|
|
|
|---|---|
|
Har som rubriken antyder ett rasslande ljud, vilket kommer från motorns övre del, närmare bestämt från den delen som är i aluminium, framför raden med tändspolar osv. Först tänkte jag att det var väl kamkedjan som lever om, men vid en närmare eftertanke så låter det inte likt en kedja för fem öre. Funderar därför på om det kan vara vanosen som har gett upp. Bilen går även lite ryckigt, men det tror jag härstammar från ett annat problem. Tomgången är dock exemplarisk. Det skumma är att ljudet hörs väldigt tydligt underifrån motorrummet, nästan bättre än ovanifrån. Dock hör man om man lyssnar närmare att det kommer från det område jag skrev. Andra fel som kanske lever om lite i sig, kan det möjligen vara lagrena i generatorn och AC-kompressorn? Vore kul med lite tips på eventuella fel man kan kika närmare på. Skall ha in bilen på verkstad nästa onsdag, så då kan det ju vara läge att snacka reparation om sådan är nödvändig.. // Björn | |
| På min bil rasslade vattenpumpen, lätt ungefär som du säger. Det visade sig att plasthjulen på vattenpumpen hade gått sönder och snurrade runt axel. | |
|
Hehe, been there, done that.. Bytte min vattenpump för några månader sedan, efter att den hade totalskurit i 90 knyck.. ena remmen låg kvar i motorrummet, medan den andra hittades några meter ner i diket efter vägen :) Tror jag har hittat felet själv.. Hade in bilen för oljebyte, även detta för några månader sedan, och jag misstänker att killen som bytte snikfyllde olja, eller glömde kompensera för filterbytet eller så. Fyllde på ca 0.5 liter ikväll, och mycket av ljudet försvann. Skall fylla på lite till imorgon, så får vi se vad som händer.. Frågan är ju bara exakt hur stor skada motorns oljekrävande delar har tagit under denna tid av torka.. // Björn |
|
|
Hmm, glöm det jag skrev ovan.. hade samma jävla rassel imorse med.. Dock inte lika mycket. kanske skall testa att hälla i lite mer olja ändå. Nåja, kommentarer tas tacksamt emot! // Björn |
|
|
Lyfter tråden.. Börjar gå mig på nerverna nu. Det där med oljan gjode nog ingen skillnad alls. Rasslade precis lika mycket nu som tidigare.. Bilen drar iaf ingen olja (vilken för övrigt har fin färg), och det är heller ingen olja i kylvattnet... ventilerna (ventillyftarna) tickar väl på som dom ska antar jag, men det är det där jävla rasslet. Tips, någon? Ingen som känner igen detta? // Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.