|
|
|
|---|---|
von_lowenadler |
Hej hej. Jag är sugen på en beg. Z3 att ha året runt (av ekonomiska skäl). Har förstått att hardtop är mer eller mindre nödvändigt vintertid, men undrar hur det funkar egentligen (är totalt okunnig)? Lägger man den på den uppfällda sufletten? Hur blir det med bakrutan, Z3:ans plastruta är visst ingen höjdare? Har hardtoppen en extra ruta med värme? Tacksam för svar! Hälsningar. |
|
Som jag förstått det så ska sufletten vara nerfälld. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
Ja, sufletten skall vara nerfälld och bilen i fråga måste vara "hardtop-förberedd". Är den inte det så kostar det ca 4.000 kr på BMW att fixa till. Har man ingen hardtop kan man få loss en begagnad för ca 10-15.000 kr. Det stämmer att plastrutan på sufletten är kass, den är mer eller mondre "mjölkig" redan som ny. Får du frost på plastrutan och använder en isskrapa så är det bara att åka till BMW och köpa ny... Är inte helt säker men tror nog att en hardtop har värmeslingor. Vill du köpa en helt ny hardtop så säljer inte bara BMW dessa, Hamann har två som ser lite annorlunda ut. Se här: Länk roadZter |
|
von_lowenadler |
Tack så mycket för hjälpen! Tackar även eventuella kommande svar på förhand... |
|
det är inga större problem att köra på vintern utan hardtop, man får docl borsta bort snö från bakrutan och is får man leva.. finns sido backspeglar om man vill se ut tills värmen tagit bort ev is från bakrutan. funkar.. tar kanske 30 minuter med värme reglagen riktade mot bakrutan. Fast jag är övertygad om att hardtop är bättre.. "Löjliga brott kräver löjliga straff" |
|
|
defiant: Hur går det med värmen i kupén då? roadZter |
|
|
Tjena! Fungerar mycket bra att köra endast med cabben (utan hard top) på vintern. Kupén är så pass liten så den värms upp riktigt kvickt. Har även värme i stolarna och den fungerar riktigt bra. Finns det sedan antispinn på bilen så går den riktigt hyfsat på vinterväg. Påstår dock inte att Z3:an är en säker vinterbil, men den fungerar. Problemet är om du måste ha bilen "utan tak över huvudet". Vet inte riktigt hur cab-tyget/rutan reagerar på en halvmeter blötsnö. /Matte |
|
|
Danne, som maobse säger så är värmen nget problem och om man har stos värme är det som en vanlig bil... och är man litre frusen av sig får man väl ha långkalsonger... men jag upplever det inte som problem.... "Löjliga brott kräver löjliga straff" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.