AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
652

Ljudinstallation i E46

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har en 330i – 01 som jag är mycket nöjd med, förutom ljudanläggningen. Det njutbara ljudet i bilen kommer från motorn, inte högtalarna. Således har jag tänkt byta dessa, samt installera vettiga slutsteg. Problemet är att bilen har TV och navigator, vilket innebär att manöverpanelen för klimatanläggningen flyttats ned en nivå i mittkonsolen och gett plats åt en en större manöverenhet för färddator, navigator, stereo, TV samt bildskärm. I skuffen sitter CD-växlare, enhet för GPS-navigatorn med skivinkast, ett slutsteg, något som ser ut som en sedvanlig bilradio (fast utan frontpanel) och en låda som antagligen är en antennförstärkare. Allt är BMW originalprylar.
Heslt vill jag kunna behålla det mesta av detta, men plocka ut ljudsignalen så tidigt som möjligt och ansluta till slutsteg, delningsfilter m m.
Är det någon som försökt sig på detta, eller som har några tips?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg er ikke den rette til å gi deg et fullgodt svar. Vil bare si at navigasjon etc. ikke er noe du tar bort, det har du jo heller ikke tenkt til..

Du kan vel bytte högtalere (framsystem) og slenge i et bra slutsteg og komplettere med en baslåda? Så beholder du den hovedenheten som allerede er i bilen, på samme måte som mange andre med E46/E39 osv. beholder sin (lågnivå) CD Business.

Mange slutsteg har innebygget delefilter. Vanlig cd-spillere har som regel signaltypen högnivå. CD Business-hovedenheten har som nevnt lågnivå, derfor må man velge et slutsteg som takler denne signaltypen (bl.a DLS).

Högtalere som jeg tenker kolla ut er DLS UP-serien. Du har vel 5,25" fram.

Varmen dreper meg her nu, så jeg uttrykker meg muligens litt oppstykket.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är varmt där jag sitter också, pust. Jo jag vill ju behålla huvudenheten i mittkonsolen. Det hela fungerar ju väldigt bra, rent användarmässigt, synd bara att ljudkvaliteten inte är i samma klass. Högtalare har jag redan (Amega Q-Comp 50) som tidigare satt i min förra bil, vilka jag nu vill flytta över till den nuvarande. Den bästa lösningen vore just om det går att plocka ut en lågnivåsignal någonstans i systemet. frågan är bara var. Från CD-växlaren går antagligen en lågnivsignal till huvudeneheten, som sedan skickar den vidare till slutsteget (den burk jag tänker på kan knappast vara något annat, den har t o m en liten fläckt för kylningen). Någon stans där emellan måste det gå en lågninvåsignal, men vad för sort är svårare att veta och på vilka punkter i kontaktdonen som används för detta känner jag inte till.
Jag var till BMW i dag och frågade, men den mannen som kunde känna till detta var på semester.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Du tenker altså bare bytte ut slutsteg og ingenting annat? Har ikke greje på de høgtalerne du har.. Ihvertfall; det beste svaret jeg kan gi, er å ta en titt på hva andre har skrevet på forumet. Ser du er ny på forumet (velkommen). Det kan være lettere å finne svar i gamle tråder, ikke alle tar seg tid til å svare på samme fråga två gonger.

Søk på "E46 AND slutsteg" og lignende ord som kan ta deg fram til innlegg som omhandler just dette emnet: Länk

Signalkablene til slutsteget skal nok kobles til bak på hovedenheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.