|
|
|
|---|---|
Broberg |
hur hör man att den går ojämt? för min tomgång står still på mätaren men lixom blödrar lite. har de me sportfiltret att göra eller nåt sånt? eller är de normalt? som sakt går jämt men är som lite blödrande ljud ibland? Gas Ras |
BMW 325IT |
samma problem här |
Broberg |
men kan man kalla det fel? ska de itne bara va så? menar vad e själva faran? Gas Ras |
|
har samma bekymmer jag med :( Har fan kollat det mesta: Ventilspel, lambda tempgivare, stift, olja, tjuvluft och fortfarande går den ojämt på tomgång |
|
|
jag har också samma problem. Tomgången "retas" med mig typ. Varvtalsvisaren står normalt mellan 0.6-0.7 under tomgång. Men så plötsligt dyker den ner under 0.5 strecket och hela bilen "darrar" i en sekund, sedan blir allt vanligt igen. Dessa nerdykningar återkommer med 20 sek mellanrum. Verkar som om motorn inte får luft. Nån som vet? "First listen then shift" |
|
|
Old> Om du har AC så brukar tomgången gå ner ett ögonblick när kompressorn slår till. På M20n brukar det räcka med att nolla motorstyrningen (om bilen i övrigt är frisk) genom att koppla bort batteriet över natten, koppla in det igen, starta bilen och låt den gå på tomgång tills den blir varm. /Johan -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Det är precis tvärt om. Då jag har AC:n på så har jag en jämn tomgång på cs 0.8. Det är när bilen hunnit bli varm som tomgången börjar krångla. "First listen then shift" |
|
| Jag tycker vi borde ta upp denna diskution igen, då jag själv fortfarande har samma problem och har kollat allt känns det som... Vad kan det bero på? Ingen som har hittat nått långsökt fel på sin 325:a? Tomgången ligger där den ska men börjar ibland "gunga" "misstända" etc.. men inget märks när man kör.. Jag har själv haft både en 320i och en 325 innan och har inte haft dessa problem med nån av dem... Vad kan det vara!!? Man blir ju grymt iriterad efter att ha felsökt bytt och haft sig under en längre tid utan resultat.. Det är ju trots allt en bmw 6:a vi snackar om och dessa ska ju gå jämnt som en dröm ju. Min gammla jobbar jetta från -88 med förgasare går jämnare på tomgång ju! | |
| Nån? kom igen nu....:) | |
|
Jag håller med, det verkar vara ett vanligt problem med tomgången på gamla insprutnings-bmw. Min egen är hopplös i köer, antingen 600 varv/min. eller 2000 varv/min. Jag har mätt igenom alla givare och dom var felfria men sedan kommit fram till att det är tomgångsmotorn som får någon konstig signal att öppna tvärt för mycket när man smyger ner gaspedalen någon milimeter. Ett tag körde jag med ett motstånd på 10 ohm före en av kablarna till tomgångsmotorn, det blev bättre men tomgången blev väl låg i stället. Nu kör jag med en strypbricka med 3mm hål i tomgångsmotor- slangen, så nu går det att stå ut i köer. Nu har jag börjat lessna på datastyrd tomgång så hittar jag ej något fel i vår när det blivit varmare att mecka åker tomgångsmotorn ut och jag sätter in ett mekaniskt manuellt chokspjäll i stället. Jag skall skriva här om jag hittar felet. Nisse |
|
|
Efter att jag bytt topplocksbultarna så har jag fått samma problem som BMWseven beskriver. Ibland går bilen som den skall på tomgång & ibland så går den ojämt/bludrar eller går ojämt så att bilen kommer i gungning fram & tillbaka. Det enda jag rört är att jag har rensat ut skit ur uttaget på ventilkåpan & att vi hade loss tändkabeln från tändspolen. Det verkar som att det är fler som har detta problem så frågan är vart jag skall börja felsöka. Högst irriterande. |
|
|
Jag har även samma på min kärra. Den "hickar" till när den går på tomgång. Om man lyssnar vid avgasröret så hör man att den bluddrar till. Bilen skakar till lite. Kommer med ca 10-15 sek mellandrum. Sker endast när bilen är varm. Nollade datorn förra helgen, samma efter åt också, så tror inte det är den. Hade varit skönt om man hittade orsaken till detta, tycker det är lite små jobbigt. |
|
|
Flera personer här har bilar med "hicka". Det känner jag igen från en tidigare BMW men lade inte ner någon energi i det då jag knappt märkte det. Mitt problem nu är att bilen inte alls går bra på tomgång periodvis. Ibland får den för sig att gå bra på tomgång, men mer o mer sällan. |
|
|
Långsökt svar skulle kunna vara spjällkontakten som sitter under gasspjället. Denna kontakt ger kontakt mellan ett ytterstift och centerstift "på tomgång" och mellan det andra ytterstiftet samt centerstift "vid fullgas". Om inte denna kontakt är rätt justerad (ja hela kontakten sitter med två små skruvar och är något justerbar för att ge kontakt vid båda ändlägena) eller är kass så kan tomgången bli helt koko. Detta beror på avgasreningen vid tomgång samt vid fullgas (ingen hänsyn till lambda vid fullgas-acceleration). Dessutom så har jag för mig att tändningen sänks något för att få en "lugnare/jämnare" tomgång. Fick en helt sjukt gungande tomgång på en gammal V***O 460 då denna kontakt glappade in mot kablaget. Nästa sak man kan laborera med men som jag överlåter till var och en att bedöma vara lämpligt är att justera insex-skruven som sitter i bakkanten på LMM (tror den finns kvar även på nyare LMM och inte bara på de gamla L-jet systemen?). Denna påverkar CO-halten högst märkbart på tomgång då Motronicen normalt inte kompenserar speciellt mycket på tomgång. Skruven på LMM påverkar dock inte mycket på CO vid körning eftersom Motronicen då kompenserar fullt ut med lambdans signal. |
|
|
Jag har fortfarande inte åtgärdat mitt "hick" problem... men läste i forumet att det har något att göra med mjukvaran. Man ska tydligen uppdatera den... "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Nu har jag hittat felet. Det var en tjuvluftläcka mellan insugsrör och topplocket. Insugspackningen på två cyl. hade börjat krypa in och öppna en luftläcka. Bökigt att få bort insugsrören för de långa pinnbultarna på 3-an, 4ans cyl. Nu går motorn som ny, inte en minsta ryckning i köer och tomgången är perfekt. Så databoxen jag misstrodde var helt oskyldig. Klumpigt att jag inte hittade tjuvluftläckan i höstas. Nisse |
|
|
ja har samma problem ja men min går ner så lågt så motorn stannar nån sa att de kunde va tomgångspumpen men vart nollställer man styrningen av motorn som nån serev längre upp?? |
|
|
Jag hittade också felet här om dan. Hade en luftslang som hade spruckit så den fick lite för mkt luft. Bilen går väldigt jämt å fint nu när jag fixat. //Maxen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.