|
|
|
|---|---|
|
När ska man byta vattenpump ? för jag vill undvika , att få problemet på vägen. När jag ska bilsemestra.. Bilen är en 528 Touring -97 rullat 18300 mil( ärliga mil ) MVH jossi | |
|
Kanske inte så enkelt att svara på, fungerar den så är allt okey. Det du bör vara uppmärksam på är tempmätaren om den börjar bete sig lite annorlunda. Så var det i mitt fall, tempen började spöka, betedde sig som den ville. Om jag avlutar med att säga, du blir inte ekonomisk utblottad om du, innan ngt händer byter pump och termostat. 230:- termo, 540:- pump + arbete exkl.moms, inga våldsamma utgifter ( tittade på min faktura ) Vänligen Tommy NoFear |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är den inte redan bytt då ???. Kolla om det finns glapp i den, är den ok ska det inte behöva vara nått att oroas sig för. de första pumparna från BMW-96 var skräp.Vet inte hur långt upp i årgångarna levererade dessa. Har din rullat 18.000 mil på samma pump är nog inte troligt??? En pump bör hålla ca 10.000 mil. min rasad efter 7400 mil, den var av skräpmodellen med plasthjul och mindre lagerhus som är original.Måste nog rostat ihop av allt stillastående, för den skar och lagerrullarna fick jag skrapa upp på plasten under motorn. ///MVH Hasso Länk |
|
Min vattenpump (10/98) var också skräp. Jag skulle nog byta den på en gång, det skulle jag göra om jag köpte den årgången idag iaf... Länk |
|
| Om du är osäker så byt den! Om det inte finns dokumenterat eller att du kan få det bekräftat att den är bytt inom 10000 mils intervallet så byt den! | |
|
Jag tänkte återkomma ,vad jag gjorde.. Jo jag skulle byta vattenpump, men den nya jag köpte (orginal) var av plast , och den jag hade i bilen var av metal. Så jag bytte aldrig,, jag litar mer på den med metal än plast . Gjorde jag rätt tycker ni ? För dom med plast håller visst inte lika länge , tror jag . Vad tror ni ? MVH jossi |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja jag tycker att du gjorde rätt. Lämna tillbaka den och få den nya varianten med metallhjul som ska finnas även hos BMW vad jag förstått. Frågan är om det var en gammal hyllvärmare som legat länge på hyllan som du fick hos BMW. BMW hade stängt när jag köpte ny pump så jag handlade på mekonomen i stället förmodligen samma tillverkare. Men i uppgraderat versionen med bredare lagerhus och metallhjul. se bilder.Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso Jag kände på pumpen (gamla) och den såg ut och vara bra, lagret, inget glapp eller så . Men den jag köpte som var i plast från BMW, var tillverkad 2003-01. Så jag hoppas att min gamla håller ett bra tag till . En fråga ?,,, Om vattenpumpen börjar krongla (gamla med metal) Vad kan hända en sådan då ???? Att det börjar läcka lite vatten från lagret eller packningen ????? MVH jossi |
|
Där ser man då kan man bara avråda för att köpa pump hos BMW. Men jag har precis fått för mig att en del köpt även där med metallhjul.???? Glapp och sedan droppande läckage och missljud är väl det normala diagnosen för när en vattenpump börjar ge upp. Min pump skar i lagret utan förvarning, men bilen hade brukats väldigt lite på ett par månader och jag misstänker att glykol passerad tätningen ut i lagret och sedan torkat och orsakat haveriet.Jag hade inte upptäckta vare sig glapp, läckage eller missljud innan. Den hade rullat 150 mil efter inspektion, då jag har som vana att känna på fläktens vingar, för att kontrollera ev början till haveri., då den dåliga kvaliten på originalpumparna är välkänt. ///MVH Hasso Länk |
|
Ett sent inlägg om vattenpumpar på E-39: mk1: skovelhjulet i vit plast som sprack mk2: skovelhjul i metall, men med klent lager mk3: skovelhjul i svart plast och med tidigare brister eliminerade! (kom för ca. 2 år sedan) Mvh, Steaman |
|
| Hej jag är spekulant på en 523 00 som gått 8300 mil behöver man byta vattenpumpen på den innan 10000 mil också, eller gäller det bara dom tidiga årsmodellerna? | |
|
Hej jag är spekulant på en 523 00 som gått 8300 mil behöver man byta vattenpumpen på den innan 10000 mil också, eller gäller det bara dom tidiga årsmodellerna? Mvh Johan |
|
|
Hej jag är spekulant på en 523 00 som gått 8300 mil behöver man byta vattenpumpen på den innan 10000 mil också, eller gäller det bara dom tidiga årsmodellerna? Mvh Johan |
|
stefannorr |
Johan.S> behöver o behöver de kan man aldrig veta säkert,kan ju hålla 1000 tals mil till,ja bör på min v-pump,termostat och termostathus i förebyggande syfte vid 8850 mil cirka,kostade 2084 kr på BMW Luleå. |
|
Byte min vattenpump idag med hjälp av en kompis! Mätaren står på 19200(ärliga) Den gammla var av plast hade rasat helt..Den nya va av metal o va en pirat pump!! gick på 590 kr(mekonomen) hoppas den håller lika bra som en orginal! som va jag förstår är av plast! Tog ca. 1.5 timme o byta pumpen o lufta sistemet! terostaten byte jag föra veckan! Så nu funkar den som en klocka igen! Vad kosta en orginal pump då??? Ps. Jag skulle vilja tacka Hasso för den nograna förklarningen av hur man gick till väga då man byter! Det hade tagit mkt längre tid annars! Tack o ha en skön o varm sommar me många trevliga mil me leende på läpparna! |
|
|
Jag kan nog med näst intill säkerhet säga att pumpen du stoppade i var en Orginal pump, var det inte en liten bit som var bortslipad efter serienummret? Det du har är Orginal utan BMW-märke :) /DopplyMannen |
|
|
Vet inte riktigt va du menar men den jag köpte va gjort i ESS(eller om de stod Made in Ecc) minns inte nu..På den gamla med plast va de en bmw loggo på! De va de inte på den nya tro jag! Den va billig iaf! |
|
|
Står det ESS så är vattenpumpen kompressormatad ;D /Lazze Länk |
|
|
Ha ha ha.... Nu va du rolig!!! Lika "rolig" som popupp- arna som kommer från din länk! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.