|
|
|
|---|---|
|
Tjena!! Om fläktkopplingen är kass då snurrar väl fläkten alltid? snor inte fläkten några HK från motorn då? Tack på förhand!! | |
| jo, det gör den, räkna med ca 5-7% effektförlust. Bytte precis sådan på Alpinan.....2750 kr för delen, kostar något mindre om du har en sexa eller fyra | |
328an |
Om inte fläkten alltid snurrar. När ska den då snurra??? Andra knep om hur men vet om fläktkopplingen är kass förutom att den blir varm vid köer och trafik??? |
| På BMW sa dom till mig .. att fläkten ALLTID snurrar .. men bara lite grann... sen när motorn blir 80-85 grader varm så utlöses en liten sak i fläktkoppligen som gör att fläkten snurrar mkt fortare! | |
|
Den snurrar väl av sig själv med hjälp av fartvinden ? =O Men fläktkopplingen ska väl bara vara av/på vad jag vet.. |
|
|
JohnnyB , så du menar alltså att när man har bilen på tomgång och öppnar motorhuven... så ska fläkten INTE snurra alls ? bara när man kör så vinden kan sätta fart på den? I andra inlägg så står det att den snurrar på tomgång.. men att man kan lätt stoppa fläkten med en tidning tillexempel OM fläktkopplingen är sönder. Hmm... skulle vara bra o veta hur det verkligen är! Tack på förhand! |
|
|
fläktkopplingen är en sk slirkoppling dvs den består av bimetall som reglerar fläktens hastighet beroende på temperatur. När en fläktkoppling pajjar blir den väldigt trög och stjäl kraft från motorn. Fråga mig inte "hur" den går sönder men mil och ålder gör sitt till antar jag. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.