i -03
Hej acey åtminstone en Z4 3.0i med smg låda har letat sig till sverige.Jag fick den levererad för ca 1 månad sedan.Om du beställer en Z4 med smg låda så kommer du inte att bli besviken.
Obs bilen är INTE till salu.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
ad: Grattis till en kanonbil. Hur pass nöjd är du med SMG? Har du kört SMG II och kan ge en reflektion över skillnaden? Hoppas BMW GROUP kan hitta en för provkörning snart då.

Ps. Jag trodde allt var till salu för rätt pris ;)
ad:

Ja det är flera som vill veta hur SMGen är i Z4 gentemot den som sitter i M3(e46)

Ps. Grattis till en bil med MKT bra väghållning eller hur Asken:))
ad
2
ad
Z4 3.0i -03
acey,starre:
Tyvärr har jag inte kört en M3 med SMG II växellåda så jag kan inte jämföra.
Här kommer några intryck av Z4 SMG.
När man kör med sportknappen intryck(startar alltid i normalläge när bilen startas)så växlar SMGen snabbt även om man växlar på låga vartal.Men ju längre man drar på växlarna så växlar det ännu fortare.I normalläge växlar SMGen långsamt vid låga vartal
och endast lite fortare vid högre varvtal så detta läge passar bara om man kör i stan.Jag har kört i ca 350 mil och jag kör nästan till 100% med sportläget även i stan.Och jag växlar nästan bara med paddlarna på ratten.
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Har kollat lite och den billigaste 3.0 jag hittar i sverige ( dock med 17" fälgar och inte så full utrustad går på 430 000. troligt pris någonstans 450-460K med gängse 8% rabatt på nybilspriset
inget ovanligt prisfall på en ny bil tycker jag,

för en mer utrustad modell begagnad naturligtvis får du nog hosta upp runt 450K

He makes the sign of a Z

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
ad: Tack för dina intryck, ungefär det som de flesta andra har sagt. Lite synd att sportknappen även påverkar styrning gasrespons. Vore bättre om man kunde ställa in "sportläge" enbart för växlingarna i SMG (så som med SMG II).

Ska bli intressant med en provkörning.
Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
Länk

679 000 för en z4 demobil i norge ??

He makes the sign of a Z

Visa användare
132
Krokodil
BMW Z4 3.0
danne Z du hamnar på över 400 000 för en "tysk" 3,0 när du lägger till moms och tull

/K

He makes the sign of a Z

Krokodil,

kan du beskriva vilka tullavgifter som finns när man köper en bil från tyskland? Jag känner inte till några.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.