|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt topplock på en 320 86 där kamremmen hade gått av. köpte en begagnad topp som planades och gicks igenom av en motorfirma. toppen är nu bytt och ny kamrem på plats, men motorn vill inte gå som den skall. Orkar precis starta och går på ungefär tomgångsvarv reagerar ytterst lite på gas alltså stiger kanske 500varv efter ca 5 sekunder med gasen i botten. trodde först att kamremmen kommit fel men har kollat och den verkar sitta rätt. vad är fel? | |
Andie_83 |
Hejsan. Jag kan till 98% säkerhet garantera dig att det har ställt tändlägena pyttelite fel, och det räcker. Jag ställde mitt tändläga typ 5-6mm för tidigt, och det räckte för att få exakt samma symptom som du har nu. Det känns som att motorn jobbar mot sig själv, och går inte som en bimer. Så kolla upp det, så ska du nog se att den går bättre direkt. MVH //Andy |
|
Förmodligen en eller två kugg fel på fördelarremskivan,kolla om det går att lossa fördelaren och ställ tändningen. Kan dock vara enklare att lossa remmen och ställa rätt den vägen då fördelarna brukar sitta fast och risken finns att man spräcker huset när man försöker att knacka loss den. Henrik |
|
ormen |
en krökt ventil kan visa samma symptom, men nu var toppen genongången så... "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
Verkar vara som he rik säger... När du satte på kamremmen så har du 3 "kugghjul" som den går över. Kammen, motorn och oljepump? (Det lilla "kugghjulet"). Den går även till fördelaren. Jag drog loss fördelaren och vred den några kuggar och testade mig fram tills den gick någorlunda, sen när den gör det får man finjustera med strobolampa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.