AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.684

Jämfört E60 med E-klass ... tyvärr ...

Sida 2 av 2
dunstan
Nya E klass valde jag bort pgr av följande:

* Taxi (alldeles för många E klass taxi...)
* Ej samma körkänsla som i en 5 serie (nya och gamla)
* Ej lyckats med "komfort/sport" kombinationen.
* V6orna är lite taniga. Inte alls samma känsla som i BMWs R6or. (fast passar bra till automaten i en Taxi)
* Dyr utrustning och väldigt dyra om man skall ha en vettig motor!
* Inte rätt känsla efter en veckas körning. Får inte det där habegäret som borde dyka upp!

Testade innan jag köpte Alpinan. Så var inte förstörd av den innan! ;-)

Heuer
Jag kör 520i-01, mkt nöjd.
Funderar byta till 530iA, verkar bekvämt med automat.
Någon var tveksam till automatlådan, men den har fått högt betyg i alla tester jag kollat.
Har läst alla inlägg med intresse.
Det finns många fina bilar, Mercedes, Audi m.fl.
Men kvalitén grabbar, kvalitén...
Jag vill ha en bil som inte krånglar.
För 20 år sedan byggde kanske Mercedes bättre bilar än BMW, men vi skriver 2003.
BMW har överlägsen kvalitét, pålitliga bilar.
Därför blir det BMW igen.
Tycker utseendet är O.K.
iDrive har fått negativ press.
Men den behöver jag knappast använda, om jag förstått rätt.
dunstan
Heuer: Porvkör 530d! Den går faktiskt bättre än 530i! 500nm i vrid är inte helt fel att ha! Jag tyckte att 530i med automat känndes lite seg. Det klassiska segheten i kickdown etc... Men det är det ju i den nuvarande lådan också. Undrar hur SMG lådan i E60 känns? Själv tycker jag nog att manuell och 530d verkar det roligaste alternativet förutom 545i då... Dessutom ekonomiskt! 540d är säkert trevligare med automaten. iDrive i E60 är enkel. Klarar man inte den klara man inte att ringa med en mobil heller... ;-)
Nilssen
Det där med att Bmw har högre kvalitet,hmm,nope,tror inte det. Det där kan man tvista om i evigheter men av egna erfarenheter kan jag säga att jag har haft utgifter på cirka 70 tusen på ett år för en e39-528i-97 som blev mätarkollad och M-testad innan köp-mätars innan köp 8900mil,nu: 12789mil. Visst finns det Mb-ägare som kanske har haft samma utgifter eller tom mer,men,nu har min 7-a också börjat klydda och det rejääääält,så det där med kvalle-hmm,vart tog den vägen,eller,försvinner kvallen efter garantin och beg-köparen får ta smällen i nacken???Verkar så.Beg köparen som inte har riktigt med flis att köpa en ny sprillans Bmw men ändå vill köra en bra bil,får ta smällen efter 1:ste ägaren?Är det då bättre att belåna sig och köpa en helt ny,förlora enormt mycket pengar som du sedan måste sälja efter garantin,eller,skall man undvika Bmw???. Nä du,tror att kvallen på Bmw har blivit sämre och sämre med tiden. Tycker att e-34:an bara rullar på,har ett par vänner som kör e-34:or / 525i-94/540i-95/535i-91 och enligt dom är det bara standard service på bilarna -dvs;olja,filter tändstift osv,medan jag,med min"flotta e38 och e39" bara pungar ut pengar hela tiden på en massa irriterande saker heeela tiden.
E ruskigt trött på det nu och har bestämt mig:
Antingen blir det en fin-fin e-34 som enligt mig fortfarande har en snygg kaross eller så blir det en Mercedes cdi av något slag,10 000-tals chaffisar kan inte ha fel!!!?

Har varit och provkört e60:an och tyckte att den var helt ok,men inget mer! Lämnade bilen helt kall,tänkte bara på alla barnsjuksdomar som kommer att följa modellen-och alla "sorry schmucks-som mig själv,som inte har råd att köpa en sprillans ny Bmw" som kommer att köpa den om ett par år,när dom återigen får ta smällarna i nacken,nääää du,don´t think so,har blivit ett par erfarenheter rikare(fattigare) på köpet,men visst,älskar Bmw,tycker att dom är skönast och är den bästa bilen för mig körmässigt sätt osv... Men nu är det så att mitt förstånd har börjat att säga ifrån och det har nu blivit dags att se åt andra bilmärken än Bmw,visst,kommer att sälja mina bilar med sorg i hjärtat,men,man kan ha ganska roligt i en,varför inte :Skoda Octavia Rs/ Rs-Kombi,Mb E240/e320,eller varför inte en e420/e430-förra modellen,finns ju VW Passat 2.8 Syncro / Volvo s70R mm.Läste Ams där reportern jämförde frugans Audi mot hans egna Skoda,Audin tillbringade myyyycket tid på verkstaden och Skodan bara rullade på. Visst,man offrar en massa,komfort,status mm,men,man kan ha lika skoj i en Octavia Rs som i en 330i tex! Rätta mig om jag har fel,syftar på Bilsport Superstage! Man får ändå en 4-d bil som är hyfsat tyst,hyfsat snål,stort bagageutrymme,grymt rolig att köra,hyfsat snål,superb "byggkvalitet" och,helt enkelt,man får en hyfsad bil som är värd varenda krona! En bil som inte tillbringar större delen av året på verkstaden helt enkelt. Detta här kan man ju också tvista om i evigheter,men fakta är fakta för mig,vill inte offra mer pengar på mina bilar,utan,vill ha en bil som jag kan köra länge och ha lite skoj på köpet-för det älskar jag-aktiv bilkörning. Vet säkerligen att många kommer att kritisera detta inlägget och Ni är välkomna.

mvs nilssen
Vill man ha tillförlitliga bilar finns det vara en tillverkare som kan det: Toyota (speciellt Lexus). De bygger världens krångelfriaste bilar, alla kategorier. Om någon inte tror mig, kolla alla undersökningar så får ni se.

Lexus och Toyota ska man ha om man vill minimera risken att stå med en bil som inte startar på morgonen.

Nya bilar från BMW och MB tror jag är ganska likvärdiga. Audi bygger bilar som ser ut och känns som kvalitetsbilar, men har inte bättre tillförlitlighet än sina systermärken Skoda/VW.

Men även Mazda och Honda är bra på pålitlighet. Deras bilar är dock inte så sexiga, med några få undantag (S2000, MX-5).
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
dali: Du glömde Mazda6! ;) (Kan den bli "sexigare"?)

roadZter
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Mitsubishi GT3000 kanske inte är helt fel heller. Ganska mycket saker som kan strula dock, finns ju elektronik till absolut allt.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nilssen,

jag tycker du har helt rätt, bortsett från att mitt intryck av E60 är helt annorlunda mot ditt. Världen är full av bra, rejäla bilar med utrymmen, väghållning, prestanda och annat som är mer än tillräckliga. Skoda är väl ett lysande exempel på en tillverkare som verkligen lyckats förvandla sig från skämtobjekt till ett sriöst alternativ.

Men allt detta ratar jag så länge plånboken och omständigheterna tillåter till förmån för BMW, eller varför inte en P 911. Inte för att de andra bilarna inte duger utan för att jag varje dag upplever en enorm tillfredsställelse över att få använda min bil som ingen av alternativen kan ge just mig. Och det är en mycket individuell upplevelse.

Landrover har en annons ute nu där det står ungefär att det är värre att inse att man betalt för lite än att betala mycket för en bil. Det ligger en del i det, oavsett om jag har köpt en bil för 25 000 eller 50 0000 kr.

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.