|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 318 E30 som jag nu skall bygga om till en 325iX. Har båda bilarna redan och såvida alla behövliga delar... Har tänkt byta: fram- och bakaxel, motor, växellåda, kabelhärvan och hjulhusen fram. Nu är frågan: är det något speciellt jag borde komma ihåg då jag gör detta? Har försökt undersöka bilarna så noggrannt som möjligt men ser inga omöjligheter i bygget... Är det någon som har erfarenhet av detta eller övriga synpunkter?!? Bör kanske tillägga att orsaken till detta bygge är den idiotiska fordonslagen vi har här i Finland (iX'n är importbil och direktregistrering skulle medföra bilskatter på drygt 100.000 FIM, det vägrar jag och betala...) Mvh, kano | |
|
hej kardantunnel är bredare på ix ,lättast att skarva bilen över golvet och bytta ut hela frampartiet |
|
|
Med hjulhus fram antar jag att du menar kompletta innerskärmar inklusive fjäderbenstornen. De skiljer nämligen på iX:en mot övriga E30. ABS programmet är speciellt för iX:en också, kan vara kul att veta. Det är ingen omöjlig ombyggnad, men MYCKET jobb... När du lägger ner så mycket jobb tycker jag att du ska stoppa i en modernare motor när du ändå håller på. M50B25, M52B28 eller varför inte en S50? Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Är det inte lättare att lite snyggt plocka över skyltar och alla nummer från din 318 till IXen???? ///Fredrik |
|
|
hej igen. tackar för dessa svar, var väl medveten om att det blir en hel del jobb men nån utmaning måst man ju ha... :) antar nog att bilen blir "orginal" iX till en början, vissa modifikationer sku man ju nog vilja göra på motorn men eftersom jag har alla delar så blir det att använda dessa först. spiidfriik: vad menar du med att ABS programmet är speciellt, kan du förklara dej? tänkte nu plocka över komplett bromssystem, eller finns det en lättare lösning? att plocka över skyltar och nummer från 325'an tänkte jag oxxå på men gav upp tanken ganska snabbt. nåt annat jag behöver tänka på... nån? kano |
|
|
Mja, ABS:en har väl en egen liten databox på vänster sida om förarens fötter om jag inte tar helt fel. iX:en har en annan box än rwd 325 med "vinteranpassad" ABS funktion. Kommer inte exakt ihåg vad det innebar rent konkret, men jag tror att den tex tillåter lite mer låsning av hjulen. Sen sitter det visst en kvicksilverkontakt nånstans som stänger av ABS:en vid stark lutning eller hur det var... Måste nog läsa på igen känns det som. :-) Din 318 har väl knappast ABS väl? Har den det räcker det nog med att byta ABS boxen (lutningsfunktionen vete fan vart den sitter, dock). Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Näe, nån ABS har 318 inte; därför just tänkte jag plocka över hela systemet (lutningsfunktionen hade jag inte ens hört om, tack för det). Sen undrar jag med kardantunnel, är den så mycket bredare att man måste byta den? Inredningen (mattan) passar ju iallafall rakt av... Å så kan jag ju slutligen konstatera att rattgenomgången i torpedväggen är på olika plats. D om d, kano |
|
KeyZer |
Vet inte hur det är i Finland men jag vet av egen erfarenhet att SBP INTE gillar att man plockar i en 6a i en 318. Samma sak som att plocka dit en v12 i deras ögon. Skulle rekomendera att ta en 320 istället. I och för sig tvivlar jag på att de skulle uppskatta drivlinan heller... Inte kul att lägga ner så mycket arbete och sedan skyffla papper i all evighet. |
|
Bestämmelserna som gäller i Finland är att man får byta under 50% av den "ursprungliga" bilen (varje del motsvarar en bestämd procent). Om jag inte minns helt fel är motorn 12%, väellåda 7% osv. När man sedan ökar motoreffekten betyder oxxå att man måste skaffa ett intyg från Bmw att man har "tillräkliga" bromsar, vilket i mitt fall löses genom att jag plockar över hela bromssystemet från den importerade 325iX'n; mao "orginal-bromsar"... Mvh, kano |
|
|
Jo, Hela bromsservo-bryggan skiljer ju oxå. men det har du givetvis redan sett. BMW Sverige skriver inte ut några som helst intyg what so ever... Är det bättre i Finland?? Jag rekommenderar att du joinar iX klubben (iX Registry, USA)! Finns hur mycket know-how som helst om iX specifika grejer. Länk Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
kardantunnel är betydligt bredare på ix pga av fördelningslåda ska rymmas bakom v-låda och drivaxel fram ska rymmas också |
|
|
Jag väcker liv i denna gamla tråden eftersom jag har en bil som har ett 318i chassinummer och tyvärr är registerade som en 318, men är en 325iX. Tydligen har någon genomförts kanos projekt. Jag har börjat inse vilket vansinnigt projekt det är och jag börjar undra om inte någon har på något vis flyttatat identiteten från en 318 över till min 325a. Det verkar inte helt enkelt att ändra chassinummret som sitter under vindrutan! Allt som jag har lyckat ta reda på om 325iX stämmer med min bil. Finns det något hemligt ställe där chassinummret kan vara kvar? Jag börjar bli en aning desperat eftersom besiktning närmar sig... Man kan ju undra om det går att övertyga myndigheterna att bilen har bytt identitet och faktiskt få den inregistrerad som en 325iX? |
|
|
kano: du ska tänka på procenten också... du får ha 35% bytta delar, sen efter det måste bilen på stambilsbesiktning. alltså bilen ska va i 318 orginalskick.. har m20b23 i min 318i -88 och jag har 32.5%. d.v.s. bakaxelsystem, motor,startmotor,växellåda.... varifrån i FIN e du? BmwBasti |
|
|
För det första kan jag meddela att "kano" ANTAGLIGEN inte finns mera här på forumet... annat som kräver hans uppmärksamhet tog över i hans liv kan jag väl tillägga ;-) Projektet att bygga en iX av en vanlig e30 strandade iallafall på tidsbrist, så något desto mer av det blev det inte. Lite info kan jag dock försöka stå till tjänst med... boxterpontus: Att byta endast chassinumret som finns instämplat är inte sååå svårt, men hur det sen hjälper dej förstår jag inte. Om du inte byter det till ett nummer som motsvarar en 325iX förståss. Pappren, plåtarna och plåten med chassienumret från en krockad iX skulle väl vara det ideala... Lagligt? Absolut inte... Chassienumret finns endast instämplat under vindrutan, vissa e30'or verkar dock oxxå ha en bricka (ca 7*5cm) fäst bakom instrumentbrädan på höger sida, under vindrutan. Om alla har det vet jag inte. s_maid: Stambilsbesiktning skulle ha utförts på hans 318, åtminstone var det i tankarna, å sedan köra lagligt med ungefär 45% bytta delar (fram- och bakaxel, motor, låda, lite övrigt... 10%+10%+12%+7%+?%)... Tyvärr blev ju denna besiktning svindyr efter att skatte-systemet ändrades ifjol. Själv rör jag mej i Åbo-trakten kan ju tilläggas... ;-) \\ kajje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.