AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.685

Jämfört E60 med E-klass ... tyvärr ...

Sida 1 av 2
Har en 330i som jag funderat på att byta till en större och bekvämare bil. I förrgår provade jag en E60 (530iA med 18-tumsfälgar) och blev inte så värst imponerad. Trevlig bil, men komforten var inte särskilt mycket bättre än i min E46 (som har sportpaket). Den exteriöra designen tycker jag är tveksam, jag har varit ganska postitivt inställd men nu börjar jag svänga över mot att den inte kommer att växa ... snarare bara bli fulare med tiden. Fronten sluttar för mycket, ser nästan ut som en anknäbb om man ser den ur fel vinkel. Baken är ... tja ... speciell. Det raka nedre vecket på bakre kofångaren är direkt fult ...

Jag misstänker att BMW kommer att komma med ett facelift ganska snart (inom 2-3 år), som de redan tvingas göra med 7-serien.

Inredningen är ingen hit heller, iDrive är inte det enklaste man har varit med om. Då hör det till saken att jag jobbat med datorer i närmare 10 år, om inte jag tycker att iDrive är lätt att hantera, hur är det då för en vanlig "svensson"? Att försöka ändra något under körning är förenat med livsfara. Designen på övriga inredningen är knappast en förbättring jämfört med tidigare generationen. Materialen kändes snarare något sämre.

Jag provkörde idag en Mercedes E220 CDI Touring (enda E-klassen de hade som demo, alla andra sålda). Komforten var snäppet bättre än E60. Inredningen MYCKET snyggare ... det var en helt annan klass. Yttre designen är (i mitt tycke) också mycket mer lyckad än E60's stämjärnshugg. Mycket trevlig att köra, inte alls så tråkig som jag fått för mig att MB "ska" vara. E-klass är minst lika underhållande att köra som E60.

Prismässigt ligger en E60 525i ungefär på samma nivå som en Mercedes E200 Kompressor. Med utrustning hamnar båda runt 410-425.000. Ingen av dem matchar prestandan i min 330i, men jag är som sagt mer ute efter komfort än sport.

I min jämförelse, med mina preferenser, så vinner Mercedes ganska enkelt. Jag kan inte komma på en enda sak som E60 är bättre på ... tyvärr. Då hör det till saken att jag har ägt tre BMW och ingen Mercedes tidigare.

Att jag dessutom skulle få bättre i inbyte mot en Mercedes än mot en BMW (!) gör att jag nu känner mig väldigt tveksam till en E60. Vad händer med andrahandsvärdet om det finns fler som tycker som jag? Risk för sjunkbomber på marknaden?

Anyway, det var mina tankar om nya E60.
dunstan
dali: Att byta en 330 mot en Mercedes kommer verkligen kännas konstigt! Inte ens 320 är lika snabb som 330! Och i en tung bil som E klass så blir den slö! Du måste nästan upp på 500 för att få en något så när "rolig" bil. En provkörning är en sak... Att äga bilen permanent något helt annat...

Ett tips: Bli taxi chaufför så får du kör e klass utan att behöva köpa en! ;-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Inget att tveka på? Köp dig en mercedes. Dock ska du veta att E60 slagit alla konkurenter i diverse tester, men det spelar ingen roll när det kommer till kritan och ska köpa bil. Finns väl ingen mening med att fundera mer om du känner som du gör.

Åk till Mercedes handlaren.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
dali: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter gällande nya 5-serien, intressant med tanke på att du nog är den förste som inte prisar komforten i bilen. Att E60 skulle ha sämre komfort än din 330 låter märkligt tycker jag, men jag har aldrig kört E60 så jag skall inte säga emot. I övrigt kan jag bara hålla med acey, köp en Mercedes om du tycker den passar dig och din körstil bättre. Det viktigaste är ju att du är nöjd med bilen du skall köra, inte journalisterna som recenserar och testar.

roadZter
dunstan
Dannezeta: Jag provade en 530 (e60) som var helt ren från all ny teknik som aktiv styrning etc... Och den var en mycket trevlig bil! Men inte kändes den som enormt mycket bättre än 530 (e39) tyckte jag. Inte komfort mässigt under de 15 minuter jag körde bilen. Med all aktiv fjädring och allt annat så blir den nog grym. Det var min spontant känsla av den bilen... (automatlådan var lite seg tyckte jag)

Men köper man en E60 lär ju aktiv styrning vara ett självklart val. liksom "HUD". Så coolt! ;-)

Så min spontana känsla är att E60 är en kanon bil och visst är den bättre en E39. Men det är ingen revolution i en "ren" 530 tycker jag! (både E39 och E60 är bättre än E klass enligt mig. hatar taxi känslan!!! Och den är "för" komfortabel. Sport existerar liksom inte...)

dunstan: E500 är lite väl dyr ... skulle hellre köpa en M5:a om jag hade de pengarna. Jag provkörde en 530iA i ca 45 minuter, det var inte bara en tur runt kvarteret. Att Mercedes är vanlig som taxi håller jag med om, men en E-klass Avantgarde ser inte ut som en taxi i mina ögon ... ;-)

acey: Inte omöjligt att det blir en Mercedes, om jag ens byter bil. Har nog insett att det är svårt att byta bort en 330i. Det finns inte så mycket som är bättre, till rimligt pris.

DanneZeta: Jag sa inte att E60 har sämre komfort, bara att den inte var så mycket bättre än min E46 som jag hade trott/hoppats. Den hade dock 18" hjul, vilket kan ha påverkat intrycket. Jag tror att journalisterna kommer att bli mindre entusiastiska ju längre tiden går, se bara på 7-serien. I början var de flesta positiva, idag sågar många designen och framför allt iDrive ... Försäljningen av 7-serien har sjunit med 80% jämfört med förra året.

Jag kanske är konservativ, men efter att ha sett nya 7-serien, nya 5-serien och nu nya 6-serien så har jag skrivit på uppropet att stoppa Chris Bangle. Finns här:
Länk

Andra tycker annorlunda, smaken är delad.
dunstan
dali: Jag håller med dig om att Chris Bangle gått lite för långt med de senaste modellerna. Från "en korv i olika stoppningar" till "konstiga korvar" ;-) E65 och Z4 är lite tveksamma skapelser. E60 tycker jag ser bra ut men visst står den ut lite i designen. En detalj som är en miss är grillen. Den borde alltid varit i krom som i 545! Ser lite trött ut i svart! Men 5 serien får tummen upp av mig! Skall bli kul att se 6 serien och X3. Om de är tveksamma så lär Bangle få sparken... ;-)

Jag tror också lovordskören kommer mattas efter ett tag när det gäller E60. tycker kritikerna verkat lite slentrianmässiga i sina hyllningar vid presentationen av E60. Annat var det när E39 presenterades.

Att komforten inte var riktigt hög i den E60 du provkörde, dali, kan nog tillskrivas artontumshjulen.

Mercedes är ett bra val. Aldrig har det varit så lätt för BMW-ägare att byta till Mercedes som nu. När mercedeshandlarna dessutom ger bättre pris än BMWhandlarna så gör det valet ännu enklare. Jag var hos mercedesåterförsäljaren i Linköping för några dagar sedan. Där stod tre stycken E39:or till salu...

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
dali: Hur stora hjul har du på din 330?

roadZter
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dali: Var har du fått siffrorna om att försäljningen sjunkit med 80%? Låter intressant. Anledningen till att 7-an hyllades när den kom (i allt förutom iDrive och kanske designen) var att den då var ny. Sedan dess har både Audi och Mercedes lanserat nya modeller. Mer än så krävs det inte. E-Klass var hyllad i tidningarna men kolla nu när e60 kom.

Visst är det lätt att byta till Mercedes, dock tror jag att många kommer vara missnöjda med körkänslan som gör bytet. Även om den blivit bättre, så är det inte en BMW.

DanneZeta: Jag har sportpaketet, så det sitter M Dubbeleker 68, 17" på kärran; 225/45 fram och 245/40 bak.

acey: Det finns en tabell i senaste Auto Motor & Sport, på "Tops & Flops"-sidan. Om jag kommer ihåg rätt så hade 7-serien tappat runt 80% jämfört med förra året (när den var ny). Visst påverkar det att MB och Audi kommit med nya konkurrenter, men jag tror att designen på 7:an är lika betydande.

Körkänslan i E-klass är bättre än man kan tro, MB har gått framåt en hel del på den sidan. Har dock inte provkört en E-klass med sportchassi, fanns ingen inne för demo hos "min" handlare.

Man kan iofs diskutera om E60 är en BMW också, åtminstone
till det yttre ... Hur som helst, varken E60 eller E-klass kunde mäta sig med min E46:a med sportchassi, den styr in i kurvorna på ett helt annat sätt. Jag är dock ute efter lite bättre komfort; att köra fort i kurvorna har sin charm, men jag gör inte det så ofta nu för tiden.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dali: Nja tycker e60 är en BMW, betydligt snyggare än den mycket tama designen på e39. Det behövs ett M paket för att den ska komma till liv. Vilket kanske även e60 behöver för att få det där lilla extra. Personligen tycker jag den är väldigt dynamisk. Men det finns redan att par trådar om det där :o)

Har inte heller provkört nya E med sportchassi men den vanliga tycker jag är mer lik en opel omega än en BMW i uppträdande...
acey: Designen är förvisso avhandlad i andra trådar. Jag kan dock hålla med om att ett M-paket kan göra underverk, det är inte omöjligt att E60 blir riktigt läcker med ny frontspoiler och utbytt bakre kofångare. Men tills dess så är den inget för mig.

Opel Omega? Det är du nog rätt ensam om (saxat från AMS test där E240 jämfördes med bla a E39 530i):

"Nya E-klassen är snudd på fantastisk vid snabb landsvägskörning. Den är konstant närvarande och svarar rappt på förarens kommandon. E 240 är bestyckad med en 2,6-liters (!) V6 som ger i sammanhanget blygsamma 177 hästar, men vad den förlorar i toppeffekt tar bilen igen i köruppträdande.
Chassit är styvt, krängningen minimal och styrningen riktigt tungvevad och med bra känsla. Sammantaget kan sägas att detta troligen är bilen det går att köra fortast med om man har likvärdig motorbestyckning som i de övriga. Riktigt skoj när det går undan alltså, inte riktigt Mercedes-likt. "

"Sidoförflyttning genom snabba s-kombinationer sätter dämpning och styrning på svåra prov men även här erbjuder bilen en helt annan respons än den gamla modellen. Speciellt under hårda inbromsningar genom kurvor överraskar den och sätter till och med BMW 5-serie på plats. En bil som plötsligt börjar kännas lite klumpfotad i jämförelse. "

"Jag hade möjlighet att studera E-klass rörelser i detalj när jag låg bakom Mercan i vår Lexus under några hetsiga testmil. Lugn som en filbunke hanterade den både ojämnt underlag och skiftande väglag medan testets mer komfortinriktade bilar kämpade förtvivlat. Speciellt Saaben hade svårt att hålla jämna steg med nykomlingen från Mercedes.
Värt att notera är att den E 240 som vi lånade var utrustad med det konventionellt fjädrade chassit".

Låter inte som en Opel Omega i mina öron ... ;-)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
"De gustibus non est dispundandum" sa redan de gamla romarna. I smakfrågor kan man inte diskutera. Och det gäller fortfarande.

Själv är jag mycket imponerad av E60, även om 530 skulle behöva skrämmas upp lite effektmässigt.

Nya E-klassen är ett sjumilasteg framåt jämfört med föregångaren men känns och ser ut som en taxi - fortfarande. Den är gedigen och mycket bekväm (när har inte en MB varit det?) men fortfarande träig att köra - framför allt 3,2-literssexan som känns som ett gammalt tröskverk jämfört med BMW:s trelitersmotor. :-(

Har också 330 med sportchassi och 18-tummare och upplevde oceaner av skillnad i komfort mot nya 530:n. Till detta ska läggas komfortstolarna som är mycket sköna till skillnad från standardsätena i E46 som inte riktigt håller samma klass som bilen i övrigt när man kör långt.

"Aldrig har det varit så lätt för BMW-ägare att byta till Mercedes som nu" skriver Bjoerck. Visst, hit med en miljon så köper jag en SL 500 på rotfläsk. Men så länge det handlar om 5-serie kontra E-klass tycker jag att det har blivit ännu mer självklart att köra bayerskt. Men, det är ju som sagt en smakfråga.

My Bimmer is my mistress
Tretretti: Mercedes och BMW har sakta närmat varandra i komfort-sport-ekvationen. BMW är inte längre det självklara valet för de som önskar sport och Mercedes är inte själklart när endast komfort önskas. De båda kombatanterna har mötts halvvägs. Dessutom är numera prisskillnaden liten.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dali: Visst, kränger säkert mindre, allt är säkert bra. Men under mina drygt 4a mil i nya Merca E så tycket jag inte att den var roligare än en just Opel Omega att köra. Visst är styrningen tung i motrvägfart men är det = god känsla och feedback? Allt känns så bedövat i mercan (allt ifrån ljud, fartupplevelse men tyvärr också känsla). Som Tretretti säger så är det väldigt subjektivt.

Jag tycker inte att en stor motor och många hästkrafter är synonymt med sportighet som mercedes verkar tro. Visst har vägegenskaperna förbättrats med på Mercedes, men det är faktiskt möjligt för en bil att ha bra, säkra vägenskaper så man kan ta sig igenom en bana fort, men ändå vara tråkig. Lite den känslan får jag av nya E.

För många är nog BMW en livsstil, mer än Mercedes är för Mercedes ägarna. Därför tror jag faktiskt inte att så många som man vill tro faktiskt väljer rätt av mellan Mercedes och BMW. Även om dom är konkurenter i samma segment.
dali:

förstår dig, skulle jag välja mellan en E60 och nya Eklassen så skulle jag tagit Eklassen, har iförsig inte provkört E60n ännu men tycker att mercan e snyggare. Är själv inne på ett bil byte och det lär bli mercan. Säga vad man vill om E65ans teknik men Sklassen är snyggare innuti samt har mycket(!) finare kaross.
Om några år kanske det vänder, bmw börjar förhoppningsvis producera snygga sportiga bilar med stil igen medans Mb kanske vågar förmycket. Då blir det bmw igen.=)

Mvh/Soki

7 serie träff 26e Juli Länk

acey: Fram till E60 så funderade jag inte ens på en MB, men nu känns det mer aktuellt. Såg en bild på en ny lätt maskerad M5:a i Teknikens Värld, den såg betydligt bättre ut än standard E60. Ny frontspoiler och de har helt tagit bort nedre "läppen" på bakre kofångaren (halleluja!). Vad ska man tro att ett kommande M-paket kan kosta, runt 30.000?

MB E-klass är snygg redan i basutförande.

Kollade förresten upp försäljningsstatistiken igen, 7-serien har tappat 79% sedan förra året. Finns i senaste AMS, dock inte vid "Toppar och Floppar" utan senare vid nyprislistan.
Nya sjuserien är ett debakel för BMW. Punkt. Mercedes har däremot sålt stora mängder av S-klassen. Vet ej om det är ett skensamband men det är lätt att fatta misstankar kring att köparna i detta segment är mycket konservativa och inte uppskattar sjuseriens utseende.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är nog omöjligt att bevisa utan några konkreta siffror. Det säljs ganska många S-klass oavsett modell, betydligt fler än någon BMW 7-serie.

dali: Inget vidare, dock ska det vara en utav dom mest populära och lättsålda bilarna att importera enligt artikel i TV för någon vecka sedan. Och dom står inte kvar i hallarna länge som beg. Kanske är mer attraktivt att köpa dom ganska billigt som beg istället för ny.
dunstan
Jag vet inte hur mycket Mercedes Ni har kört men varken C eller E klass kan mäta sig med BMW när det gäller körkänsla och sportighet. Jag har kört ny E klass E320 med avantgard etc etc i en vecka. Var väldigt intresserad av den bilen. I början tyckte jag den var kanon då jag gillade komforten. Men den vart tråkig i längden då den inte har den där känslan man har i motsvarande BMW. Och 320 känns lite för slö tycker jag. Man måste nog titta åt E500 hållet men då blir den löjligt dyr i förhållande till motsvarande BMW!!! Samma sak med C klass <> E46 (fast ännu mer!).

Skall man köpa "stjärna" så måste man hosta upp pengarna för en SL. Den är mycket snygg!!! Men även den är "komfort" inriktad! Inget man bränner på bana med. Snarare autoban glidare! En SL65 AMG vore inte helt fel. (priset är dock mycket fel!!!)

jag skall inte klaga för mycket på komfort då jag kör Alpina, Men jag tycker att det är stor skillnad på Alpina och Mercedes "komfort". Alpina har lyckats med det Mercedes vill. Att kombinera sport och komfort i en kombination som tilltalar de flesta väldigt bra. (förutom de som vill ha en banracer. Då är det en M bil eller Porsche som gäller)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.