AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
965

Montering 4-punktsbälte E30?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Är det någon som har ett tips om hur man monterar 4-punktsbälte i en 325 E30?
De tips jag fått är stolsfästena fram och ur med baksätet (bara sittdynan?) för att sätta bakre fästpunkterna i bältesbultarna.
Men jag skulle väldigt gärna kunna ha kvar baksätet i bilen så man slipper skruva en massa om man behöver sätta folk i baksätet.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

skruva i bältet och sätt tillbaka dynan då... om orginal bältena kan komma upp där så måste väl 4punktsbältena kunna det?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

dynan rycker man i och ur på 1 minut också så det är inget svårt alls.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Så sant. Precis så sitter det i min. Lite meckigt att få tillbaka, men sätt dig och hoppa på dynan bak samtidigt som du trycker den inåt så går det.
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Det har sagts för... INGET FYRPUNKTSBÄLYE UTAN BUR!!

OM du rullar så är chansen att du skadar dig mycket större eftersom du inta har nånstans att ta vägen. Har hänt förr...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rickard har helt rätt!

Dessutom godkänner inte bilprovningen fyrpunktsbälte (om jag inte missminner mig)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
För vardagskörning så är det komfortrecaro och trepunktbälte som vanligt.
Vid ban/kon körning glasfibersparco och fyrpunktsbälte.
Har aldrig hört talas om att man skulle skada sig mer i en voltning om man hade 4-punktsbälte. Visst är det så att man inte kan ducka lika bra men...
Vad är källan till detta påstående?

---------------
---------------

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Läs och begrunda:

Länk

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Om man läser den tråden så får iallafall jag uppfattningen att men eg inte skall ha en race-stol överhuvudtaget i en bil utan bur.
Det är ju inte bältet i sig som gör att man inte åker i sidled utan stolen primärt och sekundärt bälte.
Sen så beror det ju även på förarens längd/ fri takhöjd.
Jag skulle nog fortfarande vilja se den rapport som den ej namngivne trafikforskaren bör ha skrivit i frågan.

---------------
---------------

Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Ligger mycket i det du säger att ha racestol i bil utan bur...

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jag har sagt det innan och säger det igen, med bur 6/4 p-sele utan bur vanligt bälte! Det som gör ett fler selat bälte sänmre utan bur är vid rullning, spec om taket blir hoptryckt. Kroppen sjunker inte undan, spec om man har 6 p-selen med nöt knäckarna monterat.
Men allt det känner ni säkert till sedan innan, eller hur!
Jag har bes med 6 p selen & dito stol i och det enda han fråga var om jag körde på bana, samt kollade om 3 p-bältet fanns kvar och funkade. Så utbytt stol och bättre bälte är ok. iaf så länge std bältet finns kvar.
Montera det i dom bakre bältes infäsningarna eller svetsa dit fäst plattor och montera dit bältes öglor. Dom främre fästena kan du montera i ordenarie bältes infästning eller stols infästning. Det som passar dig bäst. Bältes öglorna har samma gänga som std bältes infästning/stols infästning.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är tillåtet att ha fyrpunktsbälte i bilen förutsatt att det ordinarie trepunktbältet finns kvar och fungerar som det ska.
Om det sen är lämpligt är en annan sak...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Lo
12
Loggan909
E30 325 tic -87
Om du skruver bort bältena uppe vid hatthyllan så kan du fästa bältena där med ögelfästen....likadant på brevid stolen går en skena som är bultad i golvet som orginal bältet är påträtt på...bara att byta den bulten mot en ögla...kanske inte den bästa förklaringen men det var ungefär så jag gjorde,tog c:a15min att montera
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.